
امروزه حـقوق بـین المـلل شاخه ای خاص را به عنوان حقوق بشردوستانه ایجاد نموده است که هدف از آن حمایت از افراد غیرنظامی اسـرا و حتی احترام به اجساد کشته شدگان در زمان بروز جنگ های داخلی و بین المـللی است. از جمله اصول اسـاسی نـظام حقوق بشردوستانه میتوان به اصل رفتار انسانی و عدم تبعیض، اصل تفکیک، اصل محدودیت و مواردی دیگر اشاره کرد که باید در حین جنگ، مورد احترام طرفین مخاصمه قرار بگیرد. انقلاب اسلامی ایران با فـاصله اندکی پس از پیروزی با جنگ هشت ساله عراق علیه ایران مواجه شد. از این رو سؤال این مقاله این است که حقوق بشر دوستانه در اندیشه امام خمینی (س) به عنوان ایدئولوگ و فرمانده و معمار نظام سیاسی- اجتماعی پس از انقلاب، که جنگ طـولانی ٨ سـاله را فرماندهی کرده است چه جایگاهی دارد؟ گمان براین است که حقوق بشردوستانه - منبعث از اسلام - جایگاهی والا در اندیشه امام (س) دارد و ایشان در طول حیات سیاسی خود به شدت به اصول حقوق بشر دوستانه و به خـصوص در دوران جـنگ هشت ساله تأکید داشته است. روش پژوهش این نوشتار، توصیفی- مقایسه ای است که از طریق بررسی اسناد و مدارک به صورت کتابخانه ای انجام میگیرد. مهمترین یافته مقاله این است که حقوق بشردوستانه در اندیشه رهـبری انـقلاب اسلامی به صورت مستقل از حقوق بشر دوستانه غربی، وجود داشته و به صورت عملی در هشت سال دفاع مقدس به کار گرفته شده است.
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

تـبدیل مـزاح روحـانی و ولادت ثانوی در لسان عرفا تعبیر دیگری از موت ارادی است. موت ارادی که مستلزم اعراض از مشتهیات نفسانی است بـه انتقال از حیات نفسانی و ظاهری می انجامد و این انتقال از بُعد ظاهری، نفسانی و خاکی آدمـی منجر به ظهور بـُعد غـیبی و الهی انسان می گردد و این مسئله در آرای امام خمینی و مولوی به کرات مورد بحث قرارگرفته است. ولادت ثانوی که یک ولادت ربانی است با مرکب عشق، رضا، تسلیم و سرسپردگی خالصانه محقق می شود؛ ازسوی دیگر در این سلوک مـتعالی و هجرت از بُعد فرودین به اعلی مرتبه وجود، تأییدات الهی نیز درکنار مجاهده محبانه سالک کارساز است. سالک با عنایت حق بیدار می شود و هدف از خلقت را درمی یابد و با همین آگاهی در طریق هجرت که در آرای امـام خـمینی و مولوی نقطه آغاز آن «خویشتن» سالک است قدم برمی دارد. از این رو در تبدیل مزاج روحانی و تجربه موت ارادی، درکنار اختیار انسان، فیض حق نیز از جایگاه مهمی برخوردار بوده و این نقش به ویژه در آرای مولوی بیش از اخـتیار انـسان تأثیرگذار می شود. در این مقال به تبیین مفهوم تبدیل مزاج روحانی به امکان این تبدیل، راه های تحقق آن و غایت آن از منظر امام خمینی و مولوی می پردازیم.
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۹

مسئله ولایت یکی از مهم ترین مـسائل فقهی، کلامـی و سیاسـی انـدیشـه اسـلامی شیعه اسـت در حقیقـت پاسـخ بـه مشـکلات و مسـائل جامعـه اسلامی در طول تاریخ، طرح این اندیشه را ضروری کرد، بـا توجـه بـه رونـدی کـه بـه پیشـینه ولایت فقیـه نگـاه می شـود از دوره صـفوی بـه این طرف است که بـحث ولایت سیاسی فقیه وارد عرصـه می شـود و در قبال حکومت ها مطرح می شود در سیر این دوره ها با توجه به مسائل و مشکلات کشور تا زمان امام خمینی (س) در رابطـه بـا اینکـه ولایـت بـر حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه بـاشد در انـدیشه عالمـان بـزرگ مثل آیت الله نائینی، نراقی شکل گرفت ولی در حـد تئـوری مانـد و جنبـه عملی پیدا نکرد و در زمان آیت الله نـائینی بـه صـورت پوشـیده بـه ایـن محور اشاره شده که در فرآیند پژوهش به این مـوارد اشـاره مـیگـردد ولی در زمـان علامه نائینی نیز ولایت فقیه محقق نشد. تا این که در زمان امام خمینی (س) حکومت اسلامی با حاکمیـت ولی فقیـه جنبـه عملـی پیـدا کرد، در پژوهش حاضر هدف نویسنده بر این است که جایگاه سـیاسـی فـقیـه از منظــر امام خمینی (س) و آیــت الله نــائینی بــا اســتفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استناد بـه اسـناد را موردبررسـی قـرار دهـد و سؤال مطرح در پژوهش این که مبانی فکـری امام خمینی (س) و علامـه نائینی در مورد جایگاه سیاسی فـقیه در دولت بـه چـه نحوی بوده و نقاط اشتراک و افـتراق
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱
مسئله توحید یکی از مسایل مهم در حوزه کلام، عرفان و فلسفه اسلامی محسوب میشود. در این مـقاله دیدگاه های سید حیدر آملی (ره) و امام خمینی (س) در این مسئله با رویکرد کلامیـعرفانی بـه ویژه عرفان نظری، مورد مـقایسه و تـحلیل قرار گرفته است. سید حیدر آملی در آثار خود، در تعریف توحید و جایگاه و اقسام آن به تعریف ناپذیری و درجات آن پرداخته و توحید اهل شریعت، طریقت و حقیقت را از یکدیگر تفکیک نموده است. از سوی دیگر، امام خمینی (س) دربـاره بساطت و وحدت حق و معنای لغوی آن بحث هایی را مطرح کرده اند. در مورد اهمیت و جایگاه آن در سه حوزه هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی توحیدی، سیدحیدر آملی (ره) بر فطرت تأکید بسیار نموده و امام خمینی (س) بـر تـوحید علمی، قلبی و عملی توجه داشته است. در مورد تقسیمات و درجات و ارکان توحید نیز اشتراکها و اختلاف هایی میان دیدگاه های آنها وجود دارد. امام خمینی (س) بر وجه حجاب قرارگرفتن علم توحید در مسیر حـق تـأکید نموده اند و مرحوم سیدحیدر آملی بر اصلی و پایه ای بودن این علم نسبت به تمامی علوم؛ البته اشتراک دیدگاه های این دو متفکر در این مسئله زیاد است.
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۸
به اطلاع مردم شریف و عموم دوستداران و علاقه مندان می رساند؛ مراسم چهلمین روز ارتحال روحانی مجاهد و یار دیرین و صدیق امام خمینی(س) و چهره بلند آوازه و خوشنام حوزه فرهنگ و رسانه؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعائی نماینده ولی فقیه و سرپرست فقید موسسه و روزنامه اطلاعات در حرم مطهر حضرت امام خمینی (س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در جوار تربت پاک آن عزیز به حق پیوسته برگزار می گردد.
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۴۹
در کتاب تاریخ قم، که در سال ۳۷۸ ه ق به قلم حسن بن محمد بن حسن بن سائب بن مالک اشعری قمی تصنیف شده است، حدیثی از امام کاظم (ع) وجود دارد که برخی فقیهان و حدیث شناسان معاصر، آن را بر نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران تطبیق کرده اند. در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، سند و دلالت این حدیث بررسی شده و فرضیه انطباق آن بر امام خمینی واکاوی و ارزیابی شده است. میزان اعتبار کتاب و شخصیت راویانی که در سلسله سند حدیث وجود دارند، بر اساس معیارهای رجالی و گفتار و نوشتار علمای رجال مورد سنجش دقیق قرار گرفت و روشن شد که سند حدیث، قابلیت پذیرش را دارد و محتوای آن با ملاحظات خاص و قرائن و دلایل ویژه بر نهضت امام خمینی (س) تطبیق می کند. صرف نظر از سند حدیث، مفاد و محتوای آن و پیام ها و نکته های نهفته در متن الفاظ این حدیث، با نگاه کلان به احادیث مرتبط با قیام های شیعیان در عصر غیبت و پیش از ظهور قائم آل محمد (عج)، استنباط شد و تمام دلایل و مدارک و شواهد فرضیه تطبیق، شناسایی و ارزیابی گردید.
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۸
نگاه شیعه به حکومت، از آموزه های پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت نشئت می گیرد؛ چنان که برای هرم قدرت تعریف خاصی دارد که از تعیین الهی در مهندسی ربانی در جامعه انسانی ناشی می شود. در این نظام، جایگاه رهبران معصوم انتصابی و با تعیین الهی است. این رهبری ربانی راشد و راقی منحصر به حضور معصومین نیست، بلکه به دلیل ضرورت اشراب جامعه از مقررات الهی، در تمام زمان ها - حتی در دوره غیبت معصوم - مورد توجه است. در نگاه شیعه، مقام رهبری دینی و سیاسی در عصر غیبت با ولی صالح و فقیه جامع الشرایط است. این اندیشه با توجه به واقعیت های تاریخی تمدن اسلامی، روند خاصی طی نموده و از نظرات بسیط آغاز شده و به یک نظریه کمال یافته ارتقا یافته است. در تحقیق حاضر، این روند استکمالی مورد واکاوی قرار گرفته است.
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۴
کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت دوازدهم (پیامدهای اعلام عزای ملی) با صدای هدایت الله بهبودی
دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۵۸
اینفوگرافیک به مناسبت عید سعید قربان «پیام امام خمینی به مناسبت عید قربان»
یکشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
نگاه رحمانی امام(س) در برخورد با مخالفان از وجوه ستودنی ایشان است. هنگامی که یک رهبر با نگاه رحمانی، اصول و چارچوب های دینی را به راهکارهای عملیاتی جهت اداره یک نظام در دنیای معاصر تبدیل می کند، بیش از همه غنای اندیشه دینی وی مورد توجه قرار می گیرد. رهبری که با شناخت دقیق از محیط پیرامون، واقعیت ها و نیازهای جامعه بر مبنای اصول دینی متعالی به نیازهای جامعه پاسخ می گفته و راهکار تعیین می کرد...
یکشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰
سخنرانی در جمع اعضای جامعه مدرسین و اساتید دانشگاه (قیاس رژیم اسلامی و پهلوی)
سخنانی از امام خمینی پیرامون عید سعید قربان
اتحاد و همبستگی و عمل به تکالیف
آن چیزی که می تواند جلوگیری کند، یک قدری تفکر در عید قربان و مسائل قربانگاهی حضرت ابراهیم است، ایثاری که او کرد و از خودگذشتگی ای که او کرد، تدبُّر در او و تدبُّر در مسائلی که در حج هست، مسائل حج و همه مسائل اسلام، به طوری بین ابعاد مختلفه جمع کرده است؛ بین عرفان و تعبد، بین سیاست و عبادت، بین مسائل اجتماعی و سایر مسائل. این اساس را درست کردند برای اینکه ما از آن اساس چیزی بفهمیم. آنها که در آنجا هستند، تکالیفی دارند و ان شاء اللَّه امیدوارم که به آن تکالیف عمل کنند و کردند. ما هم و آنها هم بعد از اینکه برگشتند، تکالیفی داریم که این تکالیف هم دنبال همان مطالعه عید قربان است و قربانگاهها. آنها باید سوغات بیاورند آن ایثار را، آن وحدت را، و ما هم باید این معنا را در بین ملت خودمان پخش کنیم. آقایان روحانیون در سرتاسر کشور و آقایان دانشگاهیها در سرتاسر کشور، اینها موظف اند، وظیفه دارند
صحیفه امام، ج ۱۹ ، ص ۳۵۰-۳۵۱
یکشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱:۱
پرتال امام خمینی (س): همزمان با فرارسیدن نهم ذی الحجه؛ دعای پر فیض عرفه در حرم مطهر امام خمینی (س) برگزار شد.
یکشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۰
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
هـر چند جهان اسلام به دلیل منابع انسانی و طبیعی و ذخایر استراتژیک و از سویی اشتراک دینی، دارای قابلیت هـای فراوانی برای تبدیل شدن به یک قدرت اثر گذار در هندسه قدرت جهانی اسـت اما به دلیل بـرخی عـوامل و زمینه های داخلی و خارجی، دچار چالش های جدی است و تاکنون از این پتانسیل عظیم استفاده شایسته ای نشده است. این پژوهش به دنبال بررسی چالش ها و آسیب های دنیای اسلام از منظر وحدت اسـلامی با تکیه به دیدگاه های امام خمینی (س) می باشد. در این راستا، رویکرد قرآن به وحدت، دیدگاه امام خمینی (س) پیرامون وحدت، موانع و چالش های فراروی وحدت جهان اسلام و رویکرد غرب پیرامون اسـلام مـورد بررسی قرار گرفته و به راهکارهای تقویت وحدت در بین مسلمانان نیز اشاره شده است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
ریاستیزی در اشعار امام خمینی (س)
پدیدآورنده (ها): فاکرمیبدی، محمد (عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی)
چکیده
در این مقاله ، پس از مقدمه و بـیان مـعنای لغـوی و اصطلاحی ریا، آمده است که در بینش امام، ریا نشان دادن اعمال حسنه به مردم و وانـمود کردن خصال پسندیده یا عقاید حقه برای آنان برای ایجاد منزلت خود در قـلوب آنهاست. در دیدگاه امام، سـمعه از شـجرۀ خبیثۀ ریاست. پس از آن منشأ ریا و حقیقت ریا و تزویر زنجیرگونۀ آن و راهکار رهایی از ریا موردتوجه قرار می گیرد. نویسنده در ادامۀ مقاله به ملاک ریاکارانه بودن عمل و نیز به گسترۀ ریا و قلمرو آن اشاره می کند و آن را در حوزۀ عـقیده، عمل، اخلاق و اوصاف پسندیده می داند.
در بخش دیگری از مقاله این مهم موردتوجه قرار می گیرد که در نگاه امام خمینی (س) ریا به عنوان بیماری مهلک اخلاقی قلمداد می شود و آن را دارای آثار سوء دنیوی و عواقب بد اخـروی مـی دانند. سپس به ابزار پیکار با ریا اشاره می شود. در پایان ایشان نیز اثرات این پیکار و ضرورت وجود مرشدی آگاه در این مسیر پر پیچ و خم یادآوری می شود.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کاوش در ابتدا و انتهای حرکـت افـلاک، از موضـوعات پـژوهش درعلـوم مختلف است. این مسئله در قرآن کریم، کـتاب آفرینندة افلاک نیز آیاتی را به خـود اختصاص داده است که دارای وجوه و تفاسیر متفاوتی اسـت. مفسران قرآن، با تـکیـه بـر اصول و مبانی تفسیری و منابع روایی، درپی تفسـیر وتبیـین ایـن وجـوه بـوده انـد. اخترشناسان به کمک قـوانین فیزیـک و تجهیـزات و تلسـکوپ هـای نجـومی درپـی اثبات فرضیات بوده و هستند. عرفا با قدرت نفس مجرد و منخلع از قید زمان و مـکان و فیلسوفان با پای استدلال عقلی در این جستجو با سایرین همگام شده انـد. در میـان این نظریات، نظریه ادوار و اکوار - معادل تئوری مدل چرخه ای در فیزیک نجـوم - یکی از وجوه تفسیری قرآن کـریم اسـت کـه تأییـد روایـی داشـته وتوسـط عـرفـای شـامخی همچون ابن عربی و اعاظم فلاسفه مانند ملاصـدرا در حکمـت متعالیـه آن را مطرح نمـوده انـد. امـام خمینـی عـارف و فیلسـوف شـهیر نیـز در تأییـد آن از اصـول عرفانی مدد جسته و به اثبات آن پرداخته است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

مسئلۀ جامعیت قرآن از جمله موضوعات مـهم و بـنیادی اسـت که تا حدودی در آراء و نظرات شماری از مشاهیر مفسرین فریقین انعکاس یافته است. اما به رغم اذعـان و اعتقاد جازمی که عموم اندیشــمندان اســلامی نســبت به این موضــوع روا داشته اند، از یکسو بـاید اعتراف نمود که مـسئله جـامعیت قرآن، هیچ گاه به طور مستقل و مستوفا در دستور کار مطالعاتی قرآن پژوهان مسلمان قرار نگرفته و در مواردی هم که از این مقوله سخن گفته اند، همواره تابع و تحت الشعاع مبحث تفسیر علمی آیات واقـع شده است و از سوی دیگر در تبیین مفهوم جامعیت قرآن و تعیین دامنه و گسترة آن با یکدیگر مناقشه نموده اند، به گونه ای که عده ای بر جامعیت مطلق و حداکثری و برخی دیگر برجامعیت خاص و اعتدالی قرآن رأی داده انـد. این در حـالی است که در میان اندیشه وران اسلامی، امام خمینی را باید از جمله معدود عالمانی دانست که در آراء و آثار قرآن شـــناختی خویش از جامعیت قرآن با نگرشـــی خاص، واقع بینانه، مبتکرانه و در عین حال کاربردی ســـخن رانـده کـه چنین باور و بینشـــی در نگاه ها و نگاشته های هیچ یک از متفکرین شیعه و سنی در ادوار مختلف تاریخ تفسیر قرآن به چشم نمیخورد. لذا تبیین اندیشه های قرآن شناختی امام خمینی با تأکید بر تـمرکز بـر مسئلۀ جامعیت قرآن و ترسیم ابعاد و مؤلفه های آن، از اهداف اساسی این مقاله است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
در این کتاب با تدبر و تأمل در فرازهایی از دعای بلند عرفه، آداب سیر و سلوک الی الله را بیاموزیم و آن را بپوییم.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
سخنرانی در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم (فیوضات معنوی عید قربان)
برکات ادعیۀ وارده از ائمه
ادعیه ای که از ائمۀ اطهار وارد شده است این هم یک سفره ای است، پهن شده است برای اینکه همه از آن استفاده کنند، هر کس به مقدار فهمش.
همین در دعای عرفه ای که حضرت سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ در روز عید خوانده، در روز عرفه خوانده اند، این دعا اکثراً چیزهایی است که اکثر بینندگان از آن استفاده می کنند، لکن در بین آن یک چیزهای دیگری هست که استفاده از او مشکل است، حتی برای عرفای بزرگ.
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۱۲۰
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۲
گزیده سخنان امام خمینی در رابطه با روز عرفه و مراتب دعای عرفه
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۹
ما مفتخریم که ادعیۀ حیاتبخش که او را «قرآن صاعد» می خوانند از ائمۀ معصومین ما است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۱۱
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵