• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

احکام شلوار در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

شلوار

احکام شلوار در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

شلوار به لباس پاچه دار پوشاننده بدن از کمر تا قوزک پا می گویند.

صدقات مستحبه از دیدگاه امام خمینی (س)

صدقات مستحبه

صدقات مستحبه از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از انواع عطاهای مستحبه، صدقات مستحبه است و ثواب آن بسیار، و فواید آن بی شمار است.

صدقات واجب از دیدگاه امام خمینی (س)

صدقات واجب (دیدگاه امام خمینی)

صدقات واجب از دیدگاه امام خمینی (س)

دادن مال در راه خدا را «تصدّق» و مال داده شده را «صدقه» می نامند.

صدقه از دیدگاه امام خمینی (س)

صدقه

صدقه از دیدگاه امام خمینی (س)

در دین اسلام همان گونه که کسب درآمد از هر راهی مجاز نیست، خرج کردن مال نیز در هر راهی درست نیست، یکی از نیکوترین راه های مورد تأیید اسلام برای صرف مال، صدقه دادن آن در راه خداست، دادن مال در راه خدا را «تصدّق» و مال داده شده را «صدقه» می نامند.

صدقه مستحب از دیدگاه امام خمینی (س)

صدقه مستحب

صدقه مستحب از دیدگاه امام خمینی (س)

دادن مال در راه خدا را «تصدّق» و مال داده شده را «صدقه» می نامند.

خروج از حکم صروره و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

صروره

خروج از حکم صروره و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

صَروره، یعنی کسی که نخستین بار حج می گزارد.

حلق یا تقصیر از دیدگاه امام خمینی (س)

صمغ

حلق یا تقصیر از دیدگاه امام خمینی (س)

صَمغ به شیره کم و بیش لزج و چسبناک بعضی گیاهان گفته می شود.

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)

برپایی حکومت در جامعه اسلامی، از امور لازم و وجوب آن قطعی است. برای اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی می توان به ادله قرآنی، روایی و عقلی تمسک کرد.

ارکان و شرایط طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق

ارکان و شرایط طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از مسائلی که بین زن و مرد رخ می دهد، مسئله ی طلاق می باشد. اسلام با تدبیری که در امر طلاق اندیشیده سعی در کاهش آن داشته است .و به دنبال تحکیم نظام خانواده می باشد.

طلاق بائن از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق بائن

طلاق بائن از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق بائن ، طلاقی است که بعد از آن شوهر نمی تواند به آن زن رجوع کند. پس با وقوع آن، روابط زناشوئی پایان می پذیرد و زن و شوهر نسبت به هم بیگانه می شوند و در صورت تمایل به زندگی مشترک، نیاز به نکاح و عقد جدید است.

احکام طلاق رجعی از دیدگاه امام خمینی(س)

طلاق رجعی (فقه)

احکام طلاق رجعی از دیدگاه امام خمینی(س)

طلاق از ایقاعات بوده و به گسستن پیوند زناشوئی، از طریق الفاظ پذیرفته شده در شرع گفته می شود. طلاق رجعی ،طلاقی که زوج می تواند در زمان عدّه به مطلقه رجوع کند.

طلاق عده از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق عده

طلاق عده از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق عده نوعی طلاق هست که از دو طلاق رجعی و یک طلاق بائن مرکب است و زن بعد از سه طلاق عده (نه طلاق) برای ابد به طلاق دهنده حرام شده و با محلل گرفتن حلال نمی گردد. فقها شرایط این نوع طلاق را در کتاب طلاق بیان نموده اند.

صفحه 8 از 24 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >