متفکر بود و اهل سیاست. سیاستش به روز بود. شجاع بود و بی باک. مقابل حرف زور می ایستاد. می خواست شاه مقابلش باشد یا وزیر، برایش فرقی نداشت. قبای کرباسی می پوشید و روی زیلویی می خوابید. او مدرس بود.
طلبه های آن زمان حوزه خیلی با واقعیت های جامعه فاصله دارند، چون سیاسی نبودند، روزنامه و مجله نمی خواندند و در حوزه رادیو نبود.
اینجانب دوستى عزیز که بیش از سى سال با او آشنا و روحیات عظیمش را از نزدیک درک کردم از دست دادم، و اسلام خدمتگزارى متعهد را، و ایران فقیهى فداکار، و استان یزد سرپرستى دانشمند را از دست داد؛ و در ازاى آن به هدف نهایى که آمال این شهیدان است نزدیک شد.
بنای دشمن های شما بر این است که افرادی که لیاقتشان بیشتر است بیشتر مورد حمله قرار بگیرند. آنها افرادی را هدف قرار می دهند که از آنها خوف دارند که مبادا یک وقتی به آنها صدمه بزنند.
من به شما خامنه اى عزیز، تبریک مى گویم که در جبهه هاى نبرد با لباس سربازى و در پشت جبهه با لباس روحانى به این ملت مظلوم خدمت نموده، و از خداوند تعالى سلامت شما را براى ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.
پس از رأى اکثریت قاطع نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى مبنى بر اینکه آقاى ابو الحسن بنى صدر براى ریاست جمهورى اسلامى ایران کفایت سیاسى ندارد، ایشان را از ریاست جمهورى اسلامى ایران عزل نمودم.
قیام 15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(س) است که در نهایت در 22بهمن 1357به پیروزی رسید.
فتح خرمشهر، یکی از نتایج بزرگ عملیات بیت المقدس بود، ولی تنها دستاورد آن نبود. آنچه واقعیت دارد، این است که توان رزمی رزمندگان اسلام، گسترش عظیمی پیدا کرد. برای درک این موضوع، باید به تحول فکری و فرهنگی عظیمی که حضرت امام خمینی(س)، با آغاز جنگ از سوی صدام، در بین مردم ایران ایجاد کردند اندیشید که حاصل آن را در فتح خرمشهر می توان دید.
هفتمین نشست از مجموعه نشست های پنجاهمین سال شروع نهضت امام خمینی(س) سه شنبه 31 اردیبهشت ماه در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار می شود.
این فصلنامه شامل مقالاتی با نگاهی نو به حوادث مختلف سال های نخست نهضت امام خمینی(س) و قیام 15 خرداد است.
یک پژوهشگر سیاسی گفت: تحلیل وِبِری با هدف کم رنگ کردن ریشه دینی انقلاب اسلامی مدعی است که امام خمینی(س) بر احساسات مردمی سوار شده بود لذا او را یک رهبر کاریزماتیک می خواند در حالی که رهبری امام از نوع دینی بود.
امام خمینی(س) در این اثر به شبهات و تبلیغات ضد دینی و ضد روحانی اسرار هزار ساله پاسخ گفته و به استناد حقایق تاریخی و ضمن طرح و نقد آراء فلاسفه یونان قدیم، فلاسفه اسلام و فلاسفه معاصر غرب، بر حقانیت تشیع و نقش سازنده روحانیت اسلام تأکید ورزیده است.
در این نشست هدایت الله بهبودی، روزنامه نگار و تاریخ نگار انقلاب اسلامی به بررسی نقش و اهمیت اسناد ساواک در شناخت تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت.
فشار افکار عمومی و اعتراضات علما و مردم از مناطق مختلف داخل و خارج کشور سرانجام رژیم را وادار نمود تا امام را پس از حبس و حصر در فروردین 1343 آزاد و به قم منتقل نماید.
اعلامیۀ «شاهدوستى یعنى غارتگرى» که در آن شرایط خفقان بار و وحشت آور صادر شد، ابتکارى ژرف در مقابل نقشه و برنامۀ شاه در یورش به فیضیه بود و غول مقوایى مخوفى را که شاه از خود ساخته بود، درهم شکست.
این بار پیامی که امام خمینی(س) صادر کردند با تغییر لحن اساسی همراه بود. سخن از سرنگونی رژیم و نزدیک بودن پیروزی سر دادند. شاید بتوان گفت که از این تاریخ به بعد دیگر در سخنان امام ادبیات گفت وگو و نصیحت وجود نداشت. بلکه امام مستقیما به شاه حمله می کرد.
حضرت امام به دنبال فرستادن نامه های سری و خصوصی و پیک ها و پیام ها برای مقامات روحانی مرکز شهر و شهرستان ها و آگاه کردن آنان از قصد خود دایر بر اعلام عزا در عید نوروز و فراخوانی آنان به بهره برداری از آن فرصت برای آگاه ساختن توده ها، اعلامیه کوبنده ای صادر کرد
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.