برای دهه اول محرم الحرام آیت الله العظمی وحید خراسانی توصیه مهمی کرده اند.
حضرت امام خمینی(س) نماز را بلندترین فریاد دانسته، مى فرمایند: نگویید که ما انقلاب کردیم، حالا باید هى فریاد بزنیم. خیر، نماز بخوانید، از همۀ فریادها بالاتر است
بار الها! این دل هر جایى ما را یکجایى کن، و این چشم دو بین را یک بین فرما، و جلوۀ توحید و تفرید و تجرید را در طور قلب ما متجلّى کن.
این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشى است که انسان به حسب قلب خودش مى کند براى اینکه مهیا بشود برود مهمانى خدا، مهمانى اى که در آنجا سفره اى که پهن کرده است قرآن مجید است و محلى که در آنجا ضیافت مى کند مهمش «لیلة القدر» است و ضیافتى که مى کند ضیافت تنزیهى و ضیافت اثباتى و تعلیمى است.
روش تبلیغى امام خمینى روش منتخب از قرآن و حدیث و بر طبق اصول جامعه شناسى و روانشناسى تبلیغ و تائید شده از مکتب وحى بود، امام در زمانى انقلاب را شروع کرد که طرح بحث حکومت اسلامى نه قابل باور بود و نه قابل فهم و چه بسا مطرح کردن آن حتى در حوزه، مخالفینى شدیدتر و خطرناکتر بر علیه امام برمى انگیخت.
نویسنده کتاب «فقیه عاشق» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: امروزه فکر می کنند که امام یک فقیه سیاسی بوده که انقلاب را به پیروزی رسانده و 10 سال کشور را و دفاع مقدس را اداره کرده ولی امامِ واقعی پشت ابیات دیوان امام است
نخستین ویژگی انسان کامل به حسب مراتب وجودی مظهریت او برای اسم الله اعظم است که عین ثابت او در میان تمامی اعیان ثابته عالم وجود برای این امر برگزیده و این شایستگی به او اعطا شده است
هر وقت در درس اخلاق اسم مبارک خداوند ـ تبارک و تعالى ـ را مى برد کانه چیزى گلوگیرش مى شد و نمى توانست کلام خود را بلاواسطه دنبال کند. به نظر حقیر گویا ایشان مشمول این آیه شریفه بود: «اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ اِذَا ذُکِرَ اللّه ُ وَ جِلَتْ قُلُوبُهُمْ»
تسلط امام بر عرفان نظرى و پیمودن مقامات عرفان عملى را مى توان از مباحث عمیق این کتاب و آثار قبلى شان دریافت.
نجفقلی حبیبی گفت: در برداشت امام خمینی(س) از عرفان عملی، تهذیب نفس و سیر و سلوک که راه را برای کشف و شهود و دستیابی به عرفان نظری ممکن می کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مهم ترین بُعد شخصیتی امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عرفان ایشان است که زیربنای وجودی شخصیت شامخ آن حضرت به شمار می رود. عرفان امام علی العموم کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فکری ایشان را به نور حق منوّر گردانیده است.
دکتر فاطمه طباطبایی در همایش «عرفان اسلامی، نظر و عمل» گفت: امام خمینی(س) همواره چراغ روشن هدایت و معنویت بوده اند و توانستند با سخنان عارفانه خود، اهمیت اخلاقی و عرفانی مقابله با ظلم را برای تمام مردم جامعه قابل فهم کنند و همچنین عارفانه زیستن را به پیروان خود بیاموزند.
محفل انس با قرآن در بیت تاریخی حضرت امام راحل در قم برگزار میشود.
شب گذشته اسماء کتب عرفانى را پرسیدى، دخترم!... گیرم کتب عرفانى و فلسفى را از بازار به منزل و از محلى به محلى انتقال دادى یا آنکه نفس خود را انبار الفاظ و اصطلاحات کردى و در مجالس و محافل آنچه در چَنته داشتى عرضه کردى... آیا با این محموله هاى بسیار به حُجُب افزودى یا از حجب کاستى؟
در صورت امکان زودتر از سلامت خودتان مطلع فرمایید و هر یک جداگانه کلمه اى بنویسید، نظیر مرقوم این دفعه از سلامت اقوام قم و تهران و خمین مستحضرم نمایید.
حضرت امام خمینی(س) در کوران حوادث بسیار مهم دهه شصت، در جماران، همزمان با رهبری کشوری گرفتار جنگ و انقلاب، به زیست عارفانه خود ادامه داد.
آیت الله مسعودی خمینی گفت: متاسفانه از سوی برخی افراد به دلیل فعالیت امام خمینی(س) در جریان انقلاب، صفات اخلاقی و عرفانی والای ایشان کمتر دیده شد. امام خمینی(س) انسان بسیار بزرگی بود و باید بدانید که بنیان گذاری انقلاب اسلامی برای ایشان چیز کوچکی بود و اصلا ایشان مرد خاصی بودند و بسیار عجیب بودند.
یک روز صبح که امام طبق روال قبلی جهت ملاقات وارد اتاق شدند تا چشمشان به سقف افتاد و وسایل فیلمبرداری از جمله چند پروژکتور را که به سقف نصب شده بود دیدند ناراحت شده و فرمودند: «همین امروز این وسایل را از اتاق من جمع کنید و برای من در این آخر عمری تشریفات نگذارید من احتیاج به این کارها ندارم.»
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.