و از آنچه در این فصول سابقه و فصول آتیه معلوم شود، ظاهر و روشن شود که عفّت از فطریات و لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است، و هتک از لوازم فطرت محجوبه و از جنود ابلیس و جهل است؛ زیرا که عدالت در قوا که به منزله جنس است از برای عفّت، فطری است و جور برخلاف فطرت است، چنانچه گذشت.
و نیز خضوع و فرمانبرداری کامل و تبعیّت از «کُمَّل» فطری است، چنانچه مقابل آن برخلاف فطرت است.
و نیز خود عفّت و حیاء و حُجب از فطریات تمام عایله بشر است، چنانچه تهتّک و فحشاء و بی حیایی برخلاف فطرت جمیع است، لهذا در نهاد عائله بشری، عشق به عفّت و حیاء مخمور است، و تنفر از هتک و بی حیائی نیز مخمَّر است.
کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 279