رئالیسم سیاست خارجی در اندیشه و الگوی رفتاری امام خمینی

رئالیسم سیاست خارجی در اندیشه و الگوی رفتاری امام خمینی

سیاست خارجی ایران در دوران بعد از پیروزی انقلاب ایران، به گونه مشهودی، تحت تأثیر رویکردهای سـیاسی و نـگرش امـام خمینی قرار گرفته است. بررسی رویکردهای امام خمینی (س) در این زمینه نشان می دهد که ایشان نـمادهای قدرت سیاسی را به عنوان ضرورت اجتناب ناپذیر کشور می دانست؛ چنانکه رویکردهای استراتژیک و سیره عـملی ایشان را می توان به عـنوان زیـربنای سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب اسلامی دانست. مؤلف بر طبق چنین شاخصهایی، تلاش خواهد کرد، الگوی رفتاری امام خمینی را در حوزه سیاست خارجی و براساس نمادهایی از رئالیسم سیاسی مورد بررسی قرار دهد؛ در ایـن راستا، سیاست خارجی ایران در دوران امام خمینی به عنوان متغیّر وابسته محسوب می شود، در حالی که رویکرد رئالیستی در نگرش و رفتار امام خمینی را می توان به عنوان متغیّر مستقل در نظر گرفت. بنابراین فرضیّه مقاله حـاضر بـر این امر تأکید دارد که سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب تحت تأثیر رویکرد رئالیستی امام خمینی قرار داشت.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۶
امام خمینی بسیج، استراتژی دفاع همه جانبه

امام خمینی بسیج، استراتژی دفاع همه جانبه

حتی در شرایط باز سازی نـیروهای مـسلح، بـاید بزرگترین توجه را به بازسازی نیروها، استعدادها، انتقال تجارب نظامی و دفاعی به کلیه آحاد ملت و مـدافعان انقلاب باشد. چرا که در هنگامه نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت ها، ضـعف ها و طرحها و برنامه ها و در حـقیقت تـرسیم استراتژی دفاع همه جانبه نبوده است. ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و به دور از حب و بغض ها به این مسایل پرداخت و از همه اندوخته ها و تجربه ها و استعدادها و طرحها استفاده نموده و در جذب هر چه بیشتر نـیروهای مؤمن به انقلاب همت گماشت و تجارب را به دیگران منتقل ساخت و در تجهیز کلیه آحاد و افراد این کشور و بر اساس اصول و فرمول خاص دفاع همه جانبه و تا رسیدن به تشکل واقعی و حقیقی بـسیج و ارتـش بیست میلیونی کوشش نمود». امام خمینی (س)

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست  انقلاب اسلامی انقلاب معنویت، عقلانیت و عدالت

امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست انقلاب اسلامی انقلاب ...

افتخار مسلمانان است که در میان ادیان توحیدی، اسلام تنها دینی است که به آموزه های انبیاء گذشته اعتقاد داشته و هـیچ دینـی را مورد تردید و انکار قرار نمی دهد و تنها دینی است که به ادیان گذشته به دیده احترام و تأیید نگریسته و پیامبران ادیان گذشته را پیامبران بر حق قلمداد می کند. از نظر اسلام ریشه همه ادیان الهی یکی است. انسان از این جـهت هـبوط کرد و اسیر طبیعت شد که آزادی و در جوار قرب الهی بودن خود را با انتخابی از دست داد که متأثر از پنداشته های او بود. انسان پنداشته ها را بر دانشی که خداوند به او تعلیم داده بود و محصول عقل و مقام خلیفه الهی انسان بـود تـرجیح داد و هبوط کرد. پنداشته ها محصول نفس انسان است و انسانی که اسیر پندارها می شود هبوط می کند. انسان با هبوط خود اولین چیزی را که از دست می دهد آزادی است. انسانی که آزادی خود را از دست می دهد آماده است تا اسـیر دسـت هـر کس و هر چیزی شود. ابـتدا اسـیر طـبیعت می گردد و سپس اسیر خاک، خون، نژاد، دارایی، مال، قدرت، ثروت، زن و فرزند و از همه مهم تر اسیر پندارها و پنداشته هایی که به تمام این اشیا تعلق دارد و در زبان دین بـه آنـ دنـیا گفته می شود.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۹
نقش امام خمینی در احیای هویت فرهنگی سیاسی مسلمانان

نقش امام خمینی در احیای هویت فرهنگی سیاسی مسلمانان

خلاءهای عمیق فکری، فرهنگی و سیاسی قرن حاضر و ضرورت پاسخگویی به آنها اقتضای آنـ را دارد کـه حـقیقت هستی را بر اساس رهیافت عقلانی به انسان معاصر نشان دهند تا او بتواند در سایه سار آن نـیازهای روحی و روانی خود را تأمین کند. همچنین بتواند دولتی را تشکیل دهد که انسان را مـظهر عالیترین جلوة خداوندی، کـه دارای روح کـرامت و بزرگواری است، بداند. در چنین حکومتی، روح معنویت و عدالت و صلح و مساوات در کالبد همه جامعه دمیده می شود، آحاد اجتماعی در آن نقش اساسی و سازنده ای برعهده دارند و رأی آنان در سرنوشت خویش تأثیرگذار است. در چنین دولتی که منبعث از مـردم است کارگزاران دولت بر اساس مهر و محبت عمل می کنند و خود را نماینده مردمی می دانند که آنان را برگزیده اند تا منویات و مقاصد آنها را به انجام برساند. در عصر ما، امام خمینی (س) چنین هویتی را احیا کرد و نـظریه های بـرگرفته از روح دین را به جهان تشنه چنین فرهنگی ارائه داد. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا به مقدار مجال، تأثیر امام خمینی (س) بر احیای چنین هویت فرهنگی سیاسی بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت مـسلمانان تـبیین گردد.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۶
امام خمینی از منظر دانشمندان جهان

امام خمینی از منظر دانشمندان جهان

سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و اندیشه های تابناک امام خمینی (س) رهبر بـزرگ جـهان اسـلام در عصر حاضر و پدید آورنده مهم ترین حادثه قرن بیستم کاری بس دشوار است. حضرت امام خمینی (س) به عنوان فقیهی ژرف نگر و حکیمی خردمند و سیاستمداری دورانـدیش و عـارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجات های شبانه و توکل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بی کران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست یابی به افق اندیشه های این شـخصیت عـظیم برای اندیشمندان اگر غیر ممکن نباشد، آسان نخواهد بود.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۱
امنیت ملی در اندیشه و عمل امام خمینی

امنیت ملی در اندیشه و عمل امام خمینی

تأکید بر اینکه اندیشه سیاسی امام (س) به علت «بـه روز بـودن» و بـهره مندی از مبانی استدلالی و عقلی لازم، به گونه ای است که از توان بالایی برای پاسخ گویی به مسایل روز و نوین دارد؛ اقـدام به طرح سؤال نموده است. امام (س) در مقام یک رهبر سیاسی چگونه امنیت مـلی را تعریف و در عرصه خارجی عـملیاتی نموده اند؟ بـرای پاسخ گویی به این سؤال نویسنده با تفکیک بین دو بعد نظری و عملی امنیت ملی و طراحی چارچوب تئوریک مناسب برای این معنا که مبتنی بر مطالعات نوین امنیتی است؛ از وجود دو تصویر امنیتی نـزد امام (س) سخن به میان آورده است. در بعد نظری دیدگاه ها و اصول مورد قبول امام (س) حکایت از آن دارد که ایشان قائل به الگوی «واگرایی متعهدانه» بوده اند که در آن بین دو اصل تکثرگرایی سیاسی ـ اجتماعی و التزام به اصـول بـنیادین نظام جمع می شود. این الگو بدیل مناسبی برای دو الگوی یکسان سازی و هرج و مرج گرایی است که از حیث نظری امام (س) نسبت به نقد آنها اقدام نموده اند. اما در عرصه عملی، امام (س) به عـلت شـرایط ویژه جامعه ایران در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ـ که دلالت بر بروز کانون های ناامنی در داخل و خارج ایران دارد ـ استراتژی چند مرحله ایی را برای ایجاد ثبات و امنیت پیشه نموده اند که رکن نخست آن را قبض مـحوری در مـراجعه ی با هرج و مرج گرایی سال های آغازین جمهوری اسلامی شکل می دهد.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۸
اندیشه سیاسی آیت الله شاه آبادی و نقش آن در اندیشه سیاسی امام خمینی

اندیشه سیاسی آیت الله شاه آبادی و نقش آن در اندیشه سیاسی امام خمینی

در یک مقایسه کلی و اجمالی می توان نتیجه گرفت، در این دو عزیز گرانمایه و فرزانه، سه بُعد عرفان، فقاهت و سیاست چنان در هم گره خورده و در هم تنبیده شده است که نمی توان هیچ بـُعدی از ایـن سه بـُعد را، منفصل از دو بُعد دیگر مورد ارزیابی و سنجش قرار داد، اگرچه این هرم سه بُعدی در آن استاد بزرگ، به صورت مـجمل مشاهده می شود که به وسیله فرزند یگانه اش، در چهره ای تفصیلی، متبلور و شـکوفا گـشته اسـت و اینجاست که به یاد می آوریم این سخن امام راحل را:«ایشان (مرحوم شاه آبادی)، صرف نظر از جنبه فقاهت، فـلسفه، عـرفان که کم نظیر بودند، در سیاست نیز کم نظیر بودند.»

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
ولایت فقیه، ولایت الهی، مردمی نقدی بر مقاله منشأ مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی

ولایت فقیه، ولایت الهی، مردمی نقدی بر مقاله منشأ مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی

منشأ مشروعیت حکومت در اندیشه سیاسی اسلام و امام خمینی» عنوان مقاله ای است کـه بـخش دوم و پایـانی آن را در این شماره مجله آورده ایم. چنان که در بخش نخست آمد، نویسنده در مقام دفاع از مبنای نصب در ولایـت فقیه به طرح ادله و خدشه در ادله طرفداران مبنای انتخاب می پردازد. در شماره پیش و همرا ه با مـقاله یاد شده، نقد آن را نـیز آوردیـم. آنچه می خوانید بخش دوم نقد است که به ارزیابی بخش دوم آن مقاله که در همین شماره آمده می پردازد. طبیعی است که پرونده این بحث همچون دیگر مباحث علمی همواره گشوده است و مـجله نیز آماده انعکاس دیدگاههای مختلف می باشد.

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۹
خشم سنگ
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۷
حریم امام509 صفحه1
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
حریم امام509 صفحه2
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
حریم امام509 صفحه3
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
حریم امام509 صفحه4
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
حریم امام509 صفحه5
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
حریم امام509 صفحه6
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
حریم امام509 صفحه7
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
حریم امام509 صفحه8
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
حریم امام509 صفحه9
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
حریم امام509 صفحه10
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
حریم امام509 صفحه11
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
حریم امام509 صفحه12
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
حریم امام509 صفحه13
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
حریم امام509 صفحه14
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
حریم امام509 صفحه15
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
حریم امام509 صفحه16
جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
بررسی مختصر ضوابط تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی/ مصلحت باید در مسیر تحقق اهداف اسلام مانند عدالت و امنیت باشد

بررسی مختصر ضوابط تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی/ مصلحت باید در مسیر تحقق اهداف اسلام مانند عدالت ...

قوانین اسلام می رساند که اسلام حکومتی را تاسیس کرده است که به نحو استبدادی نیست که در آن یک نفر مثل نظام شاهنشاهی رأی بدهد و حرف بزند و نیز بر اساس قوانین جمهوری و مشروطه که بر اساس قوانین بشری باشد هم نیست بلکه حکومتی است که در همه شوون خود از قرآن و روایات و از قوانین اسلام بر می خیزد.

جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴
بازخوانی فلسفه عزاداری در کلام امام در کتاب قیام عاشورا

بازخوانی فلسفه عزاداری در کلام امام در کتاب قیام عاشورا

کتاب «قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)» توسط‏‏ ‏‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)‏‏ ‏‏استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است.

جمعه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۰
یادداشت یادگار امام به یاد هوشنگ ابتهاج: زبان شعرش سعدی گونه بود

همراه با یک کلیپ، در اینستاگرام سید حسن خمینی منتشر شد؛

یادداشت یادگار امام به یاد هوشنگ ابتهاج: زبان شعرش سعدی گونه بود

آیت الله سید حسن خمینی در پیامی به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج نوشت: زبان شعر هوشنگ ابتهاج سعدی گونه است و از پیچیدگی های سبک هندی فاصله دارد و کمتر رندی های حافظ را همراه دارد و اگرچه در چند غزل طنین ترقص مولانا را همراه شعر خود کرده اما باز هم استحکام اشعارش به سعدی می ماند. و همین هم طعم سخن او را دلنشین تر می سازد.

پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
 محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است

محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است

امام خمینی (س): این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
در سیره امام خمینی، رابطه مستقیم میان تشخیص مصلحت و کارشناسی امور برقرار است

در سیره امام خمینی، رابطه مستقیم میان تشخیص مصلحت و کارشناسی امور برقرار است

در دیدگاه امام خمینی مصلحت، ارتباط تنگاتنگی با مفهوم ولایت دارد و در همه مسائل مرتبط با ولایت در فقه، مانند قیّم بر صغیر، نکاح فرزند غیر بالغ، تصرف در مال فرزند و دیگر موارد، در مورد تصرف های ولیّ، موضوع مصلحت را مطرح کرده است. از نگاه ایشان ولایت فقیه نیز در امور سیاسی و اجتماعی به مصلحت عامه مقید است و در تزاحم میان مصالح، بنا به تشخیص حاکم اسلامی مصلحتِ مهم تر مقدم است و این مصلحت، مقید به احکام اولی نیست؛ بنابراین ولی فقیه می تواند مالکیت اشخاص را در جهت مصالح عمومی مسلمانان محدود کند. اهمیت رعایت مصالح مسلمانان به اندازه ای است که به نظر امام خمینی پذیرفتن منصبی که سلطان ستمگر داده، به نیت برآورده شدن مصالح و دفع مفاسد از بندگان خدا، جایز است.

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
صفحه 242 از 4019 < قبلی | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | بعدی >