دارالحکومه
مسجد مسلمین در زمان رسول خداـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ و در زمان خلفایی که بودند ـ هرجور بودند ـ مسجد مرکز سیاست اسلام بوده است.در روز جمعه با خطبۀ جمعه مطالب سیاسی است ـ مطالب مربوط به جنگها، مربوط به سیاست مدن، اینها همه درمسجد درست می شده است؛ شالوده اش در مسجد ریخته
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 125 می شده است در زمان رسول خداو در زمان دیگران و در زمان حضرت امیر ـ سلام الله علیه.(316)
23 / 8 / 44
* * *
مسجدها در صدر اسلام به این صورتی که بعدش به توسط اشخاصی منحرف به این صورتهای مبتذل درآمد، در صدر اسلام اینطور نبوده. مسجدها محلی بوده است که از همان مسجد ارتش راه می افتاد برای جنگ با کفار و با قلدرها؛ از همان توی مسجد. آنجا خطبه خوانده می شد، دعوت می شدند مردم به اینکه فلان ـ مثلاً ـ آدم متعدی در فلان جا قیام کرده بر ضد مسلمین یا مال مردم را چپاول می کند، قلدری می کند، انحرافات دارد، و از همان مسجد راه می افتادند و می رفتند طرف دشمن. از همان جا قراردادها حاصل می شد.(317)
20 / 8 / 57
* * *
مسجد و منبر در صدر اسلام مرکز فعالیتهای سیاسی بوده. جنگهایی که در اسلام می شده است بسیاری از آن از مسجد طرحش ریخته می شد یا از منبر حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ به حسب بعضی خطبه هایی که در نهج البلاغه جمع شده است، خطیب بزرگ و فخر خطباست، با آن خطبه های بزرگ مردم را تجهیز می کردند برای دفاع از اسلام. و همین طور دستورهای اخلاقی، دستورهای عقیدتی، و همه چیز، در این کتاب مقدس هست. مسجد جایی بوده است که از آنجا شروع می شده است به فعالیتهای سیاسی. منبر هم جایی بوده است که محل خطبه ها بوده است، خطبه های سازنده و سیاسی.(318)
27 / 3 / 58
* * *
صدر اسلام مرکز سیاست بوده مساجد. مساجد مثل اینها نبوده است که فقط مرکز
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 126 چه باشد. خطبۀ نماز جمعه خطبۀ سیاسی بوده همیشه. مساجد مرکز بسیج قشون بوده؛ مرکز تبلیغات اسلام بوده است.(319)
28 / 3 / 58
* * *
پیغمبر در مسجد زندگی می کرد و در همان مسجد با مردم معاشرت می کرد و از همان مسجد هم تجهیز می کرد جیوش را برای کوبیدن قدرتها.(320)
30 / 4 / 58
* * *
مسجد پیغمبراکرم هم مثل این مسجدهای شما نبوده است. مسجد اعظم، یک جای کوچکی، یک سقفی با این لیفهای خرما یک چیزی درست کرده بودند. یک دیوار این قدری هم برای اینکه مثلاً حیوانات وارد نشوند، با یک چیزی یا گِلی از همین ها درست کرده بودند. اما سرنوشت اسلام را یک همچو مسجدی درست می کردند، مسجد بود، همچو نبود که قبّه و بارگاه باشد بعد میان تهی! از آن تشریفات خالی بود، لکن از همان جا روم و ایران را شکست دادند.(321)
12 / 6 / 58
* * *
مسجد مرکز تبلیغ است. در صدر اسلام از همین مسجدها جیْشها، ارتشها، راه می افتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام بوده مسجد. هر وقت یک گرفتاری پیدا می شد، صدا می کردند که «الصَّلوةُ باِلجَماعَة»، اجتماع می کردند؛ آن گرفتاری را طرح می کردند، این صحبتها را می کردند. مسجد، مرکز اجتماع سیاسی است.(322)
26 / 6 / 58
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 127 در صدر اسلام از مسجدهالشکرها بیرون می رفت؛یعنی، نماز جمعه وقتیکه بپا می شد،در نماز جمعه بسیج می کردند طوایف را برای مقابله با دشمنهای اسلام. مسجدها ستاد بود.(323)
14 / 3 / 58
* * *
مسجد النبی مرکز سیاست اسلامی بوده است و ثقل قدرت اسلامی.(324)
3 / 5 / 61
* * *
در صدر اسلام،مسجد و نماز جمعه یک ابزاری بود در دست کسانی که می خواستند فعالیت در امور کشوری بکنند. از مسجد همۀ این مسائل بیرون می رفت شکل می گرفت و نماز جمعه ها این طور نبود. شما خطبه هایی [را] که در نماز جمعه های آن وقت خوانده شده است ملاحظه می فرمایید که چه وضعی بوده است آن نماز جمعه ها و چه محتوایی داشته است.(325)
22 / 7 / 61
* * *
در صدر اسلام، امام جمعه و مسجد، این دو ابزار در دست مسلمانها بوده است و هر وقت می خواستند جنگ بروند از مسجد تجهیز می کردند، هر وقت می خواستند یک کار مهمی بکنند در مسجد طرح می کردند و اعلام می کردند که نماز جمعه است، نماز جماعت است، بیایید، برای کاری می رفتند آنجا، نمازشان را هم می خواندند و مسائل سیاسیشان را [هم] می گفتند و اجرا می کردند .(326)
22 / 7 / 61
* * *
اسلام مساجد را سنگر قرار داد و وسیله شد از باب اینکه از همین مساجد، از همین جمعیتها، از همین جمعات، از همین جمعه ها و جماعات، همۀ اموری که اسلام را به
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 128 پیش می برد و قیام را به پیش می برد، مهیا باشد.(327)
25 / 7 / 61
* * *
مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم مرکز جنگ ها و مرکز سیاست ها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده. اینطور نبوده است که در مسجد پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله ـ همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد؛ مسائل سیاسی اش بیشتربوده.هروقت می خواستند به جنگ بفرستند اشخاص راوبسیج کنند مردم را برای جنگ ها، از مسجد شروع می کردند این امور را.(328)
25 / 5 / 62
* * *
در صدر اسلام، مساجد، محافل و نمازها جنبه سیاسی داشته است، از مسجد راه می انداختند لشکر را به جنگی که باید بکنند و به آنجایی که باید بفرستند. از مسجد مسائل سیاسی طرح ریزی می شد ـ از مسجد ـ مسجد محل این بود که مسائل سیاسی در آن طرح بشود.(329)
23 / 2 / 63
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 129
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 130