روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

دانشگاه مستقل و امام خمینی (س)

دانشگاه مستقل و امام خمینی (س)

یکی از اساسی ترین دغدغه های امام خمینی که تا آخر عمر مبارکشان همواره پا برجا بوده و در وصیت نامه مبارکشان درباره چگونگی فعالیت و نگاه به آن تذکر دادند، موضوع دانشگاه است. باور به اهمیت دانشگاه و ضرورت نقش آفرینی و حضور تاثیر گذار در کشور یکی از مهمترین بخش از نگاه امام به موضوع دانشگاه و دانشگاهیان است. امام راحل در این باره می فرماید: مقدرات این مملکت دست این دانشگاهی هاست ؛ و از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین بشود. با عنایت به اینکه جامع ترین نگاه در باره دانشگاه از سوی امام مطرح شده و باز خوانی این اندیشه می تواند بهترین راهکار برای ادامه فعالیتهای این نهاد فرهنگی باشد. در این راستا خرداد ماه سال 92 و به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی ویژه نامه ای با عنوان دانشگاه مستقل ازدیدگاه امام خمینی منتشر شد که از مطالب ارزنده اساتید دانشگاهی بهره می برد.

دانشگاه و رسالت دانشگاهیان

دانشگاه و رسالت دانشگاهیان

دکتر حسنعلی احمدی فشارکی نویسنده و محقق مقاله دانشگاه و رسالت دانشگاهیان در مقدمه به پدیده انقلاب اسلامی ایران به رهبری احیاگر اسلام و ایران معماربزرگ و حکیم فرزانه حضرت امام خمینی اشاره می کند و معتقد است: انقلاب اسلامی مورد توجه اندیشمندان ، نخبگان و آزاداندیشان جامعه جهانی بوده و خواهد بود.

دانشگاه مطلوب امام، مستقل از ابرقدرت ها و وابسته به مردم است

دانشگاه مطلوب امام، مستقل از ابرقدرت ها و وابسته به مردم است

نمی توان به دانشگاه در اندیشه امام پرداخت و از دو مقوله استقلال دانشگاه و انقلاب فرهنگی غافل شد. واقعا دانشگاه مطلوب امام چه بود؟ چرا باید انقلاب فرهنگی رخ می داد و این روند اکنون به کجا رسیده است؟ دانشگاه مستقل یعنی چه؟ آیا این استقلال از نهاد قدرت داخلی است یا ابرقدرت های خارجی؟ این مباحث و مباحثی از این دست، محتوای گفتگویی است که ظهر آخرین روزهای فروردین ماه در پژوهشکده بهداشت جهاد دانشگاهی با دکتر علی منتظری رییس پیشین جهاد دانشگاهی و از دانشجویان خط امامی دهه شصت انجام شد. او در این گفتگو، بعد ایجابی دانشگاه مستقل را وابستگی تمام عیار آن به مردم عنوان کرد. این گفتگوی جالب در خرداد ماه سالجاری توسط اصغر زارع کهنمویی با دکتر منتظری انجام شده است. ادامه این مصاحبه را بخوانید:

پنجه استعمار و دانشگاه مستقل

پنجه استعمار و دانشگاه مستقل

هاشمی تروجنی ، نویسنده، مقاله پنجه استعمار و دانشگاه مستقل به سابقه دیرینه تاسیس اوّلین دانشگاه در ایران می پردازد و معتقد است: دانشگاه یکی از مراکز مهم و تعیین کننده در سرنوشت هر جامعه است و لذا استعمارگران که ابتدای قرن نوزدهم به طور مستقیم با عهدنامه های مختلف، حضورشان را در ایران تثبیت کرده بودند، نسبت به دانشگاه که تأثیرگذارترین نهاد فرهنگی و عامل بیداری جامعه و رو در رو قرار گرفتن قدرت اجتماعی جامعة ایرانی با استعمارگران بود نمی توانستند بی تفاوت باشند، به همین دلیل با قتل امیرکبیر(موسس دارالفنون)، اولین برخورد با دانشگاه به وجود آمد و دکتر پولاک و هیأت همراه وی را از ایران اخراج و معلمانی دست نشانده خود را جایگزین آنها کردند و دارالفنون، از مسیر خود خارج شد. بعد از مشروطه و روی کار آمدن رضاخان، ایجاد دیوان سالاری به عنوان ابزار قدرت، احتیاج بیشتری به نیروهای متخصص و کارآزموده برای ادارة جامعه داشت و دانشگاه تهران، اولین دانشگاهی بود که به هدف تأمین نیروهای دیوان سالاری دورة جدید به وجود آمد.

استقلال دانشگاه در نگاه امام خمینی

استقلال دانشگاه در نگاه امام خمینی

نوشتار حاضر که به قلم دکتر منوچهر اکبری به رشته تحریر درآمده با اشاره به اینکه نگاه امام خمینی به عنوان عالم و فقیهی سترک و مرجع و روحانی اسلامی یک نگاه توحیدی است، مطلب را آغاز می کند و معتقد است هر دستگاه، نهاد، ارگان و سازمانی را در جهت اهداف الهی تعریف و مأموریت پذیر می داند به دیگر زبان اینکه اگر در جهت کسب رضایت حضرت حق نباشد، او را غیر اصولی، زائد، و البته غیر مفید و حتی مضر به حال جامعه می داند. دانشگاه را به عنوان یک «کارخانه انسان سازی» می داند. دانشگاه را به عنوان یک «کارخانه انسان سازی» می داند. دانشگاه از جمله مراکزی بود که خلاف نظر نگاه بسیاری از علمای اصل عصر خویش، برای دانشگاه اهداف، توان، ظرفیت و جایگاه و پایگاه و کارایی و اهمیت آن توجه ویژه داشت. حرکت و جهت دانشگاهها را از آغاز نهضت رصد می کرد. آن را جایی بسیار مهمی دانست. تا آنجا که سرنوشت و سعادت و شقاوت یک ملت را با دانشگاه گره می زد.

جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی(س)

جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی(س)

دکتر علی آدمی محقق و پژوهشگر، مقاله جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی با این مقدمه آغاز می کند که: در اندیشه اسلامی ، همواره علم و علم آموزی با تهذیب و دینداری همراه بوده است و این ، حکایت از تقدس فرایند تعلیم و تربیت دارد . تاً کید مکرر قران در تهذیب و تعلیم ، دو رسالت بزرگ پیامبران ،الگوی روشنی را فراروی کسانی می نهد که گام در راه پیامبران می گذارند و رسالت آموزش و راهبری را بر دوش می کشند.

بنیان های اخلاق سیاسی از دیدگاه امام خمینی

بنیان های اخلاق سیاسی از دیدگاه امام خمینی

رضا تابش مولف مقاله بنیان های اخلاق سیاسی در چکیده مقاله هدف از نگارش آنرا اینگونه بیان می کند: اخلاق و سیاست از مفاهیم عمده در حوزه فلسفه سیاسی است که از دیرباز ذهن بسیاری از متفکران را به خود مشغول کرده است. امام خمینی (ره) از جمله اندیشمندان و عالمانی است که تأملاتی عمیق هم در زمینه اخلاق و هم در حوزه سیاست داشته است. از این رو، هدف اصلی در این مقاله بررسی ارتباط اخلاق و سیاست از منظر ایشان می باشد. مفروض اصلی مقاله حاضر این است که از دیدگاه امام خمینی (ره) میان اخلاق و سیاست رابطه تعاملی به معنای تأثیر و تأثر متقابل برقرار است. بر این اساس،می توان اذعان نمود که میان اخلاق و سیاست، رابطه تداول وجود دارد، به عبارت دیگر، اخلاق سیرت سیاست و سیاست صورت اخلاق است. در همین راستا، دیدگاه های عام و رایج در قبال اخلاق و رابطه اخلاق و سیاست مورد مداقه قرار گرفته و دیدگاه امام خمینی (ره) در این حوزه بررسی شده است. پژوهشگر مقاله در ادامه به مباحث : اخلاق زیستی و همسازی اجتماعی؛ داخلاق عقلی و فلسفی؛ اخلاق عرفانی؛شیوه اخلاقی امام خمینی؛ اخلاق سیاسی از منظر امام خمینی ؛رویکردها در باب اخلاق و سیاست؛نظریه یگانگی اخلاق و سیاست؛ارتباط متقابل اخلاق و سیاست؛ عدالت و اخلاق و همچنین آزادی و اخلاق مبسوط می پردازد.

دانشگاه مستقل از منظر امام خمینی

دانشگاه مستقل از منظر امام خمینی

مقاله «دانشگاه مستقل» که به قلم دکتر سید علی قادری به رشته تحریر در آمده با این جمله آغاز می شود که: امام خمینی در 31 شهریور 58 به مناسب شروع سال تحصیلی پیامی به دانشگاهیان نوشتند و سخن خود را با پنج سلام آغاز کردند: «سلام بر دانش و دانشگاه و دانشگاهیانی، سلام بر جوانان برومندی، سلام بر دانشجویان و استادان، و سلام به همه قشرهای دانشجو (صحیفه امام ج 10 ص 78) . در سلام های فوق هم تقدیر از گذشته اکثریت دانشگاهیان قابل انتزاع است و هم جهت گیری ها برای آینده. چرا که یکی از خصوصیات لحن امام وقتی محبوب هایش مورد خطاب قرار می گرفتند این بود که بایدها را به صورت هست ها بیان می کردند.

حضرت امام: موافق نظر آقایان خامنه ای و هاشمی ام

حضرت امام: موافق نظر آقایان خامنه ای و هاشمی ام

یک روز دکتر علی محمد بشارتی زنگ زد به دفتر حضرت امام و گفت: در رابطه با سیاست خارجی سوالی از حضرت امام دارند. مورد سوال در باره قطع رابطه با انگلستان، پس از صدور حکم قتل سلمان رشدی بود.

عرفان از نگاه امام خمینی (س)

عرفان از نگاه امام خمینی (س)

به اعتقاد حضرت امام عرفان اسلامی، تفسیر انفسی آیات، روایات و مناجات اهل‏ بیت علیهم‏ السلام است. به دیگر سخن، عرفان حضرت امام عبارت است از عرفان ناب اسلامی که ریشه در معارف و آموزه‏ های دینی دارد. عنصر دیگری که در ماهیت عرفان امام خمینی نقش مهمی دارد و اساساً در عرفان اسلامی، تحول و انقلاب بزرگی پدید آورده است، هماهنگی عرفان و حماسه مقدس است. امام خمینی فقاهت، حکمت فلسفی، معرفت عرفانی، سیاست و مدیریت اسلامی را در خدمت شناخت آموزه‏ های وحیانی و پیاده کردن آن قرار داد. امام خمینی با بهره ‏مندی از چنین عرفان پویایی و با آگاهی از ژرفای معارف دینی توانست با ایجاد رستاخیز بزرگ اسلامی، امت اسلامی را بیدار کند و بر مبنای آموزه ‏های دینی، نظام سیاسی نوینی تشکیل دهد که برای جهان معاصر پدیده‏ ای ناشناخته و غیر قابل پیش ‏بینی بود.

امام خمینی، انقلاب اسلامی و رؤسای جمهور در یک قاب

امام خمینی، انقلاب اسلامی و رؤسای جمهور در یک قاب

بدون تردید انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم ترین تحولات قرن بیستم بود که به رهبری امام خمینی(س) و با همراهی توده های وسیع مردم در 22 بهمن 57 به فعلیت رسید. زمانی که امام بعد از مدت طولانی از تبعید به میهن خود بازگشتند با استقبال بی نظیر مردم مواجهه می شوند و همین نیروی عظیم توان انقلابی ایشان را دو چندان می کند و در بهشت زهرا امام وعده تشکیل دولت را می دهد. مردم انقلابی با سر دادن بانگ «الله اکبر» بار دیگر به بیعت ایشان لبیک می گویند و آماده تشکیل نهادهای بر آمده از انقلاب می شوند. اما انتخاب رئیس جمهور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از اساسی ترین مراحل پیش روی انقلابیون بود. امام در این مرحله نیز راهنمایی ها و ارشاد خود را از همان ابتدا یعنی نامزدی کاندیدا تا تعیین رئیس جمهور و دادن حکم تنفیذ به آنها دریغ نفرمودند و در حیات مبارک خود بر کار سه رئیس جمهور (آقایان ابوالحسن بنی صدر، محمد علی رجایی و حضرت آیت الله خامنه ای نظارت کردند. هر چند این نظارت بیشتر شبیه پند و اندرز دادن های پدر به فرزندانش بود.

نقش مردم در انتخاب رئیس جمهور در اندیشه سیاسی امام خمینی (س)

نقش مردم در انتخاب رئیس جمهور در اندیشه سیاسی امام خمینی (س)

در اندیشه سیاسی امام مردم بیشترین تاکید را دارند و این مردم هستند که زحمت کشیده اند و بزرگ ترین رویداد تاریخ را رقم زدند و برای پاسداشت زحمات مردم مسئولین باید وظیفه خود را به نحوه احسن انجام بدهند و انجام وظیفه این است که به قانون عمل کنند.

چگونه امام حکم سه رئیس جمهور را تنفیذ کردند؟

چگونه امام حکم سه رئیس جمهور را تنفیذ کردند؟

امام خمینی(س) به سه رئیس جمهور در سه فضای سیاسی متفاوت حکم تنفیذ دادند. این حکم برای نخستین بار به ابو الحسن بنی صدر داده شد. امام در حکم تنفیذ بنی صدر حدیثی از امام صادق(ع) را یاد آور می شوند و می فرمایند «حب الدنیا راس کل خطیئته» که دوستی دنیا منشأ اصلی همه خطا ها است . امام در آنجا یادآوری کردند "هر مقامی که برای بشر حاصل می شود چه مقام های معنوی و چه مقام های مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است توجه داشته باشند همه .... که مقام آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است.

از رهبری تا تعیین دولت

از رهبری تا تعیین دولت

جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. این نوع نظامی است که مردم باید با رای خود به آن آری یا نه بگویند. همین حکم صریح امام خمینی(س) برای تغییر نظام سیاسی، ایران را وارد دور جدیدی از تاریخ سیاسی کرد. تاریخی که برای نخستین بار با رهبری و تدبیر امام در این مرز و بوم تجربه می شد.

امام و ریاست جمهوری بنی صدر

امام و ریاست جمهوری بنی صدر

بروز درگیری در دانشگاهها و مسئله انقلاب فرهنگی یکی دیگر از مسائل مهم جامعه در این دوران است. به دلیل اینکه دانشگاهها محل درگیری نیرو های سیاسی، مخصوصا گروههای چپ، قرار گرفته بود دانشگاهها بسته شدند و ستادی از طرف امام برای بررسی وضعیت دانشگاهها انتخاب شد؛ که اختلاف دیدگاههای طرفین نسبت به این مسئله نیز شکاف بین بنی صدر و نیروهای انقلابی را بیشتر کرد.

امام خوش برخورد، سخنور و معتقد بود

امام خوش برخورد، سخنور و معتقد بود

در مورد آیت ‏الله خمینی بایستی بگویم که وی بزرگترین شخصیت معروف و در عین حال ناشناخته در جهان به شمار می ‏آید؛ زیرا مردم او را می ‏شناسند و درباره ‏اش موضع‏ گیری کرده ‏اند؛ ولی زندگی و ساختار شخصیتی او پیچیده‏ تر از این نوع موضع‏ گیری ها است.

صفحه 26 از 28 < قبلی | 26 | 27 | 28