نسـیم تـازه
(مصاحبه با آقای فاروق شیخ از آفریقای جنوبی)
: لطفاً به صورت مختصر خودتان را معرفی کنید و بفرمایید شغل و فعالیت شما چیست؟
آقای فاروق شیخ: من فاروق شیخ از کشور آفریقای جنوبی، شهر کیپ تاون هستم. 39 سال دارم و شغل و فعالیتم تجارت است. تحصیلات من نیز در رشته اقتصاد است و مدرک فوق لیسانس اقتصاد دارم.
: ظاهراً شما قبلاْ هم به ایران آمده اید. بفرمایید انگیزه و هدف شما از سفر به کشور ما چه بوده است؟
شیخ: خوشبختانه، قبلا سه بار به ایران آمده ام، ولی این اولین بار است که در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی به ایران سفر کرده ام.
ما، در زمان آپارتاید در آفریقای جنوبی بزرگ شده ایم. بنابراین ما همیشه به بقیه کشورها می نگریم و به دنبال جواب سوال هایمان هستیم. وقتی کودک بودم، در سال 1979 میلادی، زمانی که انقلاب در ایران به پیروزی رسید، خانواده من در پی این بودند که این انقلاب را به معنای واقعی بشناسند. آنها و ما انقلاب اسلامی ایران را با مشکلاتی که در جلوی راهمان بود مقایسه می کردیم و متوجه شدیم که این انقلاب فقط به خاطر رهبری امام خمینی به پیروزی رسید. از آن زمان به بعد ما، درباره انقلاب و امام خمینی به تحقیق و مطالعه پرداختیم و به دیدگاه جدیدی از اسلام رسیدیم که این دیدگاه توسط ایران مطرح شده بود، غیر از آن دیدگاهی که توسط کشور های عربی به دنیا نشان داده می شود. به همین خاطر، نه فقط از لحاظ سیاسی، بلکه از لحاظ دینی نیز در کشور ما تغییراتی بوجود آمد.
: مهمترین اثری که از امام خمینی مطالعه کرده اید کدام است؟
شیخ: وصیت نامه امام خمینی را بخوبی مطالعه کرده ام.
: با توجه به شناختی که از انقلاب اسلامی ایران دارید و مطالبی که در باره امام خمینی مطالعه کرده اید به نظر شما تفاوت امام خمینی و انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها و رهبران انقلابی معاصر در چیست؟
شیخ: قطعا میان آنها تفاوت وجود دارد. ما انقلاب اسلامی را به عنوان انقلاب امام نمی شناسیم بلکه امام را به عنوان رهبر یک انقلاب می شناسیم که در یک اجتماع اسلامی بوجود آمد و مراحل شکوفائی خود را طی کرد. تفاوت بزرگ دیگر این است که این انقلاب بر مبنای تفکر حسینی است که ما راه حق را دنبال می کنیم و اینکه زندگی و کار برای خداوند است و اگر وقت ما رسید که به خالق تعالی بپیوندیم، پس نباید ترس داشته باشیم. تفاوت دیگر اینکه این انقالب برای عدالت و رهایی مردم از ظلم بوده و به دنبال اهداف اقتصادی نبوده است.
: اشاره کردید که در کشور شما به انقلاب اسلامی توجه می شد و شناخت این انقلاب مطرح بود. حال بفرمایید رهبری امام خمینی در کشور شما چگونه تلقی می شود؟
شیخ: در کشور ما حدود سه میلیون مسلمان وجود دارد و اکثریت جمعیت، مسلمان نیستند که به نظرم در مورد امام ذهنیت مناسبی ندارند. علت آن هم تبلیغات کشورهای غربی در مورد امام و ایران است. آنها چیزهای خیلی کمی در مورد امام می دانند و حتی در مورد ایران چنین برداشت می کنند که مسلمان واقعی نیستند. ولی فکر می کنم وضعیت رو به بهبودی است. فهم و درک مردم درباره امام و ایران در حال رشد است ولی به هر حال اکنون فقط در بخش کوچکی در میان جمعیت آفریقای جنوبی می توان انقلاب را شناسائی کرد و این تفکر در حال رشد است و به نظر من خیلی مهم است. در مورد بقیه جمعیت فکر نمی کنم آنها واقعیت انقلاب را بشناسند و بفهمند.
جالب است بدانید قبل از سفر به ایران وقتی به همکارانم گفتم که به ایران سفر خواهم کرد، آنها به من گفتند مواقب بمب ها باش!! پس حتما متوجه شدید که درباره ایران چه فکری می کنند. البته آنها تقصیری ندارند چون آنها معلومات شان را از تلویزیون می گیرند و ذهنشان هم شرطی شده و این تفکرات را پیدا کرده است. ولی کسانی هستند که درباره ایران اطلاعات درستی دارند و ذهنیت شان مثبت است.
ولی در هر صورت در حوزه حکومتی، من می دانم که حکومت ما و ایران سعی می کنند که روابط خوبی برقرار کنند و من به دولت کشور خود از این بابت افتخار می کنم.
: گفتید که انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر اهداف اقتصادی نبود. ولی با این وجود، امام خمینی به مسایل اقتصادی و رفع تبیض اقتصادی و رسیدګی به حال محرومین هم توجه داشتند. در این زمینه چه اطلاعی دارید؟
شیخ: اگر به نظام اجتماعی و رفاهی ایران نگاه کنیم، شاید وضعیت، عالی و آنطور که اکثراً می خواهند، نباشد، ولی آنچه مهم است امنیت اجتماعی ایران و کارهای فرهنگی و رفاهی برای عامه مردم است. در آفریقا این چیزها وجود ندارد و اگر کسی از لحاظ اقتصادی زمین بخورد و تمام اموال خود را از دست بدهد سر از خرابه ها در می آورد. در خیلی از کشورهای اسلامی و همچنین کشور ایران، امنیت اجتماعی وجود دارد.
: هدف اصلی انقلاب شما در آفریقای جنوبی مبارزه با تبعیض نژادی و رفع چنین وضعیت نادرست و غیرعادلانه بود. آیا می دانید امام خمینی در باره تبعیض نژادی و رژیم آپارتاید چه دیدگاهی داشتند و چه اقداماتی در جهت کمک به انقلاب شما انجام دادند؟
شیخ: متاسفانه من شخصا در این مورد اطلاع زیادی ندارم ولی مطمئنم که تفکر ایشان چه بود و آن این است که هیچ عربی از غیر عرب بهتر نیست و هیچ سفید پوستی برتر از سیاه پوستی نیست و اساساً نژاد باعث برتری شخص نمی شود.
: به نظر شما مهمترین مشکل جوامع اسلامی و مسلمانان چیست؟
شیخ: به نظر من مهمترین مشکل جهان اسلام عدم وحدت است. شاید هم فقط عدم وحدت نباشد بلکه عدم فهم درست مردم از « إقرأ» باشد. به نظر من همه ما باید به آن تفکر «إقرأ» نزدیک شویم؛ و این چیزی که هر روز انجام می دهیم. ما هر روز می گوییم «إهدنا الصراط المستقیم»، باید به معنای حقیقی آن پی ببریم. اینطور نیست که اگر ما داریم این آیه را به زبان می آوریم یعنی در راه راست هستیم. ما باید مطمئن شویم که در راه راست هستیم. و برای انکه اینطور عمل کنیم باید «إقرأ» را انجام بدهیم یعنی باید خودمان را تعلیم دهیم و یاد بگیریم.
: شما به تبلیغات رسانه های غربی اشاره کردید. آیا فکر نمی کنید که این عدم وحدت مسلمین به خاطر توطئه های دشمنان اسلام نیز باشد.
شیخ: مطمئناً. همه اینها بر می گردد به یک چیز، شیطان بزرگ و یک شیطان عظیم. هدف آن این است که بین مردم تفرقه بیاندازد و برآن ها حاکم شود و این شیطان به عنوان «غرب» مطرح است ولی شاید فردا چیز دیگری باشد.
: در باره نهضت های اخیر خاور میانه و تحولات بعدی آن چه نظری دارید؟
شیخ: در ابتدا باید بگویم که آنها با شما همسایه ترند تا ما! ما از آنها خیلی دوریم ولی آنها به شما نزدیکترند. ولی من در مورد مصر مقداری اطلاعات دارم. مصر دومین کشور مورد حمایت مالی آمریکاست. زمانی نیاز نظامی آمریکا در خاورمیانه بالا رفته بود. مصر در محل بسیار استراتژیکی نسبت به اسرائیل قرار دارد و به همین خاطر در طول تاریخ مورد توجه اسرائیل و آمریکا بوده است و آنها می خواستند مصر تحت کنترل خودشان باشد. حسنی مبارک یک عروسک خیمه شب بازی ای بود برای آمریکا که مصر را تحت کنترل آنها در آورده بود.
ولی مردم قیام کردند و حسنی مبارک را عزل کردند ولی آنها از طریق یک انتخابات سوری، مرسی را به حکومت رساندند که در اصل یک کودتای نظامی بود.
در مورد لیبی فکر می کنم برای غرب مشکل ساز شده بود، چون معمر قذافی به خواسته هایشان عمل نمی کرد. برای آنها مهم بود که قذافی به خواسته هایشان عمل کند و زیر سلطه آنها باشد تا بتوانند منطقه را کنترل کنند. اگر در این کار موفق نشوند پس از راههای دیگر استفاده می کنند و همیشه تلاش می کنند تا نفوذ پیدا کنند از هر طریقی که بتوانند، چه نظامی باشد یا تلقین عقاید و افکار سیاسی خود به دیگران. همین کار را الان با نیجریه انجام می دهند. خودشان بوکو حرام را بوجود آوردند و بنیاد اسلام را از بین بردند. این گروه توسط سی آی ای بوجود آمده است که فقط در تفرقه انداختن بین مسلمانان و مسیحیان موفق شدند. آنها به این وسیله توانستند تفرقه ایجاد کنند و قدرت پیدا کنند و اکنون می توانند نظامیان و نیروهای خودشان را آنجا بفرستند، مثل موساد، سی آی ای و....
نیجریه کشور بزرگ آفریقاست و این یعنی تا یکی دو ماه دیگر بر جنوب آفریقا مسلط می شوند. آنها تعداد زیادی کارگر به نیجریه فرستادند زیرا کشور نیجریه از لحاظ نفتی غنی می باشد. و این به نفعشان است که روی نیجریه کنترل داشته باشند.
: در پایان چنانچه نظر دیگری در باره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی دارید بیان بفرمایید.
شیخ: امام خمینی از نظر ما به عنوان یک نسیم تازه در دنیای اسلام است. من یک تاریخدان نیستم ولی به نظر من بعد از چند صد سال ایشان یک هوای تازه را در دنیای اسلام وارد کرند که احساس می کنم اسلام وارد مرحله جدیدی شده است.
یقین دارم که این یک قدم است برای زمینه سازی ظهور امام مهدی(عج) تا عدالت صحیح را در دنیا برقرار کنند. ما امام را اینگونه می بینیم. و می خواهیم شما بیشتر از این گونه مراسمات برگزار کنید تا مردم جهان بیشتر متوجه شوند و درباره امام اطلاعات درست بدست بیاورند و تفکرات اسلام گسترش پیدا کند.