موضوع مقاله حاضر، رابطه آزادی و انتقاد سیاسی در حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری است. فرضیه مطرح برگرفته از متون دینی و دیدگاه های امام خمینی(س) و رهبر معظم انقلاب است و آن اینکه آزادی به عنوان اساسی ترین مبنای انتقاد سیاسی، می تواند بستر مناسبی را برای ارائه نظرهای انتقادی در عرصه مسائل سیاسی فراهم کند. ابتدا با تعریفی از آزادی، انواع آزادی های شناخته شده، از جمله آزادی سیاسی بیان شده و سپس آزادی در اسلام بررسی شده است. در ادامه، به رابطه آزادی و انتقاد سیاسی و جایگاه این مسئله در نظام ولایی و نیز مبانی آزادی سیاسی از دیدگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب پرداخته شده است. در این مقاله، روش توصیفی تحلیلی برای انعکاس دیدگاه ها به کار رفته است. نتیجه اینکه، آزادی انسان در اسلام، به ویژه در عرصه سیاسی به عنوان یکی از اساسی ترین مبناهای انتقاد سیاسی احترام شده است و محدوده و گستره آن، شریعت و قانون است.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
آنچه پیش روی دارید، بخش نخست از بررسی پیش نیازهای اجتهاد از دیدگاه امام است. در این بخش، بیش تر به دیدگاههای امام درباره پیش نیازهای مطرح در پیش، پرداخته ایم؛ هر چند که هنگام طرح هر مورد، دیدگاههای دیگران و یا نکته ها و پیشنهادهای جدید برای پژوهش را نیز مطرح کرده ایم. در بخش دوم، پیش نیازهایی را بیش تر پی می گیریم و از آنها سخن به میان می آوریم که بار گره گشایی از مسائل زمان را بر دوش می کشند.
این نوشتار، کوششی است تا ثابت کند، حتی بحث از شرایط مطرح در گذشته را هم نباید بحثی مرده و یا کم اهمیت گرفت؛ چه آن که زوایای ناگفته بسیاری را همان مباحث در خود جای داده اند که گره گشایی از پاره ای نیازهای زمان را بر عهده دارند. بایسته است اندیشه وران حوزه بحث را پی گیرند و آن را با بررسیها و دیدگاههای خود، ژرفا ببخشند.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴
در این مقاله به قاعده اجماع در نگاه امام خمینی پرداخته شده است.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
عرفان امام از یکسو عرفان معرفت کاری است، عرفان آرامش است، عرفان بندگی است، عرفان اشک و راز و نیاز است و از سوی دیگر عرفان حماسه و رزم و خروش است، عرفان سیاست پیشگی و آزادی است. عرفان غلامانه نیست به تعبیر اقبال لاهوری که مروج برده وار زیستن و غلامی کردن و زبونانه زندگی کردن، سکوت و تسلیم و ذلت و زبونی و بردگی و انزوا و انفصال و تسلیم باشد. عرفان خشم و حماسه و خروش است و به آتش کشیدن خرمن منافع جباران و قلدران و سرمایه داران عالم است. عرفانی شاداب، جوانانه و جوانمردانه و فتوت آمیز و پر شکوه و در یک کلام، عرفان زندگی است.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

مسأله نیاز به حکومت امری فطری است چنانکه امام رضا (ع)، در روایت معروف فضل بن شاذان، یکی از سه طریقی که بر ضرورت حکومت در جامعه استدلال دلالت دارد، راه فطری دانسته اند، یعنی اینکه حیات و بقای هر ملتی بستگی به وجود حکومت و زمامدار دارد. چنانکه متکلمین وفلاسفه نیز از این طریق (فطرت) بر ضرورت وجود حاکم استدلال نموده اند و همچنین شیخ الرئیس بوعلی سینا در کتاب «شفا» از همین راه بر ضرورت آن رسیده است زیرا که راه فطرت «روشنترین و در عین حال قاطعترین راه در جهت رسیدن به بسیاری از حقیقتهاست. لذا در این مورد، هر کس به درون خویش بپردازد، با اندک تأملی به این نتیجه خواهد رسید که جامعه منهای حکومت عبارت است از هرج و مرج و بی نظمی در همه امور. در واقع می توان بر آن بود که زندگی جمعی بدون بهره مندی از نظام و حکومت چیزی مشابه زندگی در جنگل است که فاقد هرگونه قانون و انضباط است. در زندگی جوامع انسانی، نظم اجتماعی امری است مهم و غیر قابل خدشه و لذا نیازمند به عنصر مادی است تا در پیدایش آن نقش داشته باشد و از طرفی قانون بتنهایی نمی تواند در ایجاد نظم گروهی و اعمال روابط انسانی مؤثر باشد، از اینرو محتاج یک موجود عینی است تا مسؤولیت اجرای آن را بر عهده گیرد. بدین ترتیب جامعه بدون عنصر فاعلی اصلا تحقق نمی یابد، پس جامعه به حکومت و نیز وجود حاکم سخت نیازمند است تا به حیات سیاسی خود ادامه دهد.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
موضوع حفظ و شرح «چهل حدیث»، از روزگاران گذشته مورد اهتمام عالمان دینی بوده است. ریشه این مساله در روایتهایی است که با مضمون واحد و به طرق مختلف، در کتابهای روایی اهل سنت و شیعه از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
امام رضا(علیه السلام) فرمود: ایمان چهار رکن دارد: ۱ـ توکّل بر خدا ۲ـ رضا به قضای خدا ۳ـ تسلیم به امر خدا ۴_ واگذاشتن کار به خدا.
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۹

استراتژی، برنامه جامعی است که از طریق آن با توجه به عناصر محیط داخلی (قوتها و ضعفها) و محیط خارجی (فرصتها و تهدیدها) و تحلیل آنها، طریق نیل به اهداف عالی و درازمدت سازمانی به دست می آید. هر مدیر و رهبری برای دستیابی به اهداف خویش، دست به طراحی برنامه های جامعی زده که نیل به اهداف را برای وی تسهیل می کند و باطلبع این برنامه کلان، استراتژی او خوانده می شود. از سوی دیگر، استراتژی هر رهبری حاصل تلازم برآیند تصور ذهنی وی بوده که با جهان بینی، ایدئولوژی و درک جمعی و نظام ارزشی او تلاطم داشته و برای رسیدن به اهداف استراتژیک، برآیند نهایی فرصتها، تهدیدها، قوتها و ضعفها در دالان ارزشها ضرورت می یابد. در استراتژی رهبری امام خمینی با توجه به جهان بینی الهی ایشان خدا محوری از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان مؤلفه ای اساسی در نظر گرفته می شود در این مقاله سعی نگارنده بر این است که به تبیین این مؤلفه اساسی پرداخته و جایگاه آن را در استراتژی رهبری امام خمینی (س) نشان دهد. به همین خاطر بعد از بیان تفکر استراتژیک و چگونگی تدوین استراتژی در رهبری ایشان، به بررسی معیارها و شاخص های کلی و جزئی مؤلفۀ خدا محوری پرداخته می شود؛ قیام الله و اخلاص در عمل دو شاخص کلی در این عرصه است و شاخص های جزئی عبارتند از: ۱. مطرح نکردن خود، ۲. تحمل رفتار نابهنجار دیگران و برخورد مصلحانه با آن، ۳. دادن ارزش معنو
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
برخی از روشنفکران غرب زده، دین را به عنوان عامل عقب ماندگی جامعه معرفی کردند. در مقابل این افراد که اسلام را نزدیکترین پاسخ به سؤال خود می دیدند اندیشمندانی چون سید جمال الدین اسدآبادی و همفکرانش برخاستن و شعار بازگشت به خویشتن و تلاش برای احیای هویت اسلامی و بیداری مسلمانان را طرح کردند. آرمان سیدجمال و شاگردانش گرچه در آن زمان به دلیل نداشتن استراتژی مناسب برای مبارزه، موفقیت چندانی به دست نیاورد و روحانیون پس از او نیز در جریان انقلاب مشروطه در تبیین جایگاه اسلام و مبانی احکام آن در نظام مشروطه ایران ناکام ماندند، امّا با وجود این، همه اینها مقدمه ای بر حرکت انقلابی امام خمینی (س) در سالیان بعد گردید .
شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۲
در دیدار رئیس و جمعی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست؛
سازمان حفاظت محیط زیست اگر می خواهد ملّی نگاه کند و به صورت عملی مشکلات را حل کند، به این توجه کند که اگر مردم یک منطقه فداکاری می کنند و از برخی مزیت های اراضی منطقه خود استفاده نمی کنند تا محیط زیست دیگر مناطق آسیب نبیند، باید از بودجه کلان کشور منافعی به آنها برسد و سهم قابل توجهی در مقابل این ایثار و از خود گذشتگی به آنها داده شود.
جمعه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
به نظر من نسبت دادن اینکه انقلاب اسلامی ایران و اندیشه امام خمینی نسبتی با آزادی ندارد ظلم آشکاری در حق شخص رهبری فقید انقلاب و بنیانگذاران و مؤسسان آن است. این را در نظر داشته باشیم که به جز شخص مرحوم امام، دیگر رهبران انقلاب که مورد تأیید ایشان بودند و مشخصا در شورای انقلاب منسوب شدند، آن پانزده نفر اعم از روحانی و غیر روحانی؛ دیدگاه های آنها نسبت به آزادی کاملا روشن است.
جمعه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی: دخالت در سیاست که واجب است؛ اما اینکه وارد احزاب نباشند نظر امام (س) بوده است چون با مسئولیت نظامی تداخل دارد؛ کار حزبی و جناحی داخل نیروهای نظامی نباید انجام شود.
پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
آیت الله سید حسن خمینی با تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در فاجعه قطار مشهد - یزد، نوشت: دوستان و متصدیان باید با عزمی راسخ در همه حوزه ها سعی در بالا بردن سطح ایمنی سفرها داشته باشند. و بستر لازم را برای نوسازی و بهسازی شبکه حمل و نقل کشور آماده کنند.
پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
معرفی اماکن منتسب به حضرت امام خمینی (س) در نمایشگاه، معرفی سایت های فارسی و غیرفارسی امام خمینی(س) به بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی، معرفی فعالیت های موسسه و منشورات خارجی و ارتباط با مخاطبین غیرایرانی علاقمند به سیره و اندیشه حضرت امام(س) و برگزاری نشست تخصصی از اهم فعالیت های غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این نمایشگاه است.
پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
اینفوگرافیک به مناسبت درگذشت سید محمود دعایی
پنجشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۰
سخنرانی در جمع کارکنان مؤسسه «اطلاعات»؛ (رسالت مطبوعات در نظام اسلامی)
سخنرانی امام خمینی
لزوم تصفیه عمومی در کشور
برادران عزیز، خواهران محترم که در این دستگاه مشغول خدمت هستید و بحمدالله آن گردانندگان کذایی متبدّل شدند به امثال آقای دعایی و دیگر اشخاص سالم و خدمتگزار، توجه کنید که راه را درست بروید و مستقیم و متعهد باشید و مصمم باشید که برای کشور خودتان خدمت کنید.
صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۵۹-۱۶۰
سید محمود دعایی از همراهان امام خمینی (س) در نجف بوده است، او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است که از سال ۱۳۵۹ سرپرستی موسسه اطلاعات را به عهده دارد، دعایی همچنین سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد. وی در ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ به دیار باقی شتافت.
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
همزمان با سالگرد ولادت حضرت فاطمه معصومه(ع) و در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) دفتر امور بانوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با همکاری ستاد عالی کانون مساجد کشور، اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و شهرداری تهران نخستین گردهمایی «دختران روح الله» را در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار کرد
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت الاسلام سید محمود دعائی را تسلیت گفت.
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰

اوج گرفتن نهضت اسلامی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(س) و عزم امام و امت بر تغییر نظام مشروطه سلطنتی، سیاستمداران غربی را ـ که نگران منافع خود در این منطقه حساس بودند ـ به تأمل و تکاپو افکند که در ایران چه رژیمی برقرار خواهد شد؟ البته آنچه از نظر غربیها دارای اهمیت بود شکل حکومت نبود، چرا که آنان با هر رژیمی که منافعشان را تأمین کند، مشکلی ندارند، هر چند رژیمی استبدادی و دیکتاتوری همچون رژیم پهلوی باشد، آنان نگران محتوای حکومتی بودند که در آیندۀ ایران قدرت را به دست خواهد گرفت.
دغدغۀ آنان از این جهت بود که حکومت آینده بر اساس چه معیارها و ضوابطی عمل خواهد کرد و سرنوشت منافع غرب چه خواهد شد؟ این موضوع از مهمترین محورهایی بود که کانون توجهات جهانی شد و در قالب سؤالات صدها خبرنگار غربی و شرقی خود را نشان داد که در فرانسه از رهبر فقید انقلاب اسلامی پرسیده می شد. هر چند اکثر این شبهات پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی است که اینک بار دیگر با استفاده از فضای باز جامعه مطرح می شود.
توهم تعارض «جمهوریّت» و «اسلامیّت»
یکی از اشکالاتی که در سالهای اخیر با تبلیغات وسیعی مطرح می شود، تنافی «جمهوریت» و «اسلامیت» است که برای رهایی از این تضاد و دوگانگی، چاره ای جز کناره گیری یکی از این دو محور اساسی به نفع دیگری نیست.
بدیهی است آنچه روشنفکران غربگرا از طرح این تناقض نما و پیشنهاد
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۲
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشورها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشورهای خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
در پیام مطرح شد؛
ضایعه فقدان غمگنانه و ناباورانه ی یار و شاگرد دیرین امام راحل عظیم الشان، و یاور همیشگی انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، که عمر پر برکت خوبش را در راه مجاهدت و خدمت به اسلام، امام و انقلاب سپری نمود، موجب تاثر فراوان گردید.
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
مرحوم سید محمود دعایی از یاران امام که مسئولیت امور بستگان را در نجف به عهده داشت، از عنایت خاص امام به خودش و گریه ای که از سر شوق کرد، روایت کرده است.
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام و رهبری و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، امروز 15 خرداد 1401 به ملکوت اعلی پیوست.
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
آت الله سید حسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی نوشت: آن مرحوم از زمره پاک ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت.
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
همزمان با سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س)، برنامه زنده تلویزیونی «صف اول» با حضور یادگار امام برگزار شد.
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
امام خمینی در اول خرداد ماه سال ۶۴ و در آستانه فرا رسیدن سالروز قیام تاریخی 15 خرداد 42 پیامی در تجلیل از شهدای این قیام صادر کردند.
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۷
شنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵