همزمان با دهه مبارک فجر؛
نسخه موبایلی کتابخانه امام خمینی(س) همزمان با دهه مبارک فجر آماده بهره برداری شد.
سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱:۰
درباره عرفان امام خمینی/1
امام بیشتر از جهله متصوفه، بر ظاهرگرایانِ صرف خرده می گیرد و در سرتاسر آثارش می توان شواهدی از انتقادات گزنده بر ظاهرگرایان یافت. او کسانی را که مردم را به صورت محض دعوت می کنند و از آداب باطنی باز می دارند و می گویند شریعت جز صورت و قشر، معنی و حقیقتی ندارد، شیاطین طریق و خار راه می داند که سالک باید از شر آنها به خدا پناه برد؛ زیرا نور فطرت را در انسان می کُشند و حجاب های تقلید و جهالت و عادت و اوهام را به روی آن میکِشند و بندگان خدا را از وصول باز داشته، قلوب صافی بندگان را به دنیا و جهات مادّی و جسمانی و عوارض آن متوجه و از روحانیّات و سعادات عقلیه منصرف و عوالم غیب و بهشت آخرت را در مأکولات و مشروبات و منکوحات و دیگر مشتهیات حیوانی منحصر می کنند و می پندارند که هدف از انزال کتب و رسالت انبیا، اداره بطن و فرج است.
یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
امام در حال عبور ازمیان دیدارکنندگان در نوفل لوشاتو
یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۸:۳۲
با اجاز امام، تصمیم معظم له، مبنی بر سفر به کویت به دوستان نزدیکمان در نجف گفته شد. به هفت هشت نفر از خصوصی ترین افراد. بلافاصله دو دعوتنامه برای من و امام توسط یکی از دوستانمان در کویت تهیه شد. (نام فامیل ما مصطفوی است لذا دولت کویت تشخیص نداده بود). سه ماشین تهیه شد و فردای آن روز، بعد از نماز صبح حرکت کردیم. در یکی از ماشینها، من و امام و در دوتای دیگر، دوستان نزدیک در جریان منزلمان. شبی که قرار بود فردایش حرکت کنیم دیدنی بود، مادرم و خواهرم و حسین برادرزاده ام و همسرم و همسر برادرم همگی حالتی غیرعادی داشتند. تمام حواس من متوجه امام بود، ایشان چون شبهای قبل سر ساعت خوابیدند و چون همیشه یک ساعت و نیم به صبح برای نماز شب برخاستند. درست یادم است اهل بیت را جمع کردند و گفتند هیچ ناراحت نباشید که هیچ نمی شود، آخر نمی شود ساکت بود، جواب خدا و مردم را چه می دهیم، عمده تکلیف است. نمی شود از زیربار تکلیف شانه خالی کرد. ایشان گفتند: اینکه هیچ، اگر می گفتند یک روز ساکت باش و اینجا زندگی کن و من می دانستم که سکوت یک روز مضر است، محال بود قبول کنم.
شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۶
امام هنگام نماز جماعت در نوفل لوشاتو در حالت قنوت به صورت نیم رخ
شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۸:۲۵
خوشبختانه تحلیلگرانی که به قصد یافتن راههای مقابله با انقلاب اسلامی درصدد کشف رموز پیروزی انقلاب اسلامی برآمده و نظریه پردازی کرده اند از فهم ماهیت مبانی غیبی انقلاب اسلامی و انگیزه مذکور عاجزند و دقیقاً به همین دلیل نیز با وجود آنکه قوی ترین قدرتهای اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان رسماً برای مهار دامنه نفوذ انقلاب اسلامی و نابودی آن تلاش می کنند ناکام مانده اند.
بر حامیان انقلاب اسلامی و خصوصاً نسل جوان و نسلهای آینده آن است که این پیام شفاف امام خمینی را همواره متذکر باشند که فرمود: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است» .
چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
در دهکده نوفل لوشاتو یکی از ایرانیها خانه ویلایی خود را در اختیار امام گذاشته بود. یک حیاط کوچک هم این طرف خیابان بود که امام در آنجا سکونت داشتند. ساختمان مثل خانه های شمال بود. بالا فضای بزرگی بود و یک اطاق کوچکی در کنار سالن بزرگ قرار داشت. شب ها امام ملاقات های چند دقیقه ای را در این اتاق انجام می داد و هر شب هم بعد از نماز سخنرانی داشتند.
چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
ضرورت ایجاد تحول روحی و حفظ آن
چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۸:۰
سه شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰
انسان شناسی عرفانی امام خمینی(س)/1
آیا انسان فقط همین جسم است و غیر از این ساحت، ساحات وجودی دیگری ندارد؟ این سؤال البته معرکه ی آراء گوناگون بوده است و متفکران و اندیشمندان، نظرات متفاوتی را درباره آن بیان کرده اند. عده ای به تک ساحتی بودن انسان معتقدند و حتّی ذهن را بخشی از بدن و به تعبیری همان مغز می دانند. عده ای دیگر، با اعتقاد به چند ساحتی بودن انسان، از مراتبی چون ذهن (mind) که همان آگاهی است، نفس (soul) که فاعل آگاهی است و روح(spirit) که ساحت عدم تفرّد آدمی است، نام می برند
سه شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
سخنرانی در جمع اعضای بسیج مستضعفین (استمرار راه انقلاب ـ حفظ نظم)
سه شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
اقامت من در پاریس موقتى است و در اولین فرصت که امکان فعالیت در یک کشور اسلامى داشته باشم به آنجا مى روم.
سه شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
دکتر محمد رجبی:
ما از طریق یکی از دوستان هماهنگ کردیم که حقیقت وقایع جاری را به امام منعکس نمایند. ایشان به پاریس عزیمت کردند. وقتی برگشتند، از مرحوم خلیلی پرسیدیم: آیا مطالب را به حضرت امام منتقل کرده اید؟ گفتند: بله، حضرت امام از تمام اخبار کشور دقیقا اطلاع داشتند، زیرا از یک کانال خاص اخبار را نمی گیرند، بلکه از کانال های متعدد خبر را دریافت می کنند .
دوشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵
سخنرانی در جمع بانوان سازمان حمایت از خانواده ها (توطئه علیه اسلام)
یکشنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱:۰
دکتر ببوک علیزاده بررسی کرد:
همه جنبش های عرفانی نوپدید، سکولار هستند؛ یعنی کاری، نفیا واثباتا، به دین ندارند. از همین رو هرگز جاذبه ی عرفان های دینی همچون عرفان اسلامی، عرفان مسیحی و عرفان یهودی را نخواهند داشت؛ چراکه عرفان های دینی، به یک امرفطری فوق العاده قوی، یعنی خدا جویی وخدا پرستی، تمسک می جویند
شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰
من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلاى خود رضاى حق را بر رضاى خود مقدّم دارید.
شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۹
درس گفتارهای آداب الصلواة/3
یحیی بونو در این گفتار به حرکت جوهری ملا صدرا می پردازد و تفاوت آن با سایر نظراتی که وجود دارد. این بحث بسیار مهم است چرا که به حقیقت وجود انسان و نسبت آن با نفس و بدن مربوط می شود. ملاصدرا به دلیلی که بونو می گوید متوجه نکته ای می شود که گذشتگان از عرفا به آن توجه نداشتند.
دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
شماره 2 و 3، فصلنامه سیاسی "اندیشه سیاسی در اسلام" ویژه زمستان و بهار 94-93، مشتمل بر مقالات تخصصی سیاسی ، توسط پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، به چاپ رسید.
یکشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
شماره دو و سه، فصلنامه علمی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی "ژرفا پژوه" ویژه زمستان و بهار 94-93، مشتمل بر مقالات تخصصی، توسط پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، به چاپ رسید.
یکشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
شماره نود و سه، فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی "حضور" ویژه تابستان 94، در چهار بخش مقالات، گفتگوها، ادب و هنر، اخبار و گزارش ها منتشر شد.
یکشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
هیجان مردمی با وحدت و یکدلی زنان و مردان وکودکان، فقیر و غنی همه و همه با تبریک و شادباش همراه بود. شور و هیجان آمیخته با خشم انقلابی، صحنه هایی به یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرد. مجسمه های شاهان یکی پس از دیگری در مقابل خشم مردم تسلیم شده و از بالای ساختمانها و معابر عمومی بر زمین می افتاد. در میدان سپاه مردم مجسمه بزرگ شاه را بر زمین انداخته، به دنبال خود بر روی زمین می کشیدند. اینک با فرار شاه همه چیز تمام شده، و پیروزی قطعی است. شاه با این بهانه که «خسته ام و نیاز به استراحت دارم ...» کشور را ترک کرد. در مراسم بدرقه او کسی جز شاپور بختیار و تنی چند از افسران گارد شاهنشاهی حضور نداشتند. با خروج شاه از ایران، امام خمینی (س) تصمیم گرفتند که به میهن اسلامی بازگردند. بی شک این پیروزی نام رهبر آن را درمیان برجسته ترین و نامدارترین انسانهای این قرن قرار داد. محمد رضا شاه سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می گریست.
شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
یکی از مهمترین وظایف اولیه جمعی که پس از سقوط شاه مسئولیت امور را به دست می گیرند، فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد است که به هیچ وجه اعمال قدرت و نفوذ از هیچ طبقه و گروهی در انتخابات نباشد.
شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
سخنرانی در بهشت زهرا (غیر قانونی بودن مجلس و رژیم)
شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
آن چنان که گفته اند، عرفان اسلامی دو رکن رکین دارد؛ اول مسئله توحید که ذیل مباحث وحدت شخصی وحود سامان می یاید و دیگر موحد، که مسئله انسان کامل، راوی آن است. ویلیام چیتیک، عرفان شناس معاصر، معتقد است که اگر چه که از کتاب های محی الدین عربی، می توان وحدت وجود را دریافت اما این واژه در هیچ کدام از آثار وی به کار نرفته است. به اعتقاد وی، مسئله اصلی ابن عربی انسان کامل است.
یکشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
جهان شناسی عرفانی امام خمینی/5
ماجرای انسان کامل به اعتقاد امام، از حضرت واحدیت آغاز می گردد. آن جا که به دلیل تجلّی مقام احدیت، اسماء و صفات خداوند پدید آمدند. در میان این اسماء و صفات، اسم اعظم الله به دلیل جامع بودن بر همه ی آن ها برتری یافت...
یکشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
درسی از امام خمینی(س)/به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص)
دوشنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱
سخنرانی در جمع مسئولان نظام (بازتاب و تأثیر ولادت حضرت رسول در جهان)
یکشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
معنای عشق در گفت و گو با دکتر اصغر میرجمال/2
امام(ره) تنها عارفی هستند که در تاریخ عرفان اسلامی ما با تکیه بر آراء عرفانی و رابطه ی عاشقانه ی انسان با خدا برمبنای اصل وحدت وجود، توانستند سیاستی را پابه گذاری نمایند که در پی حاکمیت جلوه ای از جلوه های بی کران حضرت حق یعنی ولایت الهی است و این تلاش امام(ره) است که نظریه ی ولایت فقیه ایشان را هم حتی عرفانی می کند و از ولی فقیه چهره ای و جلوه ای ارائه می دهند که هم سیاست مقتدرانه حضرت ختمی مرتبت(ص) و علی بن ابیطالب را نشان می دهد و هم سلوک عارفانه و زاهدانه و عاشقانه ی پیامبر(ص) و علی بن ابیطالب(ع) را متجلی می سازد.
شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
چهارشنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸