توقیعات وارده از امام زمان
توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
ثبوت دیه بر عاقله
عاقله، مونّث عاقل از مادّۀ عقل است که در زبان عربی به معنای منع، حفظ و بستن می باشد. عاقله در لغت به معنی نگهدارنده و مواظبت کننده است.در اصطلاح فقهی، نزدیکان و خویشاوندان شخصی هستند که مرتکب قتل غیر عمد و جرح مخصوص می شود که بایستی دیه آن قتل و جرح را بپردازند. در مواردی دیه بر عاقله (عاقله جانی) ثابت می شود که در این مقاله به آنها پرداخته می شود.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
ثدی
ثَدی (بر وزن عقل و شرف) یکی از مفردات نهج البلاغه به معنای پستان، که حضرت علی (علیه السلام) در خصوص علاقه مندی خویش به مرگ، از این واژه استفاده نموده است. پستان، عضو معروف در انسان و حیوان است که از آن در بابهای طهارت، صلات، نکاح، قصاص و دیات سخن رفته است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
ثمن
ثَمَن به معنی بهای کالای مورد معامله است. از این عنوان در باب تجارت و به مناسبت در برخی دیگر از ابواب معاملات و نیز عبادات سخن رفته است.
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
در یکی از روستاهای اطراف بیجار ماموستای ده بود و در مسجد نماز می خواند. نماز که تمام می شد، چند کلامی برای جوانان روستا سخن می گفت. چند روزی بود که او را به بهانه ای با خود برده بودند. نگرانی خانواده برای سلامتی اش بیشتر و بیشتر شد تا اینکه...
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
قصص قرآن
قصص قرآن، داستان های عبرت آموز قرآنی از سرگذشت واقعی نیکان و پلیدان را می گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مالکیت
مالکیت، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
مراتب قرآن
قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
مهجوریت قرآن
پیامی که در طول قرون اسلامی از آیه ۳۰ سوره فرقان برداشت شده است، بیان «نکوهش از مهجور کردن قرآن» است، که به عنوان شکایت رسول خدا (ص) در روز قیامت به محضر پروردگار عرضه می گردد. آیه «وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» موجب شده است تا بسیاری پس از بحث از ماهیت مهجوریت قرآن، عوامل آن را بازشناخته و از مهجوریت قرآن کاسته و هر چه سریعتر خود و دیگران را از دایره این قوم مهجور کننده بیرون کشیده و خویش را از ننگ آن برهانند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
نزول قرآن
یکی از مباحث مهم در حوزه قرآن شناسی، بحث از نزول قرآن و چگونگی آن است که از دیر زمان تاکنون مورد توجه دانشمندان، مفسران و پژوهشگران حوزه قرآن قرار داشته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
ویژگی های قرآن
قرآن کریم دارای ویژگی های منحصر به فرد فراوانی می باشد که ذیلا به بخشی از مهم ترین ویژگی های قرآن از دیدگاه امام خمینی (س) می پردازیم.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
ویژگی های انسان در قرآن
انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامة که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست؛ این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
آداب الصلاة (کتاب)
آدابُ الصَّلوه، یا آداب نماز، نامی برای تعدادی کتاب درباره مستحبّات و مراسم نماز و اذکار و ادعیه قبل و بعد و حین نماز، نوشته فقهای اسلامی به زبان های عربی و فارسی است. آقا جمال خوانساری، آقارضی الدین خوانساری، محمدتقی بن محمدباقر اصفهانی و ملا محمدباقر مجلسی از جمله نویسندگان کتاب با عنوان آداب الصلوه هستند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تعریف (منطق)
تعریف (معرف یا قول شارح) در لغت به معنای شناساندن، آگاهانیدن و حقیقت امری را بیان کردن است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
شکل
شکل، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای هیئت قیاس اقترانی، بر اساس جایگاه حد وسط در مقدمات است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
قضایا
قضایا یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مرکب تام قابل صدق و کذب است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
کلیات خمس
کلیات خمس، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مفاهیم کلیِ واقع در طریق تعریف حدّی و رسمی است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
منطق
منطق از دو نظر جزء علوم اسلامی محسوب می شود: اولاً به دلیل این که مانند ادبیات عرب نسبت به بسیاری از علوم اسلامی جنبه مقدمی دارد. ثانیاً: گرچه منطق ریشه در خارج از حوزه فرهنگ اسلام دارد و قبل از اسلام توسط ارسطا طالیس یونانی پایه گذاری و تدوین شده، اما بسیاری از قواعد آن توسط فلاسفه اسلامی طرح و تدوین گردیده و از این رهگذر تکمیل شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
وجود رابط
وجود رابط عبارتست از مفهومی غیر مستقلی که رابط محض بوده و همان روابط و نسبت های میان محمولات و موضوعات می باشد. این اصطلاح در مقابل وجود رابطی فلسفی قرار دارد. این وجود در قضایای حمله ایجاد می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
اجاره اموال کودک
ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ برعهده اولیای کودک است. ولی همان گونه که بر اموال او ولایت دارد و باید در جهت مصلحت او در آن تصرّف نماید، بر تمامی حقوق وی که در ارتباط با امور مالی است نیز ولایت دارد و باید آن ها را به نفع کودک استیفا نماید. یکی از این موارد اجاره اموال کودک است
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
اجتهاد (فقه)
واژه مجتهد از کلمه «اجتهاد» مشتق شده است. اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش است، اما مقصود از آن در اصطلاح اسلامی، بذل جهد و کوشش برای استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی است. منابع فقه اسلامی عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع.
از این عنوان در اصول فقه، مبحث اجتهاد و تقلید، و نیز نخستین باب از ابواب برخی کتب فقهی تحت همین عنوان (اجتهاد و تقلید) و باب های قضاء و حدود، بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
اجتهاد متجزی
اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اجتهاد مطلق (متجزی)
اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
احرام
نخستین عمل از مناسک عمره و حج را احرام گویند. احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو جامه احرام تحقق می یابد. از آن در باب حج بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
احرامی
جامه نادوخته که حاجیان در شروع احرام بر تن می کنند آن را اِحرامی گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
احصار
احصار بازماندن از اتمام حج یا عمره به سبب بیماری است. از این عنوان در باب حج سخن رفته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
احصار و صد
احصار و صدّ، بازداشتن مُحْرم از ادامه حج یا عمره است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
احصان قذف
هرگاه شخصی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد اولی را قاذف و دومی را مقذوف می نامند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
احکام تجزی
احکام مرتبط با « تجزّی در اجتهاد » و « مجتهد متجزّی » را احکام تجزی گویند
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰