برای دهه اول محرم الحرام آیت الله العظمی وحید خراسانی توصیه مهمی کرده اند.
خدایا! پس تو پاک و منزهى؛ اى آنکه آمال عارفان به اوج کمال احدیتش نرسد و اوهام واصفان از رسیدن به کبریاى هویتش عاجز مانَد! عظمتت والاتر از آن است که راه ورود بر واردى دهد، و آلاى تو مقدستر از آنکه محمودِ حامدى شود.
بار الها! ما را و این خانمان را و خانواده هاى مربوط به ما را از آفات شیطانى نجات مرحمت فرما و ما را از کسانى که آزار مسلمانان به زبان و عمل خود نموده اند، قرار مده.
هدف اصلی از عبادت، راه یافتن به کمال مطلق و هستی بی پایان و انعکاس پرتویی از صفات کمال و جمال او در درون جان آدمی است که نتیجه اش فاصله گرفتن از هوا و هوس و روی آوردن به خود سازی و تهذیب نفس و قیام در برابر طاغوت ها و زورگویان و بی عدالتی ها خواهد بود. مصداق بارز چنین عابدی در عصر حاضر، امام خمینی(س)است که با عبادت های خالصانه اش این قیام بزرگ را در برابر زورمداران عالم ترتیب داد و دنیای شرک و بت پرستی را به وحشت انداخت.
بار الها! پشتیبان ملت ما و جوانان عزیز ما باش که اینان براى رضاى تو به پا خاسته اند و با نهضت خود دشمنان را از صحنه رانده اند؛ «إِنَکَ عَلىٰ کُلَّ شَىءٍ قَدیر»
خداوندا! اینان را به رحمت واسعۀ خود غریق فرما و به پیروزى نهایى برسان و شهیدان آنان را با شهداى صدر اسلام در رکاب پیامبر عالى مقام محشور فرما و پدران و مادران شریفى که این عزیزان را در دامن مهر خود تربیت کرده و در راه اسلام دادند، در جوار رحمت خود و با اولیاى عظام ـ علیهم السلام ـ محشور فرما.
بار الها! ما تو را به این نعمتها که نصیب ما فرمودى و ما را از کید و خیانت بدخواهان به وسیلۀ جوانان عاشق خود حفظ فرمودى، شکر مى کنیم و از عهدۀ آن بر نمى آییم.
امام فقیهی جامع معقول و منقول و عالمی عابد و متعبّد و مردی خودساخته بود که توفیق یافت علاوه بر تربیت نفوس مستعدّه و پرورش صدها عالم فرهیخته ـ که در نیم قرن اخیر چراغ فروزان هدایت جوامع اسلامی بوده اند ـ ، دهها کتاب در تبیین و توضیح علوم اسلامی: فقه، اصول، تفسیر، حدیث، عرفان، اخلاق، شعر و ادب، کلام و عقاید از خویش به یادگار گذارد.
بار الها! دست ستمگران را از بلاد مسلمین کوتاه کن و خیانتکاران به اسلام و ممالک اسلامى را ریشه کن فرما. سران دولتهاى اسلامى را از این خواب گران بیدار کن تا در مصالح ملتها کوشش کنند و از تفرقه ها و سود جویى هاى شخصى دست بدارند.
بار الها! از لذت مناجات و حلاوت مخاطبان خود ما را نصیبى عنایت فرما، و ما را در زمرۀ ذاکران و جرگۀ منقطعان به عزّ قدس خود قرار ده، و دل مردۀ ما را حیاتى جاویدان بخش و از دیگران منقطع و به خود متوجّه فرما.
جوانها متوجه باشند که در جوانى مى شود اصلاح کند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زیادتر مى شود، اقبالش به دنیا بیشتر مى شود. جوانها نزدیکترند به ملکوت.
بار الها! در دنیا و آخرت نیکویى نصیب ما بگردان و از عذاب آتش نگاهمان دار و ما را با نیکان برانگیزان و از آمیزش با اشرار محفوظ بدار، به حق محمّد صلى الله علیه وآله و پیروان و نزدیکان پاک او.
بار الها! مگر فیض تو از ما دستگیرى فرماید، و رحمت واسعۀ ذات مقدّست شامل حال ما افتادگان شود، و به هدایت و توفیق تو راه هدایت و رستگارى از براى ما باز شود؛ «إِنَّکَ رَؤُوفٌ رحیمٌ»
حضرت امام خمینی روح کلام و پیام رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را مطرح می نمایند و آن این که: «معناى روزه فقط خوددارى و امساک از خوردن و آشامیدن نمى باشد؛ از معاصى هم باید خوددارى کرد.»
بار الها! ما معترف به تقصیر و مقرّ به گناهیم، نه یک قدمى در راه رضاى تو برداشتیم و نه یک عبادتى و اطاعتى از روى اخلاق به جا آوردیم. تو خود با لطف عمیم و رحمت واسعه با ما رفتار فرما
این امام سجاد است که مناجاتهایش را شما مى بینید و مى بینید چطور از معاصى مى ترسد. مسأله، مسأله بزرگتر از این مسائلى است که ما فکر مى کنیم. مسأله غیر از این مسائلى است که در فکر ما یا در عقل عقلا یا در عرفان عرفا بیاید.
من فکر مى کردم که این ضیافتى که شما مؤمنین دعوت برش شدید، که ضیافت اللَّه است، این چى است. دعوت شدیم به ضیافت اللَّه. و ضیافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوى
بار الها! تو خود را به رحمت و رحمانیّت به ما معرفى فرمودى و ما تو را به فضل و رحمت شناختیم. تو فرمودى در کتاب بزرگ خود «إنَّ اللّه یغفِرُ الذُنُبَ جمیعاً»[2]. چشمداشت ما به رحمت هاى تو است
بار الها! تو از سریرۀ بندگان آگاهى و قصور و تقصیر ما را مطلعى و ضعف و ناتوانى ما را مى دانى، تو ما را به رحمت خود غرق کردى...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.