عناوین مطالب اندیشه ها

تعدد فضول در بیع از دیدگاه امام خمینی (س)

تعدد فضول در بیع از دیدگاه امام خمینی (س)

از جمله شرایط متعاملین، مالکیت بر تصرف است که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح دارند، بر همین اساس معامله غیر مالک که بدون وکالت از مالک و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست، و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.

انواع و اقامه حدود در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

انواع و اقامه حدود در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

تعطیل حدود یعنی ترک اقامه حدود با داشتن قدرت بر آن و فراهم بودن شرایط. از آن در باب حدود سخن رفته است.

تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت از مباحث فقه اسلامی به معنای تبدیل، آشکارسازی و یا تعیین جنسیت فرد با عمل جراحی است.

عهده دار دیه قتل خطایی از دیدگاه امام خمینی (س)

عهده دار دیه قتل خطایی از دیدگاه امام خمینی (س)

قسط بندی کردن بدهی را و همچنین توزیع را تَقسیط گویند. مراد از تقسیط به معنای نخست، آن است که بدهی در محدوده زمانی تعیین شده به اقساط برابر یا نابرابر قسط بندی شود. از آن در بابهای تجارت، اجاره، مکاتبه و دیات سخن رفته است.

تقصیر در حج و عمره از دیدگاه امام خمینی (س)

تقصیر در حج و عمره از دیدگاه امام خمینی (س)

تقصیر به معانی کوتاه کردن ناخن یا موی سر، کوتاه کردن عمل عبادی، کوتاهی در عمل است.

تقلید از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید از دیدگاه امام خمینی (س)

التزام و پذیرش فتوای مجتهد و عمل به آن بدون درخواست دلیل از وی را تقلید گویند.

تقلید ابتدایی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید ابتدایی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید ابتدایی به تقلید از مجتهد مرده، بدون پیشینه ی تقلید از او در زمان حیاتش اطلاق می شود. از آن در باب اجتهاد و تقلید سخن گفته شده است. تقلید ابتدایی به تقلیدِ در احکام شرعی برای اولین بار می گویند.

تقلید حی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید حی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید حی یعنی تقلید در احکام شرعی از مجتهد زنده است.

تقلید متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید متجزی به تقلید از مجتهدِ دارای قوه استنباط در بعضی ابواب فقه اطلاق می شود.

تقلید میت از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید میت از دیدگاه امام خمینی (س)

تقلید میت به تقلید از مجتهدِ از دنیا رفته اطلاق می شود. در اینکه آیا می شود از مجتهد ی که در قید حیات نیست، تقلید کرد، یا خیر، میان علما گفتگوست.

حکم تَلبید از دیدگاه امام خمینی (س)

حکم تَلبید از دیدگاه امام خمینی (س)

آغشته کردن موی سر به عسل و مانند آن برای حفاظت مو را تَلبید گویند و این عنوان به مناسبت در باب حج و عمره آمده است.

تلبیه از دیدگاه امام خمینی (س)

تلبیه از دیدگاه امام خمینی (س)

لبّیک گفتن در احرام را تلبیه گویند. از آن در باب حج سخن گفته شده است. تلبیه یکی از واجبات احرام است و به معنای لبیک گفتن است.

تمطی از دیدگاه امام خمینی (س)

تمطی از دیدگاه امام خمینی (س)

کشیدن دستها برای رفع خستگی، خواب و مانند آن را تَمَطّی گویند و از آن به مناسبت در باب صلات و حج یاد شده است.

تنبیه بدنی کودکان از دیدگاه امام خمینی (س)

تنبیه بدنی کودکان از دیدگاه امام خمینی (س)

تنبیه بدنی کودکان، جایز نیست، زیرا اولا خداوند متعال انسان را آزاد آفریده و کسی بر دیگری تسلّطی ندارد، و ثانیا تنبیه و زدن دیگری، اذیت و ظلم به اوست و این اعمال در شرع مقدّس اسلام نهی شده است، مگر آن که خداوند اجازه دهد.

توقیع رجوع به فقها در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیع رجوع به فقها در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

در این حدیث شریف، حضرت امام زمان (علیه السّلام) به وظیفه شیعیان در حوادث پیش آمده در عصر غیبت اشاره کرده اند.

توقیع شریف در پاسخ سؤالات اسحاق بن یعقوب از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیع شریف در پاسخ سؤالات اسحاق بن یعقوب از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیع در لغت، به معنای نامه را نشان کردن و نوشتن عبارتی در ذیل نامه و نوشته است؛ همچنین پاسخ های نوشته شدۀ بزرگان و دولتمردان به پرسش ها و درخواست های نوشتاری که از ایشان می شود.

محتوای توقیعات امام زمان از دیدگاه امام خمینی (س)

محتوای توقیعات امام زمان از دیدگاه امام خمینی (س)

کلمه «توقیع» به معنای پاسخ ها، سفارش ها و دستورهای کتبی است که بزرگان، دولت مردان و پیشوایان در زیر سؤال ها و درخواست های کتبی زیردستان و پیروان می نویسند.

دلالت توقیع شریف ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

دلالت توقیع شریف ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

توقیعات و نوشته هایی که امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) برای برخی از شیعیان و علمای شیعه مرقوم فرموده اند.

صفحه 20 از 72 < قبلی | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >