احکام طواف
احکامی که فرد محرم باید این احکام را رعایت کند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
احکام فقهی بکارت
مشهور مفسران و فقیهان امامیه و اهل سنت ولایت دیگران از جمله پدر و جد را بر طفل و بکر صغیر ثابت دانسته اند. در مورد ولایت بر باکره رشید اختلاف نظر وجود دارد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
احکام نکاح بر صغار
صغیر به کسی گفته می شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد بنابر اتفاق فقها، پدر و جدّ پدری بر تزویج صغیر ولایت دارند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
احکام ولی فقیه
احکام ولی فقیه به احکام جزئی صادر از فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
اختیارات ولی فقیه
وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بر عهده دارد و در عصر غیبت این وظیفه بر عهده مجریان صالح می باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
ازار
از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
ازدواج
ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
استمنا
خارج کردن منی به قصد انزال با استفاده از دست و امثال آن را استمناء می گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
استیفای حقوق کودک
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
افضاء
یکی کردن مجرای بول و حیض را اِفضاء می گویند و از آن در بابهای نکاح، حدود و دیات سخن گفته اند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
اقامه حدود
جاری کردن حدود الهی بر مجرم را اقامه حدود می گویند و از آن در باب حدود بحث شده و احکام آن افزون بر این باب، در باب جهاد نیز آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
اقسام رد کردن فضولی
یکی از شرایط متعاملین این است که مالک تصرف باشند که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح نموده اند.
بر همین اساس «بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.»
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
امانت
امانت به معنی ضد خیانت می باشد و نیز به مال به امانت گذاشته شده نزد امین اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
امانت شرعی
اثبات ید و استیلای انسان بر مال دیگران یا از روی ظلم و عدوان است و یا بدون آن، در صورت دوم به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود؛ و بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
امانت مالکی
درصورتی که استیلای انسان بر مال دیگری از روی ظلم و عدوان نباشد از جهت فقهی به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود که بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
انتظار
انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن، همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح، عدالت و ایمان اسلامی و استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست حضرت مهدی (عج) می باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
انکار بعد از اقرار در حدود
انکار بعد از اقرار در حدود از مباحث مطرح در حقوق جزا بوده و به معنای این است که کسی اقراری بکند، سپس از اقرارش بازگردد و آن را رد کند. انکار بعد از اقرار در دو حد سرقت و زنا بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
انواع تغییر جنسیت
تغییر جنسیت از مسائل جدید بوده و از پدیده های پزشکی صد سال اخیر است. در فقه نیز که عهده دار استنباط و بیان حکم شرعی موضوعات است نه تنها از حرام بودن و نبودن آن بلکه از واجب بودن و نبودن آن در بعض موارد نیز بحث به میان آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
اهلیت (فقه)
اهلیّت در اصطلاح فقه، به معنای شایستگی و استحقاق است. فقها بی آن که فصل جداگانه ای در فقه برای بحث دربارۀ اهلیّت بگشایند، از آن به مناسبت در سراسر فقه اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
اولیای تصرف
افراد دارای ولایت تصرف را اولیاء تصرف گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
ایلاء
سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود را ایلاء گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
آب
به آنچه آب نامیده شود، هر چند به طور مَجاز آب گفته می شود. گاهی به واژه آب بخش دومی اضافه می شود که در این صورت اطلاق آب بر آن، مانند اطلاق آب بر آب مضاف به نحو مجاز است. از آب، در باب های طهارت، اطعمه و اشربه و احیاء موات از جهات گوناگون سخن رفته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
آب انگور
آب انگور به معنی عصاره انگور می باشد که از فشردن آن بدست می آید و از آن در باب های طهارت، تجارت، رهن، اطعمه و اشربه، غصب و حدود بحث شده و احکامی وضعی و تکلیفی بر آن مترتّب گشته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
آب باران
آب باران همان آب حاصل از ریزش باران است و احکام آن در باب های طهارت و اطعمه و اشربه آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
آب جاری
به آب روان جوشیده از زمین مانند آب چشمه و قنات آب جاری گفته می شود. آب جاری از اقسام آب مطلق است که در باب طهارت از آن بحث و در باب های دیگر مانند زکات و خمس نیز از احکام آن به مناسبت سخن گفته شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
آب چاه
آب چاه آب حاصل از کندن گودال عمیق است و از آن در باب های طهارت و احیاء موات سخن گفته شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
آب حمام
آب حمام همان آب های مورد استفاده در حمام برای استحمام و شستشو می باشد. امروزه آب دوش و شیر جایگزین حوضچه های قدیم شده و همان احکام را دارد. از آن در باب طهارت بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
آب راکد
آب راکد به معنی آب ثابت است که از آن در باب طهارت بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
آب غصبی
آب غصبی، آب تصرف شده بدون رضایت صاحب آن است و بحث آن در باب طهارت آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
آب قلیل
به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵