برای دهه اول محرم الحرام آیت الله العظمی وحید خراسانی توصیه مهمی کرده اند.
باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتى که دارند و کمکهاى بسیار ارزنده اى به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفة اللَّه و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات اللَّه و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- مى کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهى را ندارند.
اسم «احمد» که به گفتۀ امام خمینی اسم ملکوتی پیامبر اعظم است، رمزی از تجلی احدیت در وجود ختمی مرتبت است و به جهت آن که حقیقت وجود آن حضرت تجلی احدیت است، اسم ملکوتی او «احمد» و اسم مُلکی او «محمد» است.
استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی گفت: آن چه ما در روش، نگرش، بینش و رفتار امام خمینی مشاهده می کنیم، نشان دهنده همسویی عمیق او به این سنت است. همچنین سخنان او خارج از تعالیم اسلامی نیست و همچنین سلوک درونی و درک عوالم درون به نحو وجدانی و شهودی و سلوک درونی بر مبنای آموزه های طریقتی مورد توجه او بوده است.
حضرت رضا علیه السلام درباره صفات مؤمن چنین فرموده اند: «مؤمن مؤمن نیست مگر اینکه در او سه خصلت باشد. روشى از پروردگارش و روشى از پیغمبرش و روشى از امامش. روش پروردگارش راز پوشى و روش پیغمبرش مدارا با مردم و روش امامش شکیبائى در هنگامه سختى ها و گرفتاری ها است.» آیا به واقع هرکدام از صفات و رفتارهای «راز داری و سرپوشی»، «مدارای با مردم» و «صبر و تحمل در برابر نا ملایمات» گم شده ما و جامعه ما نمی باشد؟
دکتر فاطمه طباطبایی در تشریح محتوای «شرحِ حدیث جنود عقل و جهل» اثر ارزشمند امام خمینی(س) گفت: امام نکته مهمی را تذکر می دهند و آن اینکه انسان، اگر احتمال دهد حب دنیا، عامل چنین مفسده ای است (کراهت از لقاء خداوند) و منتهی به سوء عاقبت می شود، باید لحظه ای آرام نگیرد تا این حب را از قلب خود بیرون کند امام می فرمایند البته با ریاضت علمی و به تدریج، می تواند این حب را از بین ببرد؛ زیرا به یک باره نمی تواند همه چیز را کنار بگذارد.
در جوانى که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُر زرق و برقى شدم که نه از آنها جمعیّت حاصل شد نه حال، و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم: از قیل و قال مدرسه ام حاصلى نشد/جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش
قدرى تفکر کن در حالات علىّ بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم مى کند. من نمى گویم مناجات آن بزرگواران براى تعلیم عِباد است، زیرا که این کلام بى مغز باطلى است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل البیت؛ خوف و خشیت آنها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر کس بیشتر تجلّى نموده.
از آنجائی که نه وسیله النجاة دربردارنده همه ابواب و فصول فقه امامیه بود و نه عروة الوثقی؛ امام در پی نوشتن کتابی در بردارنده تمامی ابواب فقه شیعه بود که این توفیق به هنگام تبعید به ترکیه اتفاق افتاد.
از تدبر در نامه های عرفانی امام می توان به ویژگی ها و محورهایی در عرفان نظری و عملی ایشان دست یافت یافت از جمله فطرت گرایی، تفکیک ناپذیری عرفان و قرآن و سنت، شریعت گرایی، جامعه نگری، خانواده گرایی، اصالت و تقدم مبارزه با انانیت و اصالت و تقدم رعایت اخلاص بر امور دیگر.
توجه داشته باشید که سفر حج، سفر کسب نیست؛ سفر تحصیل دنیا نیست. سفر الى اللَّه است. شما دارید به طرف خانه خدا مى روید. تمام امورى که دارید انجام مى دهید به طور الهیت باید انجام بدهید. سفرتان از اینجا که شروع مى شود وَفْد الى اللَّه است.
این جملات بخشی از بیانات کوتاه حضرت امام در جمع ائمه جمعه سراسر کشور در روز هفتم مهرماه سال 1366 در حسینیه جماران است. در این دیدار آقایان سید علی خامنه ای (امام جمعه تهران) علی مشکینى (امام جمعه قم)، اعضاى دبیرخانه مرکزى و ائمه جمعه سراسر کشور، اعم از شیعه و سنى حضور داشتند.
استفاده امام راحل از روایات تفسیرى گاهى در جهت تأویل آیات و تأیید معانى تأویلى است. ایشان در آیاتى که داراى شأن نزول خاص یا موضوع خاص هستند با الغاى خصوصیت، حکمى کلى برداشت مى کنند و آن را بر مصادیق دیگر تطبیق مى دهند.
مراتب معنوى حج، که سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه نزدیک مى نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادى حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود.
مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: امام(س) بدون شک دانش عرفان را به خوبی می شناختند و با اسرار و لطایف و ظرایف عرفانی به دقت آشنا بوده و خبیر بودند و نظرات کارشناسانه عمیقی را هم در این باب ارائه می فرمودند.
تازه ترین اتفاق در باب این کتاب عزیز و ارزشمند برنامه اخلاق عملی است که با محوریت کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی قدس سره از الکوثر در حال پخش است، برنامه اخلاق عملی با عنوان «مفاتیح الرشاد» در 26 قسمت 28 دقیقه ای در شبکه الکوثر تهیه شده و در حال پخش است که با حضور و کارشناسی ثابت آیت الله تسخیری به زبان عربی، به شرح کتاب چهل حدیث حضرت امام می پردازد.
آنچه مسلم است به میزان تلاش برای مبارزه با هواهای نفسانی و کوشش برای خودسازی است که راه برای اخلاص ورزیدن باز و در نتیجه "خلوص" همه جانبه برای انسان حاصل می شود و فرض دیگر در این زمینه هم که نه تنها تکمیل کننده حرکت که جانمایه آن می باشد، پیمودن راه بر مسیر مستقیم خداخواهی است و پای در این راه نهادن، البته جگر شیر می خواهد و استواری و پایمردی مردان مرد را
سومین نشست از سلسله نشست های دانشجویی تعامل با عنوان معرفت شناسی عرفانی از دیدگاه امام خمینی(س) برگزار می شود.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد گفت: امام(س) کمتر به مطرح شدن نامش توجه داشت و این به دلیل تقوای بالای امام(س) بود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.