جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر (فلسفه اسلامی)

جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر در علوم فلسفه به معنی ذات است و در برخی متون با عنوان جوهره وجود یاد شده است. در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، جوهر به عنوان موجودی یاد می شود که قائم به خود است؛ برخلاف عرض که به موجود دیگری نیازمند است. تفاوت مفهوم جوهر در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی آن است که در غرب جوهر و عرض از مقولات وجودند و در فلسفه اسلامی از مقولات ماهیت.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت (فلسفه)

صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت در لغت، شکل و قیافه ، هیئت ، تمثال و مانند آن را گویند. اما در اصطلاح فلاسفه ، صورت یکی از اقسام جوهر است و در تعریف آن گفته اند: «صورت، جوهر بالفعلی است که منشا آثار و خواص شیء است»

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

عنصر بسیط

عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

مراد از عناصر بسیط، هر یک از عناصر چهارگانه در حال خلوص و محوضت و عدم اختلاط با یک دیگر است

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده (فلسفه)

معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان

تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان در لغت اسم مکان از ماده مکن و به معنای جا، موضع و محل است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا

استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا، برگرفته از واژۀ یونانی Hole و معنی لغوی آن چوب نتراشیده است و در اصطلاح فلسفه جزء بالقوه اجسام را گویند که جنبۀ قابلیت و استعداد هر جسمی می باشد. هیولا را از آن جهت هیولا نامیده اند که مادۀ اولی و اصلی اجسام می باشد و صورت های مختلفی را به خود می پذیرد؛ همانند چوب نتراشیده که به صورت های گوناگونی درمی آید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار به معنای حالت حضور مرگ و در آستانۀ مرگ قرار گرفتن آمده است و در باب طهارت از آن بحث شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی

اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی اراده در برابر کراهت وصف موجود قادر مختار، و آخرین جزء علت تامه فعل می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی

تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی از جمله مباحث حقوقی می باشد. کرامت انسان، ارزش فطری (Innate Value) (ذاتی) یا شایستگی هر انسان است که با وجود هویت و ماهیت انسانی هر فرد انسانی وجود می یابد و به عنوان مبنای فلسفی تمامی حقوق بشر شناخته می شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اعاده معدوم

اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اِعادة مَعْدوم ، مفهومی فلسفی و کلامی که خاستگاه آن اعتقاد به معاد و حشر جسمانی است . مطابق این عقیده بدن های از میان رفته انسان ها باید در عالم آخرت بازگردانده شوند تا سزای نیک و بد اعمال خویش را در قالب جسمانی شان ببینند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
امام جعفر صادق (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جعفر صادق (علیه السلام)

امام جعفر صادق (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جعفر صادق (علیه السلام) (۸۳-۱۴۸ ه ق)، ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شد. پدر ایشان امام باقر (ع) و مادرش ام فروه است. امام صادق در سال ۱۱۴ هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید. ایشان در سن شصت و پنج سالگی به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع کنار قبر پدرش امام محمدباقر (ع) به خاک سپردند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
امام جواد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جواد (علیه السلام)

امام جواد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جواد، ابوجعفر محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام ، امام نهم از امامان دوازده گانه و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
امام حسن عسکری (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسن عسکری (علیه السلام)

امام حسن عسکری (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابومحمد حسن بن علی (علیه السّلام) (۲۳۲-۲۶۰ ق)، ملقب به عسکری، نقی، زکی، فاضل و امین، فرزند امام علی هادی (علیه السلام)، پدر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
امام حسن مجتبی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

امام حسن مجتبی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

حسن بن علی بن ابی طالب (ع) دومین امام شیعیان و بزرگترین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و سبط اکبر پیامبر گرامی اسلام (ص) می باشند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
امام حسین (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسین (علیه السلام)

امام حسین (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسین (ع) (۴-۶۱ قمری)، سومین امام شیعیان فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و نوه پیامبر اسلام (ص) است. کنیه ایشان در تمام منابع ابوعبداللّه ذکر شده و القاب فراوانی به ایشان نسبت داده شده، از القاب خاص امام، زکی، طیب، وفیّ، سید، مبارک، نافع، الدلیل علی ذات اللّه، رشید، التابع لمرضاة اللّه، شهید یا سیدالشهداء بوده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
امام رضا (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام رضا (علیه السلام)

امام رضا (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام رضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان و دهمین تن از چهارده معصوم (علیهم السلام) است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام علی (علیه السلام)

امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

علی بن ابی طالب (۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ق.)، امام اول شیعیان، صحابی، راوی، پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین نزد اهل سنت است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام محمد باقر (علیه السلام)

امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

الباقر، امام محمد بن علی علیه السلام، ابوجعفر محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، امام پنجم از ائمّه اثنا عشر و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
امام مهدی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام مهدی (علیه السلام)

امام مهدی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام مهدی (عج) (متولد ۱۵ شعبان ۲۵۵ یا ۲۵۶ ه.ق)، فرزند امام حسن عسکری (ع) و دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است. نام و کنیه اش هم نام پیامبر خدا (ص) و مشهورترین لقب آن حضرت، مهدی می باشد. آن حضرت بعد از شهادت پدرشان، به دلایلی دارای دو غیبت صغری و کبری می باشد. غیبت صغری ۶۹ سال به طول انجامید و در این مدت به واسطه نواب اربعه با مردم در ارتباط بودند و غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد. طبق احادیت وارده از آن حضرت، در زمان غیبت کبری مردم باید در مسائل خود به فقهای عصر خویش رجوع کنند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
امام موسی کاظم (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام موسی کاظم (علیه السلام)

امام موسی کاظم (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) (۱۲۸-۱۸۳ق)، ملقب به کاظم، عبد صالح و باب الحوائج، امام هفتم از ائمه اثنی عشر (ع) و نهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
امام هادی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام هادی (علیه السلام)

امام هادی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام هادی (ع) پیشوای دهم شیعیان، بنا بر نظر مشهور در نیمۀ ذی حجه سال ۲۱۲ق در مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان پیشوای نهم شیعیان، امام جواد (ع) و مادرش «سمانه مغربیه» است که کنیزی با فضیلت و باتقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، «نقی» و «هادی» است و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نیز می گویند. علم و دانش امام هادی (ع) همانند آباء و اجداد گرامی اش، علم لدنی بود؛ یعنی مستقیماً از طریق غیب و هم چنین از علوم و معارف قرآن و سنت رسول الله (ص) و پدران بزرگوارش دریافت می نمود. امام هادی (علیه السلام) در سال ۲۵۴ هـ . ق در شهر سامرا به وسیله زهری که به ایشان خورانده شد، به شهادت رسیدند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

امامت

تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

. امامت رهبری امت اسلامی پس از پیامبر گرامی اسلام.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

انبیاء

تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

انبیاء یا پیامبران به برگزیدگان الهی و صاحبان منصب نبوت می گویند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
نشریه حریم امام شماره ۵۲۶
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
پیام امام در تسلیت شهادت و تجلیل از شخصیت شهید دکتر مفتح

پیام امام در تسلیت شهادت و تجلیل از شخصیت شهید دکتر مفتح

جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت بار یافتند، و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته ‏تر و جنبش قیام ملت را متحرکتر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره‏ ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵۲
کار برای خدا

کار برای خدا

من عرض می کنم که وقتی بنا شد که ما به تکلیفمان عمل بکنیم، و ما آن راهی را که‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی پیش پای ما گذاشته است آن راه را برویم، برای ما شکست هیچی‏‎ ‎‏نیست. برای اینکه از دو حال خارج نیست: یا این است که ما پیش می بریم که شکست‏‎ ‎‏هیچ نیست، و یا این است که نه، می آیند و ما را عقب می زنند، ما تکلیفمان را عمل‏‎ ‎‏کرده ایم، چه شکستی است؟ سیدالشهدا هم شکست خورد در کربلا، اما شکست نبود‏‎ ‎‏این. کشته شد و زنده کرد یک عالَمی را. امیرالمؤمنین هم در جنگها، در جنگ صفین‏‎ ‎‏شکست خورد، لکن شکست نبود این. او به خدمت اسلام بود و برای خدا کار می کرد.‏‎ ‎‏کسی که برای خدا کار بکند، هیچ وقت شکست تویش نیست، بُرد همیشه با آنهاست.‏‎ ‎‏شما خوف این را نداشته باشید که اگر یک چیزی برخلاف مثلاً مسلک مارکسیسم‏‎ ‎‏بگویید، بگویند که اینها چه عقب مانده هستند، خود آنها عقب مانده اند. همانهایی که‏‎ ‎‏ادعای ـ نمی دانم ـ کمونیستی و کذا می کنند، خود آنها از همه قلدرتر و از همه‏‎ ‎‏دیکتاتورترند، و ملتهایشان را همه به بند کشیده اند. آزادی در آن ممالک نیست برای‏‎ ‎‏کسی. همان طوری که در ممالک غربی هم آزادی نیست در کار، صحبت آزادی، حرف‏‎ ‎‏آزادی است. اگر آزادی باشد، این سیاه های بیچاره چه کرده اند که اینطور تحت‏‎ ‎‏فشارند؟ ‏صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۵۰

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۳۶
یحیی فوزی: رویکرد امام خمینی به نظام بین الملل یک رویکرد آرمانگرای واقع بین است

یحیی فوزی: رویکرد امام خمینی به نظام بین الملل یک رویکرد آرمانگرای واقع بین است

حضرت امام همیشه از دیپلمات ها دفاع می کردند؛ در زمان جنگ بحث قطعنامه 598 را دیپلمات ها در زمان امام دنبال کردند. امام علیرغم آنکه بر ادامه جنگ تأکید داشتند ولی همزمان با تأکید بر دیپلماسی از اقدامات دیپلمات ها حمایت کردند و با وجودی که پذیرش قطعنامه برای ایشان بسیار سخت بود و آن را به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند آن را پذیرفتند. امام دیپلماسی را به عنوان یک ابزار در کنار کار نظام و کار میدان نگاه داشتند. در واقع میدان و دیپلماسی در کنار هم دو ابزار مورد توجه امام بودند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۱۶
حریم امام526 صفحه1
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیم (فقه)

مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیّم در لغت به کسی گفته می شود که امر یا امور دیگری قائم به وجود او باشد، چنان که امور محجورین هم قائم به قیّم می باشد. مبنای نصب قیّم در فقه اسلامی، ولایت قاضی است، اگر محجور، ولیّ خاص نداشته باشد، سرپرستی و اداره ی امور او با قاضی است. حاکم شرع می تواند خودش آن را اعمال نماید یا شخصی را به عنوان نماینده خود برای سرپرستی محجور تعیین نماید که در فقه با تعبیر قیّم از آن یاد می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
حریم امام 526 صفحه2
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
صفحه 203 از 4019 < قبلی | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | بعدی >