حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی عصر امروز(چهارشنبه ۳ اردیبهشت) برای تسلیت درگذشت پاپ فرانسیس، در سفارت واتیکان در تهران حضور یافت.
مصلحت به معنای خیر و نفعی که متوجه عموم مردم در دنیا و آخرت گردد، با خوانش و تئوری امام خمینی از مصلحت و مصلحت اندیشی هم خوانی بیشتری دارد. ایشان با بهره گیری از سیره نبوی معتقد است همه وظایف حکومتی پیامبر اسلام(ص) به طور یکجا به حاکم اسلامی جامع الشرایط سپرده می شود. حاکم اسلامی نیز با مصلحت سنجی و بنا بر اقتضائات زمانی و مکانی باید به صدور حکم حکومتی اقدام نماید.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از این رو حرکت های مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی (س) در مواجه با استکبار در کشورهای اسلامی شکل گرفتند. یکی دیگر از موانع رشد روحیه استقامت در انسان که امام به آن توجه می داد، رفاه طلبی و تن آسایی است. از منظر امام، کسی که تصور کند مبارزه و استقامت در راه استقلال و آزادی، منافاتی با رفاه طلبی و سرمایه داری ندارد، الفبای مبارزه را نفهمیده است. ایشان تاکید داشت که سرمایه داران و قشر مرفه که درد اقشار مستضعف را درک نمی کنند هرگز با نصیحت به یاری محرومان نخواهند شتافت. نفوذ منافقین و مفسدان نیز از دیگر عوامل تضعیف مقاومت است. منافقین در زمان جنگ و سختی در پشت جبهه در تلاش برای تضعیف روحیه ملت هستند و هرگاه احساس کنند پیروزی نزدیک است برای کسب منافع وارد میدان می شوند. امام به مردم توصیه می کردند این افراد را بشناسند و اجازه دست درازی به آنها ندهند.
اگر حضرت امام (س) به استناد قوانین جزایی ایران و یا اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل و به عنوان رئیس حکومت اسلامی ایران، حکم به اعدام سلمان رشدی می دادند، از نقطه نظر حقوقی، قابل توجیه نبود؛ زیرا اساسا عمل مزبور از مصادیق اعمال اصل صلاحیت واقعی قوانین جزایی ایران قلمداد نشده است (ماده۵ قانون مجازات اسلامی)، اما حال که ایشان به عنوان یک مفتی، فتوای شرعی خود را اعلام و مستندات و ادلّه قوی فقهی نظر ایشان را تأیید می کنند، هیچ تعارضی با اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل پیدا نمی کند. عدم آشنایی غربی ها با تأسیس فقهی «فتوا» مانع درک ساده این مسئله توسط آن هاست و به همین دلیل، آن ها عملکرد ایشان را نمی پذیرند و مسئله را صرفاً از دیدگاه خویش با تکیه بر اصول حاکم بر جزای بین الملل عرفی تحلیل می نمایند. در نتیجه، عملکرد ایشان را خارج از صلاحیت قانونی حکومت ایران می دانند. بدین روست که در صورت عملی ساختن فتوای حضرت امام(س) و قتل سلمان رشدی، اقدام مزبور یک اقدام تروریستی تلقّی شده، و حکومت ایران را سبب آن قلمداد خواهند نمود.
قوانین اسلام می رساند که اسلام حکومتی را تاسیس کرده است که به نحو استبدادی نیست که در آن یک نفر مثل نظام شاهنشاهی رأی بدهد و حرف بزند و نیز بر اساس قوانین جمهوری و مشروطه که بر اساس قوانین بشری باشد هم نیست بلکه حکومتی است که در همه شوون خود از قرآن و روایات و از قوانین اسلام بر می خیزد.
کتاب «قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)» توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است.
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج نوشت: زبان شعر هوشنگ ابتهاج سعدی گونه است و از پیچیدگی های سبک هندی فاصله دارد و کمتر رندی های حافظ را همراه دارد و اگرچه در چند غزل طنین ترقص مولانا را همراه شعر خود کرده اما باز هم استحکام اشعارش به سعدی می ماند. و همین هم طعم سخن او را دلنشین تر می سازد.
در دیدگاه امام خمینی مصلحت، ارتباط تنگاتنگی با مفهوم ولایت دارد و در همه مسائل مرتبط با ولایت در فقه، مانند قیّم بر صغیر، نکاح فرزند غیر بالغ، تصرف در مال فرزند و دیگر موارد، در مورد تصرف های ولیّ، موضوع مصلحت را مطرح کرده است. از نگاه ایشان ولایت فقیه نیز در امور سیاسی و اجتماعی به مصلحت عامه مقید است و در تزاحم میان مصالح، بنا به تشخیص حاکم اسلامی مصلحتِ مهم تر مقدم است و این مصلحت، مقید به احکام اولی نیست؛ بنابراین ولی فقیه می تواند مالکیت اشخاص را در جهت مصالح عمومی مسلمانان محدود کند. اهمیت رعایت مصالح مسلمانان به اندازه ای است که به نظر امام خمینی پذیرفتن منصبی که سلطان ستمگر داده، به نیت برآورده شدن مصالح و دفع مفاسد از بندگان خدا، جایز است.
شعری که هوشنگ ابتهاج به مناسبت بازگشت امام خمینی به کشور در 12 بهمن 1357 سرود در صفحه اول روزنامه کیهان در آن زمان چاپ شد.
امام خمینی در بیست و یکم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات با تفاهم تاکید کردند.
هوشنگ ابتهاج در گفت وگو با یکی از مجلات کشور در سالها پیش گفت: سیاوش کسرایی رفته بود نزد امام و آمده بود و گفته بود چشم هایش ابهت داشت و نمی شد به آن نگاه کرد. احسان [طبری] خیلی از آقای خمینی شعر برای ما خواند.
وزارت محترم اطلاعات در پاسخ رسمی به این استعلام وجود هرگونه سندی در این باره را قاطعانه تکذیب نموده است و شخص آقای نقاشیان هم ضمن اشاره به اینکه آنچه مطرح کرده است صرفا یک احتمال ابتدایی بوده که دلیل روشنی برای اثبات آن موجود نیست، در ضمن مصاحبه ای که در جماران منتشر می شود ادعای خود را تصحیح کرده است.
یکی از مهم ترین حقوق اساسی مردم در جامعه، حق تعیین سرنوشت است. این حق، از جمله حقوقی است که قانون اساسی بسیاری از کشورها آن را برای مردم برسمیت شناخته است. از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) حق تعیین سرنوشت از حقوق اساسی مردم می باشد که بموجب آن، هر ملتی باید سرنوشت خودش را خودش معین کند...
انقلاب اسلامی ایران که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان ی میثاق ملی تبلور پیدا کرده است، کرامت انسانی را در سطح بسیار بالایی به رسمیت شناخته است؛ در قانون اساسی بر حقوق شهروندی همه انسان ها تاکید کامل شده است. هرچند در رسمیت شناختن چهار دین تاکید کرده است.
سخن حق و در موضع بگویید؛ در غیر این تا جایی که می توانید بین دو گزینه شنیدن و حرف زدن، شنونده باشید و یاد بگیرید. بعضی ها امام یک مسجد هستند و آنقدر مردم از او ایراد می گیرند و مورد سؤال قرار می دهند، شنونده باش؛ این خیلی هنر بزرگی است.
امام خمینی: با زنده بودن نام مبارک حضرت سیدالشهدا اسلام زنده نگه داشته می شود.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ظهر تاسوعا در حسینیه جماران گفت: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از نوع نازلی نیست که در ذهن من و شما نقش بسته یا نوع نازلی که ناشیانه آن را در جامعه اعمال می کنیم و بعضی اوقات بدون علم، توجه، مهارت، تسلط بر امر، شناختن جوانب و امر به معروف و نهی از منکری داریم که به جای اصلاح، افساد می کند. امام حسین(ع) اصلاح را در طبقات پایین جست و جو نمی کند و ریشه فتنه را نشانه می گیرد. امر به معروف و نهی از منکر را در حد عالی خودش در نزاع با انحراف و اعوجاجی به کار می گیرد که توسط بنی امیه در اسلام ایجاد شده بود.
اگر ما قصد از بین بردن منکر یا اشاعه معروفی را به وسیله یک منکر داشتیم، یک معروف در جامع مستقر نخواهد شد. درد امروز جامعه ما هم در بخش های مختلف همین است. ما خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد.
ما ملت امام حسین(ع) و در مکتب امام حسین(ع) هستیم؛ این در مکتب امام حسین(ع) بودن، شجاعت را به آدم یاد می دهد. پسر علی(ع) اهل خفت پذیرفتن نیست. زینب کبری(ع) گفت لشکر دارد حمله می کند و امام حسین(ع) فارغ از آنچه که شنیده، با یک دنیا شعف گفت که الآن خواب جدّم رسول خدا(ص) را دیدم و به من گفت خیلی زود پیش ما می آیی و خبر شهادتم را به من داد.
شهاب مرادی شب تاسوعا در حرم امام خمینی(س) گفت: آیا قیام لله و مهاجرت از خود به معنای جدایی از مردم است؟! جبرئیل به رسول خدا(ص) گفت اگر عبادت ما روی زمین بود، سه عبادت را انتخاب می کردیم؛ آب دادن به مردم، کمک کردن به یک آدم عیال وار و پوشاندن گناهان. آب دادن به دیگران و کمک کردن به یک آدم عیال وار برای جبرئیل اینقدر مهم است. ان شاء الله با رفع شدن مشکلات اقتصادی کشور و بهبود اوضاع، باید به صورت قانون، روش و سبک زندگی قانونی طوری باشد که عیال واران بیشترین خدمات اجتماعی را در این نظام داشته باشند نه اینکه بگویند فلان کشور بهتر است. واقعا بعضی ها در گرفتاری های سخت هستند.
نامه حضرت آیت الله خامنه ای به حضرت امام خمینی (س) جهت درخواست برای ترفیع درجه ی خلبان شهید عباس بابایی و موافقت امام راحل منتشر شد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.