تمطی
تمطی از دیدگاه امام خمینی (س)
تمطّی در حال نماز (۱) و طواف(۲) مکروه است. و این از جهت ملاحظه عظمت پروردگار متعال و ضرورت رعایت ادب حضور در محضر او و مقتضای حضور قلب و مراقبت بر آن است که اهمیت آن بر اهل عبادت و بندگی پوشیده نیست، و اهل معنی و مقربان واصل در لزوم اهتمام به آن در نماز و طواف و دیگر عبادات فراوان سخن گفته اند.
در کتاب آداب الصلاة |آداب الصلوة (آداب نماز) امام خمینی (س) آمده است: «یکی از مهمّات آداب قلبیه - که شاید کثیری از آداب، مقدّمه آن باشد و عبادت را بدون آن روح و روانی نیست و خود، مفتاح قفل کمالات و باب الابواب سعادات است و در احادیث شریفه از کمتر چیزی این قدر ذکر شده و به کمتر ادبی این قدر اهمّیت داده شده – حضور قلب است.
و ما گرچه در رساله سرّ الصلوة (کتاب)|سرّ الصلوة و هم در کتاب اربعین از آن مستوفی یاد نمودیم و درجات و مراتب آن را بیان نمودیم، لکن در این جا نیز برای تتمیم فائده و تحرّز از حواله، ذکری از آن می نماییم:
چنانچه سابق بر این ذکر شد، عبادات و مناسک و اذکار و اوراد در وقتی نتیجه کامله دارد که صورت باطنه قلب شود و باطن ذات انسان به آن مخمّر گردد و دل انسان صورت عبودیت به خود گیرد و از خودسری و سرکشی بیرون آید. و نیز مذکور شد که از اسرار و فوائد عبادات یکی آن است که اراده نفس قوی شود و نفس بر طبیعت چیره شود و قوای طبیعت؛ مسخّر، تحت قدرت و سلطنت نفس گردد و اراده نفس ملکوتی در ملک بدن نافذ گردد، به طوری که قوا چون ملائکه|ملائکة اللَّه نسبت به حق تعالی شوند که «عصیان آن نکنند لمحه ای، و عمل کنند به آنچه فرمان برای آنها صادر می شود.»(۳)
(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۹۹، کتاب الصلاة، القول: فی مبطلات الصلاة، مسألة ۱۱. التمطی
(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک الحج (بالعربیة)، ص۴۹، مسألة ۱۸. التمطی
(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۴۸، آداب الصلوة (آداب نماز)، ص۴۰.
.
انتهای پیام /*