امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام علی (علیه السلام)

امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

علی بن ابی طالب (۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ق.)، امام اول شیعیان، صحابی، راوی، پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین نزد اهل سنت است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام محمد باقر (علیه السلام)

امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

الباقر، امام محمد بن علی علیه السلام، ابوجعفر محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، امام پنجم از ائمّه اثنا عشر و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
امام مهدی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام مهدی (علیه السلام)

امام مهدی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام مهدی (عج) (متولد ۱۵ شعبان ۲۵۵ یا ۲۵۶ ه.ق)، فرزند امام حسن عسکری (ع) و دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است. نام و کنیه اش هم نام پیامبر خدا (ص) و مشهورترین لقب آن حضرت، مهدی می باشد. آن حضرت بعد از شهادت پدرشان، به دلایلی دارای دو غیبت صغری و کبری می باشد. غیبت صغری ۶۹ سال به طول انجامید و در این مدت به واسطه نواب اربعه با مردم در ارتباط بودند و غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد. طبق احادیت وارده از آن حضرت، در زمان غیبت کبری مردم باید در مسائل خود به فقهای عصر خویش رجوع کنند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
امام موسی کاظم (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام موسی کاظم (علیه السلام)

امام موسی کاظم (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) (۱۲۸-۱۸۳ق)، ملقب به کاظم، عبد صالح و باب الحوائج، امام هفتم از ائمه اثنی عشر (ع) و نهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
امام هادی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام هادی (علیه السلام)

امام هادی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام هادی (ع) پیشوای دهم شیعیان، بنا بر نظر مشهور در نیمۀ ذی حجه سال ۲۱۲ق در مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان پیشوای نهم شیعیان، امام جواد (ع) و مادرش «سمانه مغربیه» است که کنیزی با فضیلت و باتقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، «نقی» و «هادی» است و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نیز می گویند. علم و دانش امام هادی (ع) همانند آباء و اجداد گرامی اش، علم لدنی بود؛ یعنی مستقیماً از طریق غیب و هم چنین از علوم و معارف قرآن و سنت رسول الله (ص) و پدران بزرگوارش دریافت می نمود. امام هادی (علیه السلام) در سال ۲۵۴ هـ . ق در شهر سامرا به وسیله زهری که به ایشان خورانده شد، به شهادت رسیدند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

امامت

تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

. امامت رهبری امت اسلامی پس از پیامبر گرامی اسلام.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

انبیاء

تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

انبیاء یا پیامبران به برگزیدگان الهی و صاحبان منصب نبوت می گویند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
نشریه حریم امام شماره ۵۲۶
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
پیام امام در تسلیت شهادت و تجلیل از شخصیت شهید دکتر مفتح

پیام امام در تسلیت شهادت و تجلیل از شخصیت شهید دکتر مفتح

جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت بار یافتند، و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته ‏تر و جنبش قیام ملت را متحرکتر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره‏ ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵۲
کار برای خدا

کار برای خدا

من عرض می کنم که وقتی بنا شد که ما به تکلیفمان عمل بکنیم، و ما آن راهی را که‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی پیش پای ما گذاشته است آن راه را برویم، برای ما شکست هیچی‏‎ ‎‏نیست. برای اینکه از دو حال خارج نیست: یا این است که ما پیش می بریم که شکست‏‎ ‎‏هیچ نیست، و یا این است که نه، می آیند و ما را عقب می زنند، ما تکلیفمان را عمل‏‎ ‎‏کرده ایم، چه شکستی است؟ سیدالشهدا هم شکست خورد در کربلا، اما شکست نبود‏‎ ‎‏این. کشته شد و زنده کرد یک عالَمی را. امیرالمؤمنین هم در جنگها، در جنگ صفین‏‎ ‎‏شکست خورد، لکن شکست نبود این. او به خدمت اسلام بود و برای خدا کار می کرد.‏‎ ‎‏کسی که برای خدا کار بکند، هیچ وقت شکست تویش نیست، بُرد همیشه با آنهاست.‏‎ ‎‏شما خوف این را نداشته باشید که اگر یک چیزی برخلاف مثلاً مسلک مارکسیسم‏‎ ‎‏بگویید، بگویند که اینها چه عقب مانده هستند، خود آنها عقب مانده اند. همانهایی که‏‎ ‎‏ادعای ـ نمی دانم ـ کمونیستی و کذا می کنند، خود آنها از همه قلدرتر و از همه‏‎ ‎‏دیکتاتورترند، و ملتهایشان را همه به بند کشیده اند. آزادی در آن ممالک نیست برای‏‎ ‎‏کسی. همان طوری که در ممالک غربی هم آزادی نیست در کار، صحبت آزادی، حرف‏‎ ‎‏آزادی است. اگر آزادی باشد، این سیاه های بیچاره چه کرده اند که اینطور تحت‏‎ ‎‏فشارند؟ ‏صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۵۰

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۳۶
یحیی فوزی: رویکرد امام خمینی به نظام بین الملل یک رویکرد آرمانگرای واقع بین است

یحیی فوزی: رویکرد امام خمینی به نظام بین الملل یک رویکرد آرمانگرای واقع بین است

حضرت امام همیشه از دیپلمات ها دفاع می کردند؛ در زمان جنگ بحث قطعنامه 598 را دیپلمات ها در زمان امام دنبال کردند. امام علیرغم آنکه بر ادامه جنگ تأکید داشتند ولی همزمان با تأکید بر دیپلماسی از اقدامات دیپلمات ها حمایت کردند و با وجودی که پذیرش قطعنامه برای ایشان بسیار سخت بود و آن را به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند آن را پذیرفتند. امام دیپلماسی را به عنوان یک ابزار در کنار کار نظام و کار میدان نگاه داشتند. در واقع میدان و دیپلماسی در کنار هم دو ابزار مورد توجه امام بودند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۱۶
حریم امام526 صفحه1
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیم (فقه)

مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیّم در لغت به کسی گفته می شود که امر یا امور دیگری قائم به وجود او باشد، چنان که امور محجورین هم قائم به قیّم می باشد. مبنای نصب قیّم در فقه اسلامی، ولایت قاضی است، اگر محجور، ولیّ خاص نداشته باشد، سرپرستی و اداره ی امور او با قاضی است. حاکم شرع می تواند خودش آن را اعمال نماید یا شخصی را به عنوان نماینده خود برای سرپرستی محجور تعیین نماید که در فقه با تعبیر قیّم از آن یاد می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
حریم امام 526 صفحه2
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی

کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

علاوه بر شرط بلوغ، عقل، قصد و اختیار، مالک تصرف بودن نیز از شرایط متعاملین است که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح کرده اند، بر همین اساس بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
حریم امام526 صفحه3
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره ی نذر

کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره نذر به سبب ارتکاب گناه حنث نذر بر انسان واجب می شود و پرداخت کفاره مجوز حنث نذر نیست.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
حریم امام526 صفحه4
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

کیفیت پرداخت دیه

دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

دیه در قتل شبه عمد و خطا با یکی از امور زیر تعیین می گردد: شتر، گاو ،گوسفند ،حُلّه ،دینار و درهم است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
حریم امام526 صفحه5
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

لباس احرام

لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واجبات حج ، احرام بستن است و نحوه پوشش احرام برای مرد و زن متفاوت است که در ذیل به آن پرداخته شده است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
حریم امام526 صفحه6
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان

لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان از اقسام ایقاعات می باشد.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
حریم امام526 صفحه7
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

مبارات

مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق مبارات مربوط به زمانی است که زن از شوهر زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته باشند و به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
حریم امام526 صفحه8
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد

مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

شخص دارای ملکه استنباط حکم شرعی فرعی از منابع معتبر را مجتهد گویند.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
حریم امام526 صفحه9
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مجتهد متجزی دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد متجزی

مجتهد متجزی دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد متجزی به شخص قادر بر استنباط حکم شرعی در بعضی از ابواب فقه اطلاق می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
حریم امام526 صفحه10
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
صفحه 198 از 4014 < قبلی | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | بعدی >