ضلالت
ضلالت از جمله مفاهیمی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
عالم (جهان)
جهان همان عالَم (به فتح لام) می باشد و عالم کلمه ای عربی است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
عبادت
واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیاری از واژه شناسان به معنی «خضوع» طبری در تفسیر «جامع البیان» می گوید: اصل عبودیت « که به نظر او شامل عبادت نیز می شود » نزد همه عرب به معنی ذلت و خاکساری است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
عبودیت
عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل می باشد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
عدل الهی (اعتقادات)
در آیات قرآن کریم، عادل بودن و قیام به عدل به عنوان یک صفت مثبت برای خداوند ذکر شده است یعنی در قرآن تنها به تنزیه خداوند از ظلم و ستم در آیات قرآن قناعت نشده است بلکه به طور مستقیم نیز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است چنانکه می فرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو والملائکة واولوالعلم قائما بالقسط؛ خدا و فرشتگان و دارندگان دانش گواهی می دهند که معبودی جز خدای یکتا که بپادارنده عدل است، نیست». بنابراین از نظر اسلام، عدل الهی حقیقی است و عدالت از صفاتی است که قطعا باید خداوند را به آن موصوف نمود.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
عرش
در بسیاری از آیات قرآن به مفاهیمی بر می خوریم که نمی توان آن ها را از روی ظاهر تفسیر کرد و اگر با همان عباراتی که دیده می شوند تفسیر شوند، شاید در برخی موارد نوعی اسائه ادب نسبت به ساحت مقدس خداوند وارد شود. از جمله این موارد آیاتی است که در آنها پیرامون عرش خداوند صحبت شده است. در این مقاله سعی شده است به برخی از این نظریات اشاره شود.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
عصمت
عصمت ملکه دوری از گناه و خطا است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
علم کلام
علم کَلام یا کلام شناسی، دانشی است که به بحث پیرامون اصول اعتقادی و جهان بینی دینی بر مبنای استدلال عقلی و نقلی می پردازد و به شبهه هایی که در این زمینه مطرح می شود، پاسخ می دهد. درباره تاریخ تولد علم کلام، و این که از چه زمانی در میان مسلمین پدید آمد، به طور دقیق نمی توان اظهار نظر کرد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
قدرت مطلقه الهی
اگر فاعلی، شرائط لازم برای انجام دادن فعلی را داشته باشد می گوییم قوه یا توان انجام دادن آن را دارد و اگر علاوه بر داشتن شرائط لازم، دارای علم و اختیار هم باشد از واژه « قدرت »، استفاده می کنیم و گفته می شود چنین فاعلی قادر بر فلان فعل است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
قضا و قدر
قضا و قدر از عقاید قطعی اسلامی است که در کتاب و سنت وارد شده و دلایل عقلی نیز آن را تأیید می کند. قضاء به معنای گذراندن و به پایان رساندن و تقدیر به معنای اندازه گیری است و از این روی مرتبه تقدیر قبل از مرتبه قضاء خواهد بود. تقدیر و قضاء از صفات فعلیه الهی است و برای تعیین جایگاه آنها باید مراتب فعل را مورد توجه قرار داد.
اشکال اصلی در مورد قضاء و قدر الهی این است که اگر افعال اختیاری انسان هم مشمول آنها باشد جایی برای انتخاب و اختیار وی باقی نمی ماند. در پاسخ این اشکال باید گفت که تعلق اراده و قضا و قدر الهی به افعال انسان در طول تعلق اراده انسان است و با آن مزاحمتی ندارد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کلام الهی از منظر کلامی
مقصود از کلام خداوند از منظر کلامی چیست و این که کلام خداوند حادث است یا قدیم و تکلم از صفات ذاتی خداوند است یا از صفات فعلی او، آراء مختلفی مطرح شده است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
لوح
کلمه «لوح» به معنای صفحه ای است چوبین یا استخوانی پهن شده که در روزگار قدیم بر آن می نوشته اند.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
مذهب امامیه
اِمامیّه، عنوان یکی از مذاهب اسلامی که نقشی اساسی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کرده است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
مرگ
مرگ یعنی انتقال از دنیا به آخرت. مرگ از قوانین فراگیر جهان هستی است که همه موجودات طعم آن را خواهند چشید. آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۵.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
مسیحیت
دین مسیحیت از ادیان بزرگ آسمانی و آیین حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
معتزله
این مذهب در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا (۸۰- ۱۳۱) پدید آمد، در آن زمان مسئله مرتکبان گناه و حکم دنیوی و اخروی آنان مورد بحث جدی قرار داشت. خوارج آنان را کافر و مشرک دانسته و معتقد بودند اگر بدون توبه از دنیا بروند محکوم به عذاب ابدی خواهند بود، اما اکثریت امت آنان را مؤمن فاسق می دانستند، و حسن بصری آنها را منافق می دانست.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
معجزه
در این که حقیقت معجزه چیست حرف و حدیث های فراوانی مطرح شده است و جای بحث های فراوان دیگری نیز هست.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
معراج
معراج، به ماجرای عروج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها گفته می شود.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مقایسه دنیا و آخرت
برای شناخت بهتر آخرت، لازم است به بررسی شباهت ها و تفاوت های دنیا و آخرت در قرآن بپردازیم، زیرا دنیا و آخرت دو مفهوم متضایف هستند که شناخت هر یک بدون شناخت دیگری ممکن نیست.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
مکتب اشاعره
اَشاعِره، نامی که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری (ه م ) اطلاق می شود.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
ملائکه
ملائکه (فرشتگان ) موجوداتی صاحب عقل و شعور هستند و وظایف گوناگونی بر عهده دارند.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مهدویت
مهدویت به معنای اعتقاد به امام مهدی (عج) می باشد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
مواقف قیامت
قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت یک بار به پنجاه هزار سال و یک بار به هزار سال تعبیر کرده است و برای قیامت مواقفی از جمله حساب و سنجش اعمال ذکر شده است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
میزان
وسیله سنجش و وزن کردن اشیاء را میزان گویند. میزان هر شیء متناسب با خود آن شیء می باشد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
جلسه هم اندیشی بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)، امام خمینی و روز زن در حرم حضرت امام؛
محمدعلی انصاری، سرپرست حرم مطهر امام خمینی(س) در در جلسه هم اندیشی بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)، امام خمینی و روز زن در حرم حضرت امام، گفت: بحث اساسی این است که تا تحقق اراده و فکر امام و بستری که امام ایجاد کرد چقدر فاصله داریم؟ چقدر مبانی امام را درست به جامعه تفهیم کرده ایم؟ در مورد دختران و زنان که متأسفانه برخی از آنها در آستانه فاصله گرفتن از مبانی انقلاب هستند، چقدر ما کار کرده ایم؟ این سؤال اساسی را متولیان فرهنگی کشور باید از خودشان بپرسند. 43 سال بعد از پیروزی انقلاب وقت کمی نیست و ما باید پاسخگو باشیم.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
نامه اعمال
کتاب عمل یا نامه اعمال انسان، نام کتابی است غیر مادّی که اعمال انسان در آن ثبت و ضبط می شوند. خداوند بر هر انسانی دو فرشته گمارده است تا اعمال او را حفظ کنند و در نامه عملش بنویسند.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
نبوت
اصل نَبُوّت، یعنی باور به اینکه خدا برای رساندن سخن خود به انسان، پیامبرانی را از میان خود آنان برگزیده است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
دکتر مفتح در سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی اقدام به تشکیل سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات نمود که این اولین سمیناری بود که تحت این عنوان برگزار می شد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۰
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۰
ولایت اولیا بر اموال صغار (شرایط)
بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵