برای دهه اول محرم الحرام آیت الله العظمی وحید خراسانی توصیه مهمی کرده اند.
این سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، برکات بسیار نصیب انسان، انسانهایى که مى توانند استفاده کنند از این برکات، شده است.
این حالت روحى در امام(س) مورد اتفاق نظر همۀ کسانى بود که ایشان را دیده بودند.
فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده اند جز به حق تعالى و کمال مطلق به هیچ چیز توجه ندارند به حسب فطرت؛ گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
تنها چیزی که امام غالباً در خانواده ها توصیه می کردند، تا اول از همه به آن عمل کنند، انجام واجبات و دوری از محرمات بود . از مسائلی که امام بیشتر به آن توجه داشتند، محدود بودن ارتباط بین زن و مرد بود. که در این مورد خانم طباطبایی (همسر حاج احمد آقا) نقل می کند: امام صحبت بی مورد زنها با نامحرم را ضرورت نمی دیدند
امام خمینی در روز 30 فروردین سال 1321 نگارش کتاب آداب الصلوه را به انتها رساندند
13 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام البنین(س) مادر گرامی حضرت ابوالفضل العباس (ع)،مادر یک علقمه جاودانگی، همسر حضرت علی امیرالمؤمنین(ع) است.
عارفان سینه چاک کوى دوست، همواره خواسته اند این شعله ها را با زبان استعاره و تشبیه بیان کنند؛ اما از آنجا که وصف آنچه در درون و خلوت این سالکان مى گذرد، به زبان میسر نیامده، به تعابیر اکتفا کرده اند
انتقاد حق همه است، اما یادمان باشد که با زبانِ نرم و دلسوزانه با هم سخن بگوییم. ما نیاز به انسجام و وحدت داریم. اگر همه دست به دست هم ندهیم، گل های جامعه ما شکفته نخواهد شد. اگر گُلی شکفته می شود، در سایه هماهنگی آب و خاک و نور است؛ اگر این سه با هم نباشند، سبزه ای نخواهد بود و گُلی شکفته نخواهد شد
سکوت، مماشات و احتیاط کاری مردم، زمینه ای را فراهم می کند که بعد از مدتی فقط از اسلام اسمی می ماند و از قرآن رسمی
مطلبى که از قم اطلاع رسیده است آن است که شما و آقاى ربانى در نظر دارید براى صد نفر شهریه خصوصى قرار دهید؛ به این منظور که در خانه رفت و آمد زیاد شود. خیلى از شما تعجب مى کنم که باز مرا نشناخته اید! من هیچ وقت از این اعمال خلاف انسانى میل ندارم مرتکب شوم و نه شماها مرتکب شوید
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با توجه به آراء فلسفی و عرفانی امام دیدگاه تازه ای بروز کرد، این دیدگاه این بود که آیا اساساً فقه توانایی ایجاد انقلاب را دارد یا خیر و اگر ندارد خاستگاه فقهی امام (س) با وجود فقیه بودن از چه تفکری برمی خیزد؟
فرزندان من عموماً و احمد خصوصاً موظفند از مادر خود اطاعت کنند و با احترام با او رفتار کنند، و رضاى او را به دست آورند که خیر دنیا و آخرت آنها در آن است
زمانی که از ایشان خواستند که برای منزل ایشان وسیله سرمایشی فراهم شود، ایشان فرمودند که شایسته نیست من در اینجا آسایش داشته باشم اما دوستانم در زندان های طاغوت در رنج و سختی باشند
رسول خدا ـ صلّىاللّه علیه و آله ـ که علمش از وحى الهى مأخوذ بود و روحش به قدرى بزرگ بود که یکتنه غلبه بر روحیات میلیونها میلیون بشر کرد، تمام عادات جاهلیت و ادیان باطله را زیرپا گذاشت و نسخ جمیع کتب کرد و ختم دایرۀ نبوت به وجود شریفش شد، سلطان دنیا و آخرت و متصرف در تمام عوالم بود ـ باذناللّه ـ تواضعش با بندگان خدا از همه کس بیشتر بود.
انبیای عظام و اولیای خاص خدا در عین حال که مشابه دیگران اشتغال به کارها داشتهاند، هیچ گاه در دنیا وارد نبودهاند. چون اشتغالشان بالحق و للحق بوده، در عین حال از رسول ختمی (ص) روایت شده که فرموده است «غباری قلب و جان مرا فرا می گیرد و من هر روز 70 بار استغفار می کنم» شاید رویت حق در کثرت را، کدورت حساب میفرمود.
من شهادت مى دهم که احمد فرزند این جانب از موقعى که در مسائل روز وارد شده است و تماس با کارهاى این جانب داشته است تا حال تحریر این کلمات از او خلاف دستورات این جانب مشاهده نکردهام و در اعلامیه ها و امثال آنها تصرفى بدون رضاى من نکرده است و چیزى بر خلاف گفته هاى من به من نسبت نداده است و بالجمله خلافى از او مشاهده نکردم
بنا به اظهارمرحوم سید احمدآقا (ره) دفاع از نزدیکان و از جمله خود وی در فرهنگ امام راحل رایج نبوده است، اما حضرت امام(س) آنگاه که مظلومیت ایشان و بی انصافی های تهمت زنان و شبهه افکنان را ملاحظه کردند، به انگیزه دفاع از مظلوم به نوشتن شهادت نامه ای جهت رفع ظلم و رد تهمت های ناروا اقدام کرده اند و در آن از حرکت سید احمدآقا بر مسیر واقعی انقلاب اسلامی و پشتیبانی همه جانیه از آن، سلامت در امور مالی، عدم طرفداری از منافقین و بنی صدر و موافقت جدی با روحانیت از طرف ایشان گواهی داده اند، اما سوای این همه مسائل این نامه خود سندی است بر مظلومیت امام و خانوده اش در انقلابی که خود بنیانگذار و رهبر آن بوده اند.
هدف حکومت در اندیشۀ امام، بسط عدالت است که همان صفت حق تعالى مى باشد و حاکم از این منظر، مظهر اسم «عادل» خواهد بود که با تشکیل حکومت به ایجاد «عدل» در جهان همت مى گمارد. بنیان و اساس چنین حکومتى، رأفت و محبت است.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.