معجزه
در این که حقیقت معجزه چیست حرف و حدیث های فراوانی مطرح شده است و جای بحث های فراوان دیگری نیز هست.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
معراج
معراج، به ماجرای عروج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها گفته می شود.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مقایسه دنیا و آخرت
برای شناخت بهتر آخرت، لازم است به بررسی شباهت ها و تفاوت های دنیا و آخرت در قرآن بپردازیم، زیرا دنیا و آخرت دو مفهوم متضایف هستند که شناخت هر یک بدون شناخت دیگری ممکن نیست.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
مکتب اشاعره
اَشاعِره، نامی که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری (ه م ) اطلاق می شود.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
ملائکه
ملائکه (فرشتگان ) موجوداتی صاحب عقل و شعور هستند و وظایف گوناگونی بر عهده دارند.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مهدویت
مهدویت به معنای اعتقاد به امام مهدی (عج) می باشد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
مواقف قیامت
قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت یک بار به پنجاه هزار سال و یک بار به هزار سال تعبیر کرده است و برای قیامت مواقفی از جمله حساب و سنجش اعمال ذکر شده است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
میزان
وسیله سنجش و وزن کردن اشیاء را میزان گویند. میزان هر شیء متناسب با خود آن شیء می باشد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
جلسه هم اندیشی بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)، امام خمینی و روز زن در حرم حضرت امام؛
محمدعلی انصاری، سرپرست حرم مطهر امام خمینی(س) در در جلسه هم اندیشی بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)، امام خمینی و روز زن در حرم حضرت امام، گفت: بحث اساسی این است که تا تحقق اراده و فکر امام و بستری که امام ایجاد کرد چقدر فاصله داریم؟ چقدر مبانی امام را درست به جامعه تفهیم کرده ایم؟ در مورد دختران و زنان که متأسفانه برخی از آنها در آستانه فاصله گرفتن از مبانی انقلاب هستند، چقدر ما کار کرده ایم؟ این سؤال اساسی را متولیان فرهنگی کشور باید از خودشان بپرسند. 43 سال بعد از پیروزی انقلاب وقت کمی نیست و ما باید پاسخگو باشیم.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
نامه اعمال
کتاب عمل یا نامه اعمال انسان، نام کتابی است غیر مادّی که اعمال انسان در آن ثبت و ضبط می شوند. خداوند بر هر انسانی دو فرشته گمارده است تا اعمال او را حفظ کنند و در نامه عملش بنویسند.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
نبوت
اصل نَبُوّت، یعنی باور به اینکه خدا برای رساندن سخن خود به انسان، پیامبرانی را از میان خود آنان برگزیده است.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
دکتر مفتح در سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی اقدام به تشکیل سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات نمود که این اولین سمیناری بود که تحت این عنوان برگزار می شد.
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۰
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۰
ولایت اولیا بر اموال صغار (شرایط)
بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
ولایت بر ازدواج
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
ولایت بر کودک
ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
ولایت بر کودک بی سرپرست
ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
ولایت پدر و جدّپدری بر نکاح صغار
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
ولایت پدر و جد پدری بر اموال صغار
ولایت پدر و جد پدری بر شئون صغار از جمله اموال آنان از مسلمات فقهی است که شارع مقدس آن را به عنوان یک وظیفه و مسئولیت مهم و با هدف صیانت از مصالح و منافع فرزندان بر عهده آن ها قرار داده است، که در این مقاله به برخی از ابعاد آن مانند شروط بیرون آمدن از محجوریت و اصول رسیدگی به اموال آنان مورد توجه است.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
ولایت حاکم بر اموال صغار
طبق اتفاق علما حاکم شرع در زمان غیبت امام معصوم (ع) بر اموال صغاری که ولی شرعی ندارند ولایت دارد. البته درصورتی که تصدی اموال صغار از سوی ولی قهری به وصی محول نشده باشد، ولایت حاکم بر اموال صغار بلامعارض بوده و ثابت است هرچند که ولی قهری برای دیگر امور صغار، وصی نصب نموده و آن وصی زنده باشد؛ زیرا حیطه مسئولیت و حدود عمل وصی را موصی و در چهارچوب شرع تعیین می کند؛ و لازم نیست که همه امور اطفال بر قیمی که تعیین می شود واگذار گردد بلکه ولی قهری می تواند برای فردی که تعیین می کند سرپرستی جهت خاص و تصرف مخصوصی را معین کند و در این صورت او باید به همان اکتفا نماید و امر غیر آن، به دست حاکم یا منصوب از ناحیه او قرار می گیرد.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
ولایت حاکم بر نکاح صغار
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
ولایت عدول مؤمنین بر کودک
ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
ولایت فقها در عصر غیبت
این بحث در عین اختصار، به اصل ضرورت دینی و لزوم ولایت فقها بر ارکان سیاسی جامعه پرداخته و مبنای فقهی آن را بیان داشته است. و لزوم حکومت و ولایت فقها در عصر غیبت را به اثبات رسانده و روشن ساخته اند که ولی فقیه جامع الشرایط از همه اختیارات امام معصوم (ع) در عرصه حکمرانی برخوردار است.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
ولایت فقیه از دیدگاه فقها
ولایت فقیه به ریاست و زمامداری فراگیر فقیه عادل و با کفایت در حوزه امور دینی و دنیوی بر امت اسلامی گفته می شود.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
ولایت قاضی بر کودک (فقه)
بعد از حاکم اسلامی، قاضی به اعتبار این که منصوب از سوی حاکم اسلامی است بر ایتام ولایت دارد.
چه بسا ممکن است، قاضی خود در باب قضا و یا دیگر ابواب فقه مجتهد باشد هر چند شرایط حاکم اسلامی به معنی یاد شده را دارا نباشد. بنابراین ولایت حاکم اسلامی و قضات، متفاوت و در طول یکدیگر می باشد، هر چند بعضی از ادلّه فقهی آنها مشترک است و به دلیل متفاوت بودن آنها، فقها بحث از آن دو را در دو باب ولایت فقیه و قضا ذکر نموده اند. به هر حال این مساله مورد توافق فقها است و در آن اختلافی نشده که قضات بر ایتام و کودکان بی سرپرست ولایت دارند.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
ولایت قیم بر کودک
ولایت بر مال مجنون و طفل، بلکه ولایت در امور غیرمالی هم، برای پدر و جدّ پدری است، و در صورت نبودن آن دو، وصیّ و قیم هر یک از آن ها دارای ولایت است و قیّم کسی است که یکی از پدر و جدّ وصیت کند که ناظر در امور طفل باشد.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
ولایت مطلقه فقیه
ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای از فقه شیعه بر نحوه حکومت جامعه در دوران غیبت کبری به معنای رهبری انسان آشنای به اسلام و برخوردار از تقوای عالی، اسلامی و مدیریت بالای اجتماعی، بر مردم و جامعه، در گستره بایسته ها و ناگزیری ها (امور حسبیه) و مصالح عامه (احکام حکومتی) است. ولایت فقیه در سخنان فقهاء و امام خمینی به اداره امور اجتماعی و سیاسی تفسیر شده است و در همه سویه هایی که پیامبر و امام به عنوان رهبر اختیار دارند، فقیه نیز اختیار دارد و قلمرو ولایت دربرگیرنده مصالح همگانی و آنچه بسته به اداره جامعه است، می شود.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
ولایت وصی بر اموال صغار
طبق دیدگاه فقها که با استفاده از سیره متشرعه، اطلاقات ادلّه نفوذ وصیّت، اجماع و روایات به دست آورده اند، با فوت پدر و جدّ پدری، وصیّ آن دو بر اموال صغار ولایت دارد.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
ولایت وصی بر نکاح صغار
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
ولایت ولی بر اموال کودک (فقه)
ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰