مقدمات حجت پنجم
این برهان تمامیتش موقوف به ثبوت چهار مقدمه است:
اول اینکه: ادراک، به مقارنت صورت مدرَک برای مدرِک حاصل می شود.
دوم اینکه: مدرِک اگر مدرِک بالذات است، مقارنت به حصول صورت در ذات آن است. واگر مدرِک، مدرِک بالآلة است باید در آلتش صورت حاصل شود.
سوم اینکه: صور جسمانیه، افعال خودشان را به واسطۀ اجسامی که موضوعاتشان است انجام می دهند؛ پس آلات این اجسام، در افعالشان است.
چهارم اینکه: امور متّحده، در ماهیت نوعیه متغایر نمی شوند مگر به سبب اقترانشان به امور متغایرۀ مادیه که عبارت از لواحق و منضمّات فردیه باشد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 21