چگونگی وجود نفس قبل از وجود بدن
مخفی نماند: مراد آخوند رحمه الله از اینکه فرموده: نفس قبل از بدن بوده و با بدن هم بوده و بعد از بدن هم می باشد، نه این است که در حقیقت قبل از بدن با آن جهت استقلالی وجودی، به نحو کثرت بوده است؛ بلکه مرادش از وجود نفس، همان مرتبه ای از مراتب نفس است که وجود آن قائم به علت آن می باشد و علت در مرتبۀ ذات، دارای کمالات معلول به نحو لفّ و بساطت است نه به نحو نشر و ترکیب. پس وقتی که می گوید: قبل از بدن بوده، یعنی به واسطۀ وجودِ سببش موجود بوده است و مدام تنبیه می کند تا هر کسی معنای سببیت و مسببیت را بداند.
آخوند بعد از اینکه عقیدۀ خود را اظهار کرد به بعضی حرفهایی که در این باب گفته شده است می پردازد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 109