روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

باز اندیشی میراث امام در حقوق شهروندی

باز اندیشی میراث امام در حقوق شهروندی

امام خمینی(س) به عنوان فرزند شایسته دین اسلام همواره بر این موضوع (کرامت انسانی) تاکید داشتند. مقدمتا برای تبیین مطلب، باید به مهمترین دیدگاه و باور حضرت امام یعنی موضوع عزت، احترام و کرامت انسان رجوع کرد. به کرات از خانواده حضرت امام شنیده ایم که برای اعضای خانواده و تک تک آحاد جامعه احترام قائل بودند؛ وقت شناسی در دیداره ، صداقت، نظم، نصایح، پرهیز از غیبت، عدالت، قانون مداری، عمل به تکلیف، احترام به همسایه و... . نمونه بارز آن هم مربوط می شود به بعضی تجسس ها در مورد نحوه زندگی خصوصی افراد که در اوایل انقلاب انجام می شد؛ که برخی ها وارد زندگی شخصی و خصوصی افراد می شدند و حضرت امام آن پیام مهم هشت ماده ای را در دفاع از حقوق شهروندی ارائه کردند. بدیهی است که حفظ آبروی مسلمان و عدم تجسس در مسائل شخصی و عدم استراق سمع جزء اصول و مبانی اسلام است که در همین راستا حضرت امام بیانیه هشت ماده ای را در دفاع از حقوق شهروندان صادر کردند.

دیدگاه های نظری امام خمینی(س) در حوزه سیاست خارجی‏

دیدگاه های نظری امام خمینی(س) در حوزه سیاست خارجی‏

همانطور که می دانیم امام خمینی انقلاب اسلامی را در کشور ایران رهبری و به ثمر رساند که از بسیاری جهات با انقلابهای دیگر متفاوت است

امام خمینی (س) و نظام بین الملل

امام خمینی (س) و نظام بین الملل

انقلاب ایران و بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران، چالشی غیرقابل پیش بینی برای نظام بین الملل بود و بررسی برخورد سیاسی جمهوری اسلامی ایران با نظم سیاسی بین المللی در دوره ی بیست و یک ساله ی 1357 - 1378 نشان می دهد که برداشت ایران اسلامی از سیاست برون مرزی و تعامل با نظام بین الملل در قبل و بعد از انقلاب، دارای یک سلسله تفاوتهای ظریف بوده است.

رویکرد فلسفی در اندیشه سیاست خارجی امام خمینی (س)

رویکرد فلسفی در اندیشه سیاست خارجی امام خمینی (س)

رویکرد انسان شناسانه ایشان بر اتخاذ چنین رویکردهایی تاثیری عمیق داشته است . او انسان را به عنوان بنده خدا، آزاد و صاحب اختیار قبول دارد و خواهان نفی سلطه انسان بر انسان است . لذا در عرصه سیاست خارجی هرگونه سلطه گری ابر قدرتهای شرق و غرب را شدیداً نفی می کند و مستضعفان جهان را برای مبارزه با این سلطه گری دعوت به اتحاد و مبارزه می نماید. هرگونه وابستگی اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی را گامی در جهت سلطه پذیری می داند و لذا مسئولین و مردم را به پی گیری سیاستهای خودکفایی و استقلال طلبانه دعوت می نماید.

ویژگی ها و وظایف مسئولین اجرایی سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی (س) و آیت الله خامنه ای

ویژگی ها و وظایف مسئولین اجرایی سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی (س) و آیت الله خامنه ای

پس از تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی، امام خمینی از وزرای امور خارجه می خواهند تا سفارتخانه را از حالت طاغوتی و شاهنشاهی به حالت اسلامی و مطابق با دین مبین اسلام تغییر دهند به گونه ای که با همه سفارتخانه ها حتی با سفارتخانه های دولت های اسلامی دیگر تفاوت داشته باشند و همه چیزش اسلامی باشد از وزرا گرفته تا کارکنان و دیگر اعضای سفارتخانه، حتی خانواده های آنها مطابق با اسلام عمل کنند زیرا آنها نماینده مردم ایران در کشورهای خارج هستند و عمل آنها، نشان دهنده عمل و کردار مردم ایران است.

تکلیف گرایی در نهضت حسینی(ع) و نهضت خمینی(س)

تکلیف گرایی در نهضت حسینی(ع) و نهضت خمینی(س)

امام خمینی حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ وحدت اقشار جامعه، حضور در صحنه های حساس سیاسی را از تکالیف اجتماعی همۀ مردم می دانستند و در مواقع مختلف به تکلیف شرعی بودن این امور توجه می دادند.

نگاهی به عزاداری های حسینی

نگاهی به عزاداری های حسینی

بهترین پیشنهاد برای اصلاح و بهبود وضعیت عزاداریها، افزون بر بهره گرفتن از صدا و سیما و دستگاههای ارتباط جمعی و تأکید بر آشنایی با فلسفه عزاداری، ارائه راه حلهای صحیح بطور مثبت است. یعنی روش صحیح و درست به مردم و مداحان و ذاکرین و وعاظ ارائه شود و بطور هماهنگ در همه مجامع اهداف نهضت حماسه حسینی بازگو شود.

حماسه و عرفان در سیره و اندیشۀ امام خمینی (س)

حماسه و عرفان در سیره و اندیشۀ امام خمینی (س)

امام با پیوند بین عرفان و حماسه؛ عزّت و اقتدار سیاسی، شجاعت و صلابت و نیز فداکاری در عرصه های دفاعی را از منظر معارف معنوی مورد توجه قرار داد و در سیرۀ عملی و نظری خویش، آن را پیاده کرد.

کربلا، از برداشت معنوی تا برداشت سیاسی

کربلا، از برداشت معنوی تا برداشت سیاسی

در انقلاب اسلامی، با رهبری قوی، متین و انقلابی رهبر کبیر انقلاب، آیةالله العظمی امام خمینی گرایش برداشت سیاسی تقویت شده و آن امام در مقاطع مختلفی در این زمینه سخن گفتند.

فلسفۀ تکرار مراسم عزاداری امام حسین(ع)

فلسفۀ تکرار مراسم عزاداری امام حسین(ع)

لازم است روشهای عزاداری و مراسم سوگواری در هر زمان متناسب و هماهنگ با تکامل ذهنی جامعۀ آن زمان باشد و با تحول و تغییر آن باید مراسم تحول و تغییر پیدا کند و هماهنگ با ذهنیت کنونی جامعه شوند.

نقش امام خمینی(س) در تاریخ عرفان از نگاهی دیگر

نقش امام خمینی(س) در تاریخ عرفان از نگاهی دیگر

امام پس از آنکه ذات ناشناختۀ خداوندی و نیز تجلی الهی در صورت موجودات مادی را جداگانه بیان نموده اند، آن دو را یک حقیقت واحد می دانند؛ به این معنی که تجلّی الهی، در ذات الهی گم می شود. ایشان، کسانی را که اسما و صفات الهی را نفی کرده و به آن اعتقاد ندارند، مورد انتقاد قرار داده اند.

تفسیر انفسی آیات از دیدگاه امام (س)

تفسیر انفسی آیات از دیدگاه امام (س)

برداشتن دو گام برای دست یافتن به حقایق باطنی قرآن ضروری است: کنارگذاشتن انکار مطلق و اعتقاد به وجود حقایق غیبی، و ملتزم شدن به آداب شریعت، عبادات و اُنس گرفتن با ادعیه. این دو، به منزله دو بال هستند که سالک را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.

ترجمان اشعار عرفانی امام خمینی(س)

ترجمان اشعار عرفانی امام خمینی(س)

در محفل دوستان بجز یاد تو نیست آزاده نباشد آنکه آزاد تو نیست

صفحه 25 از 29 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | بعدی >