بسم الله الرحمن الرحیم
سپاس خداوندی را که در پردۀ «عماء» ساکن است و در نهان صفات و اسماء پوشیده. پنهانی که در عزِّ جلالش نهان است و آشکاری که به نور جمالش ظاهر. خدایی که به قهرِ کبریایی اش از دلهای اولیا نهان است و به ظهور نورش در آینۀ جانشینان پدیدار.
درود و سلام بر بنیان نور و رازدار سرِّ رازها، او که در غیبِ هویت غرق گشته و تعینّهای دوئیت از او محو گردیده؛ ریشۀ اصولِ حقیقتِ خلافت و جانِ جانانِ مقامِ ولایت، او که در پردۀ عزّت جلالِ الهی پنهان و به دو دستِ جلال و جمالِ دوست سرشته گشته. کاشفِ همۀ رمزهای احدیت و مظهرِ تمامیِ حقایق الهی؛ آینۀ کامل و پرشکوه؛ سرورِ ما ابوالقاسم محمّد (که درود خدا بر او و خاندانش باد)؛ [و درود و سلام] بر خورشیدهای تابان از فلکِ خلافت احمدی(ص) و ماههای درخشان از افقِ ولایتِ علوی(ع)، بویژه جانشین او؛ و قائم مقام او در مُلک و ملکوت، متحد با حقیقتِ او در جبروت و لاهوت، ریشۀ «درختِ طوبی» و حقیقت
کتابترجمه مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایةصفحه 37 «سدرةُ المنتهی» برترین همراه، در مقامِ «اَوْادنی» آموزگار روحانیون و پشتیبانِ انبیا و رسولان، علی، امیر مؤمنان که درود خدا و تمامی فرشتگان بر او باد.
اکنون سیّد روح الله فرزند عالم شهید، سیّد مصطفی موسوی خمینی، ساکنِ قم شریف، که مفتخر به انتساب پیامبرِ جن و انساند و متمسّک به ریسمان استوارِ کتاب و سنت (که خداوند حال هر دو را نیکو و فرجامشان را ختمِ به خیر نماید) میگوید: من ـ به یاری خداوند ولیّ هدایت در آغاز و پایان ـ علاقه مندم طلایهای از حقیقتِ خلافتِ
کتابترجمه مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایةصفحه 38 محمدی و قطرهای از دریای حقیقتِ ولایت علوی ـ برآندو درودهای ازلی و ابدی باد ـ و نیز چگونگی سریانِ خلافت و ولایت در عوالم غیب و شهود و جریان و نفوذ آن دو در مراتب نزول و صعود را آشکار نمایم؛ و گوشهای از مقامِ نبوّت را که در عوالم جاری و ساری و همیشگی و جاودانی است، به اجمال و بلکه به رمز و اشاره بازگویم.
این بحث را در دو «مشکات»، که هر یک دارای «مصباح» های نوری و «نور»های درخشانند تنظیم کردهام. آنگاه حقیقت و مظاهر درختی که پدرمان آدم از آن منع شد را منطبق بر آنچه از معادن وحی و تنزیل و جایگاههای معرفتِ خداوند بلندمرتبه دریافت کردهام، برای تو به رمز و اشاره بیان نمایم. همچنین برآنم تا چگونگیِ جمعِ بین اخبار در این موضوع را با اختلاف ظاهر آن روشن کنم و آن را در درختی نورانی که از شاخههای آن ایمان سر برمی آورد، عرضه نمایم؛ تا معلوم شود این اخبار نزد صاحبانِ بصیرت و همراهانِ دل و جان با هم موافقند؛ سپس تحفهای عرفانی در خصوص کشف راز از دو قوس وجود در مرتبۀ نزول و صعود را، که از آن دو قوس وجودی استفاده میشود و به شاخههای یقینی تقسیم میگردد به تو هدیه نمایم. و شایسته است که آن را «مِصباحُ الْهدایة اِلَیِ الْخلافَةِ و الْولایةِ» بنامم، با امید به توفیق حقتعالی که بهترین یار و یاور است و با طلب یاری از اولیای پاکش در دنیا و آخرت.
کتابترجمه مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایةصفحه 39
کتابترجمه مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایةصفحه 40