نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

عناوین مطالب معارف اسلامی

انواع جنت از دیدگاه امام خمینی (س)

انواع جنت از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واژه هایی که در عرفان به آن توجه شده است جنت می باشد و در مورد آن بحث شده است.

حقیقت و چگونگی حشر از دیدگاه امام خمینی (س)

حقیقت و چگونگی حشر از دیدگاه امام خمینی (س)

حشر به معنای گرد آوردن خلایق، و از نام های قیامت است که دو بار در قرآن آمده است.

فضائل حضرت زهرا (س) از دیدگاه امام خمینی (س)

فضائل حضرت زهرا (س) از دیدگاه امام خمینی (س)

حضرت فاطمه سلام الله علیها، دختر پیامبر اکرم (ص) و محبوب ترین فرد نزد رسول خدا بود. ایشان معصوم سوم و یکی از پنج بانوی قدسی جهان به شمار می رود. مشهورترین لقب آن حضرت «زهرا» است. کنیه ایشان ام ابیها بوده همچنین آن حضرت، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم نیز هست. و سرانجام رحلت پدر بزرگوار، مظلومیت همسر، از دست رفتن حق، روح و جسم فاطمه را سخت آزرد و به شهادت رسید. بنابر وصیت خویش شبانه و به صورت پنهانی دفن گردید. به طوری که محل قبر شریفش نیز نامعلوم است.

راه های خداشناسی از دیدگاه امام خمینی (س)

راه های خداشناسی از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از مهم ترین مسائلی که بشر با آن مواجهه است خدا و خداشناسی است. اینکه انسان از کجا آمده است و به کجا می رود.

عشق به کمال مطلق از دیدگاه امام خمینی (س)

عشق به کمال مطلق از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از راه های خداشناسی که پیوسته مورد توجه متفکران و دانشمندان بوده است، و هم پیامبران الهی به آن اهتمام نموده و از این طریق بشر را به دین و خداپرستی هدایت کرده اند، راه فطرت است.

تقریر خلود از دیدگاه امام خمینی (س)

تقریر خلود از دیدگاه امام خمینی (س)

خلود بمعنای جاودانگی، یکی از اوصاف جهان آخرت و دنیای بعد از مرگ است؛ و در قرآن به خلود بهشتیان و جهنمیان تصریح شده است.

دین زرتشت از دیدگاه امام خمینی (س)

دین زرتشت از دیدگاه امام خمینی (س)

زردشت نام پیامبر ایران باستان می باشد. به نظر برخی وی از پیامبران الهی بوده است. وی مدعی بود آیین خود را از آهورمزدا دریافت کرده تا جهان را از تیرگی ها پاک کند و آن را به سوی نیکی و روشنایی رهنمون شود.

سعادت و شقاوت از نگاه امام خمینی (س)

سعادت و شقاوت از نگاه امام خمینی (س)

سعادت و شقاوت، دو معنا دارند، یکی خوشی و نیکویی و ضد آن به معنای نحس و نکبت و دیگر مساعدت و یاری کردن و ضد آن به معنای عدم یاری کردن است که متناسب با عدم توفیق الهی است.

اقسام شرک از دیدگاه امام خمینی (س)

اقسام شرک از دیدگاه امام خمینی (س)

در دین اسلام، شرک در برابر توحید قرار دارد یعنی اعتقاد داشتن به چندین خدا و از گناهان کبیره محسوب می شود که نابخشودنی است.

شفاعت در نگاه امام خمینی (س)

شفاعت در نگاه امام خمینی (س)

شفاعت، از ماده شفع و به معنای وساطت و میانجی گری است و در اصطلاح به واسطه گری شخص مورد اعتماد نزد خداوند به منظور عفو مجرمی یا برآوردن حاجتی اطلاق می شود. از منظر شیعه خداوند امتیاز شفاعت خواهی را به پیامبر اکرم و بسیاری از اصحاب ایشان و تمامی فرزندان معصوم ایشان و بسیاری از مؤمنین صالح عطا نموده است.

تعریف شیطان از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف شیطان از دیدگاه امام خمینی (س)

هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از بابهای فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.

عقاید شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

عقاید شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان به دو فرقه «شیعه» و «اهل سنت» تقسیم شدند.

معنای صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (س)

معنای صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از اوصاف قرآن صراط مستقیم است که در آیه ۶ سوره مبارکه حمد ذکر شده است.

مفهوم ضلالت از دیدگاه امام خمینی (س)

مفهوم ضلالت از دیدگاه امام خمینی (س)

ضلالت از جمله مفاهیمی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.

حقیقت عالم در نگاه امام خمینی (س)

حقیقت عالم در نگاه امام خمینی (س)

جهان همان عالَم (به فتح لام) می باشد و عالم کلمه ای عربی است.

حقیقت عبادت در نگاه امام خمینی (س)

حقیقت عبادت در نگاه امام خمینی (س)

واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیاری از واژه شناسان به معنی «خضوع» طبری در تفسیر «جامع البیان» می گوید: اصل عبودیت « که به نظر او شامل عبادت نیز می شود » نزد همه عرب به معنی ذلت و خاکساری است.

عبودیت از دیدگاه امام خمینی (س)

عبودیت از دیدگاه امام خمینی (س)

عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل می باشد.

عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

در آیات قرآن کریم، عادل بودن و قیام به عدل به عنوان یک صفت مثبت برای خداوند ذکر شده است یعنی در قرآن تنها به تنزیه خداوند از ظلم و ستم در آیات قرآن قناعت نشده است بلکه به طور مستقیم نیز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است چنانکه می فرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو والملائکة واولوالعلم قائما بالقسط؛ خدا و فرشتگان و دارندگان دانش گواهی می دهند که معبودی جز خدای یکتا که بپادارنده عدل است، نیست». بنابراین از نظر اسلام، عدل الهی حقیقی است و عدالت از صفاتی است که قطعا باید خداوند را به آن موصوف نمود.

صفحه 3 از 39 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >