حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی عصر امروز(چهارشنبه ۳ اردیبهشت) برای تسلیت درگذشت پاپ فرانسیس، در سفارت واتیکان در تهران حضور یافت.
حبیب الله صادقی از جمله نقاشانی بود که در زمینه هنر عاشورایی فعالیتی گسترده و تاثیرگذار داشت. حتی نذر کرده بود تا هر سال در شب شام غریبان یک تابلو برای امام حسین(ع) نقاشی کند.
در پی درگذشت حبیب الله صادقی پیام تسلیتی از سوی رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی صادر شد.
امام را از جنبه های مختلف می توان مورد توجه قرار داد. شخصیت امام، یک شخصیت محدودِ یک جانبه یا چند جانبه محدود نیست؛ بلکه امام با توجه به جامعیتی که دارد و به تعبیر طلبه ها، جامع الأطرافیتی که در وجود مبارک امام راحل هست، می طلبد که متخصصین عرصه های مختلف، شخصیت امام را واکاوی و به جامعه ی کنونی و به نسل های بعدی عرضه کند.
همایش فصلی ائمه جماعات شمیران، به همت معاونت اجتماعی شهرداری منطقه یک در حسینیه جماران برگزار شد.، به همت معاونت اجتماعی شهرداری منطقه یک در حسینیه جماران برگزار شد.
کسانی که مسئولیت شان خیلی زیاد است دولتهای اسلامی است؛ روسای جمهور اسلام، سلاطین اسلام، اینها مسئولیت شان خیلی زیاد است و شاید بیشتر از همه طبقات باشد. اسلام الآن به دست این طبقه، به حسب اراده خدای تبارک و تعالی- تکویناً- سپرده شده است و آنها مسئولند بر حفظ اسلام و حفظ وحدت کلمه اسلام و حفظ احکام اسلام و معرفی کردن اسلام را به دنیای متمدن که گمان نشود اسلام مثل مسیحیت هست.
دوره کوتاه مدت تابستانی آشنایی با اندیشه امام خمینی(س) در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) برگزار میشود.
مهدی کلهر عضو سابق شورای سیاست گذاری صدا و سیما، موســس و مدرس مرکز اســلامی فیلمسازی باغ فردوس، عضو شورای نظارت و مشاور عالی سابق ســازمان صــدا و ســیما، محقق و پژوهشــگر عرصه فرهنگ دینی و هنر اســلامی اســت که در گفت وگو با حریم امام به واکاوی اندیشه اســلام ناب در دیدگاه امام خمینی پرداخــت و به شــاخصه های اصلی این اندیشه اشاره کرد : (اسلام ناب از نظر امام خمینی اسلامی است که قیام به قسط کرده باشد؛ اسلام ناب محمدی که امام خمینی مطرح فرمودند اسلام ظواهر و پوسته دین نیست؛ حضرت امام به دنبال اسلام ظواهر نبود همانگونه که خود پیامبر اکرم به دنبال ظواهر نبود)
اشرافیت و نظام طبقاتی در ایران نیز از دیرباز مطرح بوده و از دوران هخامنشیان به چشم می خورد. (راوندی، ج ۱، ص ۴۹۳ ـ ۴۹۴) ظهور اشکانیان نیز بر نفوذ اشراف افزود. چرا که حضورشان در مجلس مهستان را از نیاکان خود به ارث می بردند، و می توانستند از طریق این مجلس در مسائل مهم حکومتی شرکت کنند و حتی پادشاه را انتخاب نمایند.
«رساله طلب و اراده» امام خمینی یکی از آثار قلمی ایشان است که به رغم کم حجم بودن، بسیار پر محتوا و حاوی معارف بلند و مطالب ارزشمند درباره سرشت و سرنوشت انسان و مسئله بسیار مهم جبر و اختیار، دارد. حضرت امام با جدا کردن این موضوع فلسفی ـ کلامی از دانش اصول فقه و نگارش رساله ای جداگانه تمایز علوم از یکدیگر را رعایت کرده و از خلط و تداخل علوم حقیقی و علوم اعتباری پرهیز کرده است. سیری در محتوای این رساله و معرفی آثاری که در ترجمه و شرح آن نوشته شده درنوشته پیش رو تقدیم گردیده است.
مسئله ی مکتب و اصول و هدفها. اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه ی فعّالیّتهای ایشان «قیام لله» بود؛ هدف، قیام لله [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة الله علیه) نوشته اند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ قیام لله، که این قیامِ لله ریشه ی قرآنی بسیار مستحکمی دارد. قیام لله در همین آیه ی سوره ی سبأ ــ قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم ــ [بیان شده]، یا «قوموا لِلّهِ قانِتین» در سوره ی مبارکه ی بقره، یا در آیه ی دیگری در سوره ی مدّثّر در اوّل بعثت: یا اَیُّهَا المُدَّثِّر* قُم فَاَنذِر؛ «قیام لله» یعنی این. حالا این «قیام لله» در هر دوره ای ممکن است به نحوی باشد.
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در سفر به خمین از بیت تاریخی امام خمینی (س) بازدید کرد.
رئیس جمهور در سفر به خمین از بیت تاریخی امام خمینی (س) بازدید کرد.
کاش رسانه های رسمی ما به جای این برخوردهای غیرکارشناسی و سیاست زده، از دریچه علم وارد شوند که هم اعتماد مردم را جلب کنند و هم سطح آگاهیها را بالاتر ببریم تا واقعیت ها را همانطور که هست ببینیم. اینطور نباشد که مردم الان فکر می کنند اگر رابطه ما با آمریکا درست شود؛ چنین و چنان می شود. گویی ما یادمان رفته که رابطه ما و آمریکا در دوره شاه، زیادی هم درست بوده بیشتر از آنچه الان در ذهن ما الان هست ولی چرا او نتوانسته رژیم پهلوی را حفظ کند؟ از یاد نبریم که حضرت امام نیز به مانند اکنون، بر توان داخلی نظام در خلق اقتصاد پویا و کارآمد تاکید داشتند.
ما کشور را نمی توانیم به صورت مناسکی و فقهی صرف اداره کنیم؛ دکتر شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانش آموخته حوزه و دانشگاه است. آثار علمی و پژوهشی فراوانی از ایشان منتشر شده است از جمله این آثار است: درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر، فلسفه سیاسی صدرالمتألهین، آزادی و دانش، آزادی، چلچراغ حکمت، آزادی سیاسی در اندیشه آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی، بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه، توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه در چند موضوع و چند دفتر و...
طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) امین عارف نیا به عنوان معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات این موسسه منصوب شد. پیش از این محمد امیر عادلانی این مسئولیت را عهده دار بود.
با حکم ریاست موسسه، امین عارف نیا بعنوان معاون جدید فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی معرفی شد.
صفحه اینستاگرام سید حسن خمینی، امشب بخشی از سخنان وی که روز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ در دیدار جمعی از علمای اهل سنت سوریه بیان شده را منتشر کرد.
یک جلد از دوره شش جلدی اصول فقه امام خمینی نام استصحاب را بر خود دارد؛ کتابی که در آن، مفهوم و ویژگی ها و شرایط این اصل عملی و پرکاربرد در اجتهاد و استنباط مورد و بررسی تخصصی قرار گرفته و در بخشی از آن از چهار قاعده مهم فقهی یَد، تجاوز ، صحت فعل غیر و قرعه به تفصیل سخن به میان آمده است.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.