ناگفته های آیت الله بهاءالدینی از امام خمینی
26 / 11 / 90- ناگفته های آیت الله بهاءالدینی (ره) از امام خمینی یکی از اعضای بیت مرحوم آیت الله العظمی سید رضا بهاءالدینی فایل صوتی و تصویری گفت وگوی ایشان را با یکی از برادران سپاه را درباره ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(س) منتشر کرد. این فایل حاوی مطالبی درباره ارتباط شخصی آیت الله بهاءالدینی با حضرت امام خمینی(س)، ویژگی های منحصر به فرد حضرت امام(س)، همچنین مسائلی درباره حوزه علمیه و دفاع مقدس است. آنچه در ادامه می خوانید بخش هایی از این فایل صوتی و تصویری است:
امام دیگران را برخود مقدم می داشتند
امام در جهات اخلاقی در کمال تواضع و خضوع حرکت می کردند. کسانی که در مجالس عمومی با امام نشست و برخاست و مصاحبت داشتند، در طول بیست سال مشاهده نشد که امام در مجلسی از رفقا جلوتر حرکت کنند؛ همیشه دیگران را برخورد مقدم می داشتند. این ویژگی اخلاقی را به چشم خود از ایشان دیده ام و همواره این تواضع را به نسبت به اهل علم انجام می دادند.
پیشگامی در دیدار با مراجع
معمولا در اعیاد، طلاب، فضلاء و عموم مردم به دیدار و زیارت مراجع و علماء می روند. روش امام این گونه بود که در اعیاد، ابتدا خود به دیدار مراجع می رفتند، بعد در منزل حاضر شده و افراد برای زیارت ایشان مراجعه می کردند.حضرت امام در تذکرات خود به حوزویان، مصالح حوزه و مصالح طرف مقابل را در نظر می گرفتند. اما به هیچ وجه به مصالح خود نمی اندیشند.
امام خمینی اهل تشریفات نبود
امام با انگیزه مصلحت به طرف مقابل تذکر می دادند. در برنامه زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی، هیچ تشریفاتی وجود نداشت. حتی تشریفات شاگردی و استادی در سیره امام جایی نداشت و هیچ تفاوت و امتیازی بین خود و شاگردان به صورت عملی، قائل نبودند؛ گاهی دیده می شد که تشکیلات جلسه از سوی شاگردان ایشان اداره می شد و امام با کمال تواضع در آن جلسات شرکت می کردند و این تشریفاتی که بین مردم معمولا وجود دارد]استادی و شاگردی[ در برنامه امام به هیچ وجه یافت نمی شد.
تعبدات امام
تعبدات امام بسیار عجیب بود. بنده در موقع برگشتن از سفر حج، به کربلا مشرف شدم. و در کربلا مشاهده کردم که ایشان بسیار به زیارت حضرت سید الشهدا (ع) مشرف می شوند. روزی در
حرم سید الشهدا(ع) به بنده فرمود: شما به منزل بروید تا من بیایم؛ به این خاطر این را فرمود که زیارات طولانی را در حرم جدشان قرائت می کردند و نمی توانستند از جوار حضرات ائمه (ع) جدا شوند.
تجلیل و احترام به روحانیت
حضرت امام از ابتدا سعی و کوشش فراوانی در تجلیل روحانیت انجام دادند، تا کسی جرأت نکند به روحانیت کوچکترین اهانتی داشته باشد و خود را آماده کرده بود تا روحانیت را حفظ نماید.
هیچ موضوعی امام را نگران نمی کرد
به صورت قطعی یادم نیست، اما تقریبا 56یا 57 سال این آشنایی سابقه دارد. در این مدت غیر از حسن نیت و تذکرات مشفقانه از امام چیز دیگری مشاهده نکردم. در طول این 57سال حتی یک نگرانی را در امام ندیدم و چیزی نمی توانست امام را نگران کند.
به سوی تعالی واحد
خوشبختانه مردم در مسیر واحد {انقلاب اسلامی} قرار گرفته اند، اما اگر راه های مختلفی در مسیر حرکت مردم قرار داشت، که نتوانند درست تشخیص دهند و در انتخاب راه با تردید مواجه بودند، می توانست مورد بحث قرار گیرد. لکن امروز مسیر حرکت به سوی تعالی واحد است و این مسیر، اضطراری و منحصر در همین راه است. به نظر ما، وجه دیگر و مسیر دیگری غیر از مسیر فعلی انقلاب که بتوان از آن وجه و مسیر حرکت کرد، وجود ندارد. دعوت شرق و غرب به سازش و مصالحه چیزی جز تسلیم شدن ایران نیست و کوچک ترین عوارض چنین سازش و مصالحه ای، فلسطینی دیگر را رقم خواهد زد؛ یعنی اگر سازش با شرق و غرب صورت گیرد، نتیجه آن به وجود آمدن کشوری مانند فلسطین خواهد بود.
حرکت حوزه به سوی تقویت تقواست
نقش حوزه باید تقوا، پیشرفت در علوم و آگاهی به مسائل روز باشد که خداوند در این مسیر ان شاءالله آنها را تایید می کند و همان گونه که قبلا عنوان کردم، ما راهی غیر از راه امام نداریم. یعنی وجهی به نظر نمی رسد. این راه منحصر و اضطراری است و ان شاءالله پیروزی با امام زمان(عج) می باشد.
تحول انسانی از نتایج انقلاب اسلامی
تحول نفسانی و تحول انسانی از جمله برکاتی است که نصیب مردم شده است. گاهی انسان با پنجاه سال مجاهدت به چنین مقامی نمی رسد، اما از برکات انقلاب چنین تحولی در نفوس انسان ها رخ داده است و بزرگ ترین مجاهدات مورد تاکید اسلام همین مسأله است که انسان به تحول نفسانی دست پیدا کند؛ چون تحولات نفسانی، مبدأ همه خیرات است و عدم چنین تحولی منشأ بسیاری از شرور می باشد.
این تحول نفسانی، از جمله نعمت هایی است که نصیب مردم ایران شده است و باعث شده که حس، ادراک، ذوق، اهداف، مقاصد و... درمردم تغییر کند و این از برکات انقلاب می باشد. اگر نفوس، نفوس الهی باشد، توجه به جهات الهی پیدا می کند و به جهات مادی توجهی ندارد. همان جمعیتی که برای مسائل مادی صبح تا شب در بازار بر سر یکدیگر می زدند، امروزه جهات الهی پیدا کرده و در جبهه ها به مجاهدت می پردازند که ان شاءالله به پیروزی اسلام منجر شود.