روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

دغدغه مهم امام؛ اصلاح ساختار قوای مسلح

دغدغه مهم امام؛ اصلاح ساختار قوای مسلح

حضرت امام(س) با آگاهی کامل از خواسته های اسلام و روند حوادث آیندۀ کشور و ضرورت تحقق این خواسته ها، جهد و کوشش بسیاری در این راستا نموده اند. یکی از خواسته های ایشان، برخورداری کشور از قوای مسلح کارآمد و متکی بر قدرت ایمان بوده است.

راهبردهای نظارتی ـ حمایتی به کار گرفته شده توسط حضرت امام(س) برای بقا و اصلاح ارتش

راهبردهای نظارتی ـ حمایتی به کار گرفته شده توسط حضرت امام(س) برای بقا و اصلاح ارتش

اگر در زمان رژیم شاه تلاش امام(س) در جهت خروج ارتش از سلطۀ خارجیان و پیوستن به ملت بود، اکنون می بایست ارتش به هم ریخته را سامان دهند و از عناصر وابسته پاکسازی نمایند و به ارتش انگیزه و هویت ببخشند و از نفوذ گروههای سیاسی به درون ارتش ممانعت و در نهایت به سمت ارتش مکتبیِ متکی به ملت هدایت کنند تا ارتش هویت خود را باز یابد و برای ایفای نقش خود که همان دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور است آماده گردد.

فرازهایی از زندگی حضرت امام خمینی(س) به قلم خود ایشان

فرازهایی از زندگی حضرت امام خمینی(س) به قلم خود ایشان

در خمین در مکتبخانه مرحوم ملّا ابو القاسم تحصیل شروع و نزد مرحوم آقا شیخ جعفر و مرحوم میرزا محمد (افتخار العلماء) درس های ابتدایی، سپس در خلال آن نزد مرحوم حاج میرزا محمد مهدی (دایی) مقدمات شروع و نزد مرحوم آقای نجفی خمینی منطق شروع و نزد حضرت عالی ظاهراً «سیوطی» و «شرح باب حادی عشر» و منطق و مسلماً در «مُطَوّل» مقداری.

شرح حال مختصر حضرت امام خمینی به قلم برادر ایشان

شرح حال مختصر حضرت امام خمینی به قلم برادر ایشان

من و حضرت امام خمینی و مرحوم حاج سید نورالدین و سه خواهر به نام های مولوده‏ آغا و فاطمه و آقازاده همگی از یک پدر (مرحوم آقا مصطفی) و یک مادر (مرحومه هاجر آغا) به دنیا قدم نهاده ‏ایم.

داستان تلخ شهادت پدر

داستان تلخ شهادت پدر

داستان تلخ شهادت پدر را عمه بارها گفته بود و او باز برای دوباره شنیدن، گوش ها را تیز می ‏کرد.

روایت شناسنامه

روایت شناسنامه

نام خانوادگی از رسم دوران شناسنامه مانده است. قبل از آن بیشتر مردم با نام پدر شهره می‏ شدند یا نام مکانی که در آنجا متولد شده یا سکونت داشتند، به آنان نام‏ خانوادگی می‏ داد.

نام با مسما

نام با مسما

آن وقت‏ ها تولد و ازدواج را بیشتر به سال و ماههای عربی می‏ نوشتند. وقتی قلم در دوات دوید تا نام روح‏ الله را بر جلد یک نسخۀ خطی از قرآن کریم تبرک کند، پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) 1320 مرتبه ماه، هر سال 12 بار برگرد زمین چرخیده بود و روز در بیستم جمادی ‏الثانی بر هر چه عیان و پنهان بود، لبخند می‏ زد.

از نکات مهم وصیت نامه امام این است که باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد

از نکات مهم وصیت نامه امام این است که باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد

دکتر سید صادق طباطبایی داماد حضرت امام گفت: یکی از نکاتی که متأسفانه خیلی کم به آن عنایت شده در این سال ها و یکی از نکات مهم وصیت نامه امام است این است که همیشه برای همه نسل ها برای همه دوران باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد. در این مورد متأسفانه کار کم صورت گرفته است

مبانی «میزان بودن رأی ملت» و «جمهوریت» در نظام جمهوری اسلامی

مبانی «میزان بودن رأی ملت» و «جمهوریت» در نظام جمهوری اسلامی

کتاب «میزان رأی ملت است» حاصل مقالاتی است که در قالب پاسخ به اظهارات دو استاد حوزه علمیه قم در نیمه نخست دهه 80 منتشر شده بود. گرچه در این میان دیدگاه های استاد غرویان در سال های گذشته در عرصه سیاست دچار تحولاتی شده است؛ اما هدف از بازنشر امروز این کتاب، نه مجادله دوباره، که بازخوانی و درک استدلال های امام خمینی درباره جایگاه رأی مردم و رکن جمهوریت نظام است و در این زمینه بی شک کتاب «میزان رأی ملت است» یکی از روان ترین منابعی است که در آستانه روز جمهوری اسلامی می تواند مورد مراجعه نسل جدید قرار بگیرد

سالروز آغاز همه پرسی درباره نظام جمهوری اسلامی

سالروز آغاز همه پرسی درباره نظام جمهوری اسلامی

رأی ‏گیری درباره جمهوری اسلامی از روز جمعه ۱۰ فروردین ۵۸ آغاز شد و دو روز ادامه یافت و امام خمینی در ساعات اولیه رأی ‏گیری در محلّه چهارمردان قم رأی دادند و روز ۱۲ فروردین رسماً روز جمهوری اسلامی ایران اعلام گردید.

بیان خاطراتی از همسر حضرت امام در گفت وگو با آیت الله هاشمی رفسنجانی

بیان خاطراتی از همسر حضرت امام در گفت وگو با آیت الله هاشمی رفسنجانی

خانواده ما اولاً خیلی مرید خانم امام بودند، شخصیت خانم امام برایشان خیلی شخصیت مقبولی هست و بود. سخنان زیادی از زندگی خصوصی و رفتارشان با امام شنیده است، همان جمله ای که آقای پسندیده هم می گویند، یکی اینکه امام خانم را بسیار صادق و سالم و دور از ریا و تظاهر و اینطور چیزها می دید

قدس ایران، مادر انقلاب

قدس ایران، مادر انقلاب

ایشان از نعمت هوش و استعداد ذاتی، حافظه ای فوق العاده، پشتکار و علاقه وافری به تحصیل دانش برخوردار بودند و تحصیلات کلاسیک علوم جدید را در دبیرستان های تازه تاسیس در آن دوره، کسب کرده بودند. زبان فرانسه را به خوبی در مدرسه آموخته بودند و زبان عربی را نزد حضرت امام آموخته و بعد از تبعید به عراق، ادامه داده بودند. بر شعر و ادب فارسی، مانند غزلیات حافظ و سعدی یا کتاب بوستان و گلستان سعدی و کلیله و دمنه و دیگر کتب ادبی تسلط داشتند و تا اواخر عمر نیز بسیاری از اشعار ایشان را در خزانه حافظه خویش داشتند. پس از ازدواج نیز دروس حوزوی را به مدت ۱۵ سال نزد حضرت امام فرا گرفتند و همیشه تحصیل ایشان مورد تشویق، و استعداد و کمال فهم ایشان مورد اعتراف امام بود. در سال ۱۳۰۸ ش با خواستگاری های مکرر، ازدواجی پربرکت میان آن دو شخصیت ویژه که حقیقتاً کفو و همتراز یکدیگر بودند، در ماه مبارک رمضان، در شاه عبدالعظیم منعقد گردید.

بی تو

بی تو

شعری از سید علی خمینی در رثای بانوی بزرگ انقلاب حاجیه خانم خدیجه ثقفی

مادر از نگاه خانواده

مادر از نگاه خانواده

جایگاه قدس ایران در زندگی امام برگرفته از گفته ها و خاطرات فرزندان امام راحل و دوستان و یاران امام

نامه های امام به همسر گرامیشان

نامه های امام به همسر گرامیشان

خدمت مخدره محترمه والده مصطفی - ابقاها الله و صبرها - سلام می رساند ان شاءاللَّه تعالی شماها به سلامت و سعادت به سر برید. اینجانب بحمدالله تعالی سالم هستم.

مواضع سیاسی یادگار امام در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب

مواضع سیاسی یادگار امام در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب

از ویژگیهای برجستۀ یادگار امام در برخورد با اشخاص و جریانات فکری و سیاسی جامعۀ آن بود که به جز مسأله تبعیت محض و آگاهانه از ولایت به عنوان یک اصل مترّقی و در عین حال اصل تعبّدی شرعی، در سایر مسائل از مطلق نگری و مطلق انگاریِ اشخاص و پدیده های سیاسی و اجتماعی شدیداً امتناع می ورزید

صفحه 21 از 29 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | بعدی >