پرسش جدید
یکی از شخصیت هایی که در زندگی خانوادگی بسیار موفق بوده امام خمینی(ره) است. چنین توفیقی از تولد تا رحلت همراه ایشان بود. بدیهی است تا قبل از بلوغ فکری، داشتن یک خانواده مطلوب، موهبت است اما فضیلت نیست.
در آثار امام خمینی(ره) از ریشه «حرف» 4877 بار کلماتی مانند حرف، حروف، انحراف، انحرافات، منحرف، منحرفین، منحرفان دیده می شود. بدیهی است که اگر چه حرف و انحراف از یک ریشه می باشد اما دو اصطلاح کاملاً متفاوت هستند.
دیانت؛ همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت می دهد ... آنها را از آن راه می برد که صلاح مردم است که همان صراط مستقیم است.» (تفسیر سوره حمد، صص: 246-247)
در آثار امام خمینی(ره) 59 مورد واژه های دلسرد و دلسردی... دیده می شود ولی در پاراگراف هایی که در آنها دل سرد به کار رفته واژه های شایعه و توطئه مشاهده نمی گردد
امام خمینی (س) سه بار مفهوم بالا را با جملاتی شبیه هم بیان کرده اند: بار اول 24 آذر 1361 در پیام هشت ماده ای به قوه قضاییه و ارگان های اجرایی با چنین عبارتی «و میزان، حال فعلی اشخاص است.» (صحیفه امام؛ ج: 17؛ ص: 139) بار دوم 15 دی 1361 در حکم انحلال هیأت های گزینش در سراسر کشور و تأسیس هیأت های دارای صلاحیت با عبارت: «میزان در گزینش، حال فعلی افراد است». (صحیفه امام؛ ج: 17؛ ص: 220) بار سوم 26 بهمن 1361 در وصیتنامه سیاسی -الهی که در تاریخ 19 آذر 1366 مورد بازبینی قرار گرفته، چنین مرقوم داشته اند: «و میزان در هر کس حال فعلی او است.»(صحیفه امام؛ ج:21؛ ص:452)
امام خمینی (س) به خوبی واقف بودند که نباید به مردم کشورها اهانت شود، لذا در قبال شعار مرگ بر امریکا چنین توضیحی را بیان داشته اند: «این ملتی که الآن دارند فریاد می زنند «مرگ بر امریکا» مقصودشان کارتر است. ملت امریکا که به ما کاری نکرده. ملت امریکا اگر بفهمد مطلب را، اگر بفهمد مطلب را ملت امریکا، به حسب وجدان انسانی اش، با ما موافق است.»
امام خمینی (س) شاگردانی در درس اخلاق داشت، که مبانی را دریافت می کردند، اما بیش از آن چه امام گفته بود، توانایی شرح و بسط موضوعات مطرح شده در این زمینه را نداشتند. یعنی تکرار سخنان استاد. اما استاد مطهری می توانست در مواجهه با مخاطب های مختلف آن مبانی را متناسب با ظرفیت مخاطبین، به بیانی دیگر عرضه کند. ضمن آن که خود نیز در این زمینه صاحب نظر شده بود.
در آثار منتشر شده از امام خمینی (س) کثرت استفاده از مفهوم کار و کارگر بیانگر اهمیت موضوع در جهان بینی ایشان است. ضمن این که در همان پیامی که به مناسبت روز جهانی کارگر نوشتند و بخشی از آن در سئوال بالا آمده است، چنین نگاشته اند: «کار مثلِ جلوه حق تعالی می ماند که در تمام موجودات سرایت کرده است. همه موجودات، کار در آن ها هست و با کار درست شده اند. همه ذرات وجود کارگرند حتی ذرات اتمی که در این عالم طبیعت هست، این ها کارگر هستند با هوشیاری. همه ذرات عالم فعالند و هوشیارند لکن ما گمان می کنیم که هوشیار نیستند: وَ انْ مِنْ شَیءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِن لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ؛ همه مُسَبِّح حقند، همه کارگران حق هستند، همه مطیع حق تعالی هستند؛ و کار در همه جا هست و عالمْ سرتاسر «روز کارگر» است نه یک روزْ روز کارگری است، سرتاسر عالم روز کارگر است، سرتاسر عالَم کارگر است و سرتاسر عالم کار است؛ یعنی ذرات وجودی که انسان را و دیگر حیوانات را- به ارادة اللَّه تعالی- موجود می کنند کارگرند و انسانْ کار است، اثر کار آن هاست. تمام این موجوداتی که در عالم ملاحظه می کنید اثر کار فعالانه جنود الهی است؛ جند اللَّه، همه کارگر هستند. خدای تبارک و تعالی مبدأ کار است.» (صحیفه امام؛ ج:7؛ ص: 173-172)
لازم به یادآوری است که برخی موضوعاتی که رهبران فکری و سیاسی به عنوان رهنمود بیان می دارند، ماهیت اقتضایی دارد، یعنی با توجه به شرایط زمانی– مکانی و یا با توجه به اولویت هایی که پیش می آید و یا به جهت یادآوری موضوعاتی می باشد که مورد غفلت قرار گرفته است.
امام خمینی(س) در تاریخ 21 فروردین 1358 مبادرت به افتتاح حسابی در بانک ملی کردند، که برای سهولت در امر واریزی توسط افراد، شماره آن 100 انتخاب شد. این که هدف از افتتاح چنین حسابی چه بوده است را امام(ره)، طی پیامی مکتوب به ملت ایران که ذیلاً درج می شود، به روشنی تهیه مسکن برای اقشار ضعیف جامعه بیان کرده اند؛ و البته ممکن است هدف دیگری نیز از افتتاح این حساب داشتند که به وضوح بیان نکرده اند، اما کشف آن از میان برخی آموزه های ایشان قابل انتزاع می باشد، و آن این که مشارکت مردم در امور خیر را افزایش دهند، زیرا چنین مشارکت هایی علاوه بر رفع گرفتاری و مشکلات افراد نیازمند موجب ارتقاء سطح اخلاق در جامعه می شود.
سبب این که در قانون برای رهبر منبع درآمد در نظر گرفته نشده این است که در قانون اساسی قبل از بازنگری، رهبر یا شورای رهبری باید از میان مراجع تقلید انتخاب می شدند، و مراجع تقلید به طور معمول از محل خمس، زکات، نذورات و هدایای مقلدین خود تأمین می شوند.
امام خمینی (س) در روز 12 بهمن در بهشت زهرا به هیچ عنوان وعده های اقتصادی ندادند. ولی در 9 اسفند یعنی 27 روز بعد از 12بهمن و یا 17 روز پس از پیروزی انقلاب، هنگام عزیمت به قم در منزل داماد خود آقای دکتر بروجردی طی پیامی 14 ماده ای برای ملت مطالبی نوشتند که در پایان بخش 3 چنین آمده است: «من به دولت راجع به مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر فعلاً برای طبقات کم بضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شده اند -و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیت ها برطرف خواهد شد- سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.» (صحیفه امام/ ج6/ ص:262و 263)
حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند وباری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل بوده است، آزادی را در چهارچوب تعالیم اسلام، مصالح جامعه و قوانین مبتنی بر احکام الهی، نیازها و منافع عمومی مطلوب دانسته اند و معتقدنـد کـه قـوانین اسـلامـی آزادی سـالم و منطقی را برای همة انسانها تضمین نموده است. بدین جهت امام خمینی ضمن به رسمیت شناختن آزادیهای فردی و سیاسی، اندیشه و بیان، احزاب و اجتماعات، عقیده و مذهب، مشارکت آزاد مردم در تصمیم گیری ها و ... مواردی چون شرع و عقل، اخلاق و سنتهای انسانی، قانون، عدم توطئه چینی، عدم فساد انگیزی و عدم ضرر رسانی را تحت عنوان حدود آزادی مطرح می نمایند.
می دانیم که در عبادات، عمل باید به نیت خدا انجام شود، و مراد از آن برای درستی عمل و نیاز نداشتن به تکرار، در نزد فقیهان آن است که آن عمل را برای خواست دیگری انجام ندهد، و اگر تمام یک عمل ـ مانند نماز را ـ یا برخی از آن را برای نشان دادن به دیگری و خواست او انجام دهد، این عمل باطل است.
موضوع فوق امری اجتهادی و از موضوعاتی است که با جهان بینی، فلسفه، روانشناسی فردی و اجتماعی، عرفان و حتی سیاست ارتباط دارد.
دریافت وحی، نیاز به همراهی و سنخیت بین وحی کننده و پذیرنده وحی، و واسطه آن دارد.
قرآنی که الآن در دست ماست نازله هفتم قرآن است.
مهمترین مسئله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تعیین نظام سیاسی کشور بود. در این رابطه جریان های فکری و نیروهای سیاسی و اجتماعی، دیدگاه های مختلفی را در قالب الگوهای نظام سیاسی آینده مطرح نمودند...
در عبارات پایانی وصیت نامه امام خمینی(ره) تذاکراتی وجود دارد که ابتدا آن را مرور کنیم: اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهاى بى واقعیت به من داده مى شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود
اشخاص و موسسه های مذکور موظفند به منابع تایید شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استناد نموده و یا تایید لازم را از این مرکز دریافت و به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمایند.
باید با اخبار مردم را تعلیم کرد
فرزند عزیزم من، از خداوند منّان مسألت مى کنم که شما را با شهداى اسلام محشور نماید.
امام خمینی(س) به تبع معلم اول ارسطو و معلم ثانی فارابی و بسیاری از علمای اخلاق در جهان اسلام معتقدند که اخلاق بر چهار پایه: «شجاعت، عفت، سخاوت و عدالت» استوار است و هر فضیلتی حاصل شود لااقل روی دو پای...
بهترین منبع در این زمینه کتاب اسلام ناب در کلام و پیام امام خمینی (تبیان آثار موضوعی، دفتر پنجم)، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1376.
مام رضا (ع) فرمود: در تمامى حلال خداوند مصلحت است و در تمامى حرام مفسده، (انّا وجدنا کلمّا احلّالله تبارک و تعالى ففیه صلاح العباد و بقاؤهم ... و وجدنا المحّرم من الاشیاء لا حاجة بالعباد الیه و وجدناه مفسداً داعیاً الى الفناء و الهلاک)
با توجه به شرایط اجتماعى و اخلاقى موجود در زمان زندگانى امام خمینی(س)، دو مفهوم اخلاق و سیاست در اندیشه ایشان مورد بررسى قرار گرفته است.
من هیچ کانال خاصى ندارم.
حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند و باری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل است، امام خمینی آزادی را در چارچوب تعالیم اسلام،...
در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر ادعایی باید همراه با دلیل باشد، بنابراین این ادعا که بسیاری از فقها اجبار حجاب را جایز نمی دانند؛ نیاز به دلیل دارد و این که کدامیک از فقها و مراجع چنی...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.