قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ چگونه زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

امام خمینی(س) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شد. بنابراین، نهضت فکری ـ فرهنگی پانزده خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

عناوین مطالب صحیفه خوانی

دولت، خدمتگزار مردم

دولت، خدمتگزار مردم

باید همه خدمتگزار ملت و خصوصاً مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می شود، همۀ شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصاً طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخائر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید، شماها کنار گذاشته می شوید.

حقوق شهروندی و دولت قانون مدار در اندیشه امام

حقوق شهروندی و دولت قانون مدار در اندیشه امام

ما یک جمهوری اسلامی ای تشکیل می دهیم که خود حکومت و تعیین حکومت به آرای ملت متکی است.

جایگاه و حقوق زنان در حکومت اسلامی  با تاکید بر اندیشه امام خمینی

جایگاه و حقوق زنان در حکومت اسلامی با تاکید بر اندیشه امام خمینی

از شاخص های کارآمدی یک نظام، رویکرد آن به زنان است. حضرت امام (ره) با یک برنامه ریزی درباره موضوع زنان نگاهی پیشرو را در مقابل نگاه متحجرانه ای که می رفت تا سیطره یابد، مطرح کردند. نگاه متحجرانه سعی در محدود کردن زنان داشت تا از رشد و تعالی آنان جلوگیری کند. در این شرایط حضرت امام (ره) همواره تاکید کردند که هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان به معنی آزادی واقعی وجود ندارد و این دیدگاه را در سخنرانی های خود طرح و در زمینه های مختلفی حتی صنعت مطرح کردند.

بازخوانی اهداف تروریسم

بازخوانی اهداف تروریسم

ملت ما بلکه ملتهای اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند به اینکه دشمنان‏‎ ‎‏آنان که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند که‏‎ ‎‏از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتکارانۀ خود دست نمی کشند و‏‎ ‎‏برای رسیدن به ریاست و مطامع پست خود دوست و دشمن را نمی شناسند. و در‏‎ ‎‏رأس آنان امریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتاسر جهان را به‏‎ ‎‏آتش کشیده و هم پیمان او صهیونیست جهانی‏‎‎‏ است که برای رسیدن به‏‎ ‎‏مطامع خود جنایاتی مرتکب می شود که قلمها از نوشتن و زبانها از گفتن آن شرم‏‎ ‎‏دارند؛ و خیال ابلهانۀ «اسرائیل بزرگ»!‎‏ آنان را به هر جنایتی می کشاند.

فعالیت های خیریه مساجد در پیوند با نهضت امام خمینی

فعالیت های خیریه مساجد در پیوند با نهضت امام خمینی

این مقاله با محوریت بررسی فعالیت های خیریه مساجد تهران در پیوند با نهضت امام خمینی در پی پاسخگویی به این سؤال است که مساجد چگونه و به چه شیوه ای به مبارزین انقلابی در دست یابی به اهداف انقلابی کمک کرده اند؟ ... حمایت های مالی از زندانیان سیاسی مخالف رژیم و خانواده هایشان، کمک به اشاعۀ ایدۀ انقلاب اسلامی در خارج از ایران و امداد رسانی به مناطق محروم ایران، از منظر مبارزان سیاسی ایران یک عامل مهم برای گسترش انقلاب تلقی می شد. به همین خاطر گروه های مبارز برای رسیدن به اهداف و آرمان های خود به این امر عنایتی ویژه داشتند و سعی کردند با تقبل بخشی از هزینه­ های نهضت، هم به جذب نیروها و اقشار مختلف بپردازند و هم باعث دلگرمی مبارزین شوند. از این رو مهم ترین و مناسب ترین مکان جهت رسیدن به مقصود مساجد بوده است که مرکز تجمع این گروه ها محسوب می شد.

قوای شما در محضر خداست

قوای شما در محضر خداست

خدا را در نظر بگیرید ای گویندگان، ای نویسندگان، ای کارکنان مملکت، ای کارمندان اداری و غیر اداری، و کشاورز و همه! خدا را در نظر بگیرید، خدا حاضر است همه جا. زبان شما در محضر خداست. چشم شما در محضر خداست. همۀ قوای شما در محضر خداست. در محضر خدا خدا را معصیت نکنید. امروز در کشور ما؛ بزرگتر معصیت؛ ایجاد اختلاف است؛ ایجاد نفاق است.

خبر و خبر رسانی

خبر و خبر رسانی

آنچه در خبرگزاری ‏ها مهم‏ است‏ کیفیت‏ آن‏ است؛ زیرا هر کدام که به راستی و راستگویی نزدیکتر باشند، شوق انسان را به گوش دادن بیشتر می ‏کنند. در جمهوری اسلامی، باید صادقانه تمامی اخبار ... برای مردم بازگو شود.

حقوق بشر و کرامت ذاتی انسان

حقوق بشر و کرامت ذاتی انسان

موازین حقوق بشر به مخاطب خود می آموزد که در مقابل ظلم و ستم و دفاع از مظلوم اقدام کند و احساس مسؤولیت داشته باشد. این گزاره را هم موازین بین المللی حقوق بشر و هم آموزه های اسلامی بیان می دارند.

حکومت در خدمت مردم

حکومت در خدمت مردم

ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طور رأی داد ما هم از آنها تبعیت می کنیم. ما حق نداریم. خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم. بله ممکن است گاهی وقتها ما یک تقاضایی از آنها بکنیم؛ تقاضای متواضعانه، تقاضایی که خادم یک ملت از ملت می کند.

شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(س) و کرامت انسانی

شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(س) و کرامت انسانی

به نظر می رسد که میان شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(س) با کرامات انسانی و رعایت آن، مطابقت و تعامل کامل وجود داشته و امام(س) به عنوان مصداق انسان کامل، نه رهبری کاریزماتیک، به منتهای حد، مراعی این کرامت ها بوده اند و به همین دلیل، رهبری ایشان واجد بیشترین تأثیر عمومی گشته است.

 کرامت انسانی در سیره عملی امام خمینی(س)

کرامت انسانی در سیره عملی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) مردم را ولی نعمت خود می شمرد و خود را خدمت گزار آنان معرفی می کرد و برای کرامت بخشیدن به آنان، تمامی حقوق آن ها را مورد توجه قرار می داد. حضرت امام در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به مردم آن چنان کرامت بخشید که با توجه به همین اصل در مقابل تمامی توطئه ها به کمک مردم استقامت ورزید.

سیمای امام رضا (ع) در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

سیمای امام رضا (ع) در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

از میان مجموعه ابعاد شخصیتی حضرت امام یکی از برجسته ترین وجوهی که ایشان را از سایر علما و متفکران جهان اسلام ممتاز می کند، نگرشی است که به تاریخ داشته و برداشتی است که از حیات و قیام انبیا و اولیای معصوم دارند. در ادامه به چند اشاره از امام خمینی در باره منزلت امام رضا (ع) پرداخته می شود: اختیار با تو است حضرت رضا، علیه السلام، به حضرت جواد، سلام الله علیه مرقوم فرمود: «شنیدم غلامان تو وقتی سوار می‏شوی، تو را خارج می‏کنند از در کوچک، آنها بخل می‏کنند و می‏خواهند تو به کسی چیزی ندهی. به حق من بر تو که بیرون رفتن و داخل شدنت نباشد مگر از در بزرگ. و وقتی سوار شدی همراه خود طلا و نقره بردار و هیچ کس از تو سؤالی نکند مگر آنکه به او عطا نمایی. و از عموهای تو هر کس از تو سؤالی کرد، کمتر از پنجاه دینار به او مده، و اگر بیشتر خواستی بدهی، اختیار با تو است. و من اراده کردم به این امر اینکه خداوند مقام تو را رفیع فرماید، پس انفاق کن و ترس مکن که خداوند بر تو سختگیری فرماید.»

نظری بر حجاب از درون

نظری بر حجاب از درون

برای یک غیر مسلمان، اسلام به زندانی بدون هیچ آزادی یا رهایی شبیه است؛ اما با زیستن تحت لوای اسلام، ما آرامش، آزادی و لذتی را حس می کنیم که به هیچ روش دیگری قابل تجربه نیست. شاید کسی ادعا کند شخصی که با اسلام زاده شده است، اعتقاد دارد که این دین بهترین است؛ بدین دلیل که آن شیوه ای از زندگی است که او همیشه با آن دمخور بوده است و بدون تجربه کردن جهان بیرون در آن رشد یافته است؛ اما من کسی هستم که دین خود را تغییر داده است، من به اصطلاح آزادی و لذتهای زندگی مدرن را رها کردم و اسلام را برگزیدم.

همبستگی ملی و مشارکت عمومی

همبستگی ملی و مشارکت عمومی

استراتژی وحدت یا ایدۀ همبستگی ملّی و مشارکت عمومی که از جانب مقام معظّم رهبری مطرح شد، با توجّه به مقولۀ انتخابات و فضای فرهنگ سیاسی حاکم بر جامعه، ضرورت حرکت به سوی این استراتژی که از آن به استراتژی وحدت یا نگرش وحدت استراتژیک یاد کردیم، بیش از مقاطع قبلی تاریخ ایران احساس می ‏شود. این ضرورت، با توجّه به گروه ‏بندی‏ های اجتماعی درون جامعه و تحوّلی که در آن، در حال انجام است و تلاشی که دشمن در درون جامعه - ‏با اختصاص بودجۀ خاص و تبلیغات وسیع رسانه ‏ای و دیگرگونه‏ های فعّالیت، برای فروپاشی همبستگی ملّی ـ انجام می ‏دهد، دو چندان می ‏شود و ما را بر آن می‏ دارد که حول محور این نگرش استراتژیک جمع شویم و تلاش کنیم که آن‏ را در جامعه عملیاتی کنیم.

نصایح امام به رییس جمهور و مسئولان

نصایح امام به رییس جمهور و مسئولان

من آنچه که لازم است به طور نصیحت به آقای رئیس جمهور و به همه دست اندرکاران جمهوری اسلامی از لشکری و کشوری عرض کنم این است که آنچه که به سر انسان می آید از خیر و شر، از خود آدم است. آنچه که انسان را به مراتب عالی انسانیت می رساند، کوشش خود انسان است و آنچه که انسان را به تباهی در دنیا و آخرت می کشد، خود انسان و اعمال خود انسان است.

شاه و اسرائیل، اساس گرفتاری های ملت ایران

شاه و اسرائیل، اساس گرفتاری های ملت ایران

گاهی که وقایع روز عاشورا را از نظر می گذرانم، این سؤال‏‎ ‎‏برایم پیش می آید که اگر بنی امیه و دستگاه یزید بن معاویه تنها با حسین، سر جنگ‏‎ ‎‏داشتند، آن رفتار وحشیانه و خلاف انسانی چه بود که در روز عاشورا با زنهای بی پناه و‏‎ ‎‏اطفال بیگناه مرتکب شدند؟ بچۀ خردسال چه تقصیر داشت؟ زنها چه تقصیر داشتند؟‏‎ ‎‏نظرم این است آنها با اساسْ سروکار داشتند، بنی هاشم را نمی خواستند، بنی امیه با‏‎ ‎‏بنی هاشم مخالفت داشتند، نمی خواستند شجرۀ طیبه باشد. همین فکر در ایران ‏‏[‏‏وجود‏‏]‏‎ ‎‏داشت.

واقعه خونین فیضیه در سالروز شهادت امام صادق (ع)

واقعه خونین فیضیه در سالروز شهادت امام صادق (ع)

ناگهان ده ها نفر با چوب و چماق به جان طلاب ‏افتاده و زد و خورد شروع شد. دست و سر و پا بود که می شکست. خون از سر و ‏صورت طلاب جاری شده بود. درب حجره ها را شکسته و اگر طلبه ای پناه گرفته بود، ‎‏او را بیرون کشیده و اثاثیه حجره اش را، حتی کتاب ها و قرآن ها را به داخل حیاط ‏مدرسه فیضیه پرتاب می کردند. حیاط از لحاف، پتو، زیلو، عبا و عمامه های خونین ‏طلاب پر بود. دسته ای از کماندو ها رفته بودند و دسته دیگری که تازه نفس بودند به ‏مدرسه هجوم آوردند. گاهی برخی حجره ها چندین بار مورد هجوم مهاجمان قرار ‏می گرفت.‏

توصیه های حضرت امام در خدمت به محرومین

توصیه های حضرت امام در خدمت به محرومین

به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان جامعه است که در طول تاریخ ستمشاهی و خان خانی در رنج و زحمت بوده اند. و چه نیکو است که طبقات تمکن دار به طور داوطلب برای زاغه و چپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند. و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است که یکی بی خانمان و یکی دارای آپارتمانها باشد.

صفحه 40 از 45 < قبلی | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | بعدی >