عناوین مطالب اندیشه ها

قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی (س)

قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی (س)

قضا و قدر از عقاید قطعی اسلامی است که در کتاب و سنت وارد شده و دلایل عقلی نیز آن را تأیید می کند. قضاء به معنای گذراندن و به پایان رساندن و تقدیر به معنای اندازه گیری است و از این روی مرتبه تقدیر قبل از مرتبه قضاء خواهد بود. تقدیر و قضاء از صفات فعلیه الهی است و برای تعیین جایگاه آنها باید مراتب فعل را مورد توجه قرار داد. اشکال اصلی در مورد قضاء و قدر الهی این است که اگر افعال اختیاری انسان هم مشمول آنها باشد جایی برای انتخاب و اختیار وی باقی نمی ماند. در پاسخ این اشکال باید گفت که تعلق اراده و قضا و قدر الهی به افعال انسان در طول تعلق اراده انسان است و با آن مزاحمتی ندارد.

حقیقت کلام الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

حقیقت کلام الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

مقصود از کلام خداوند از منظر کلامی چیست و این که کلام خداوند حادث است یا قدیم و تکلم از صفات ذاتی خداوند است یا از صفات فعلی او، آراء مختلفی مطرح شده است.

اقسام لوح از دیدگاه امام خمینی (س)

اقسام لوح از دیدگاه امام خمینی (س)

کلمه «لوح» به معنای صفحه ای است چوبین یا استخوانی پهن شده که در روزگار قدیم بر آن می نوشته اند.

مذهب امامیه از نگاه امام خمینی (س)

مذهب امامیه از نگاه امام خمینی (س)

اِمامیّه، عنوان یکی از مذاهب اسلامی که نقشی اساسی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کرده است.

معانی و انواع مرگ از دیدگاه امام خمینی (س)

معانی و انواع مرگ از دیدگاه امام خمینی (س)

مرگ یعنی انتقال از دنیا به آخرت. مرگ از قوانین فراگیر جهان هستی است که همه موجودات طعم آن را خواهند چشید. آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۵.

مسیحیت از دیدگاه امام خمینی (س)

مسیحیت از دیدگاه امام خمینی (س)

دین مسیحیت از ادیان بزرگ آسمانی و آیین حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام است.

دیدگاه امام خمینی (س) دربارۀ مذهب معتزله

دیدگاه امام خمینی (س) دربارۀ مذهب معتزله

این مذهب در اوایل قرن دوم هجری توسط واصل بن عطا (۸۰- ۱۳۱) پدید آمد، در آن زمان مسئله مرتکبان گناه و حکم دنیوی و اخروی آنان مورد بحث جدی قرار داشت. خوارج آنان را کافر و مشرک دانسته و معتقد بودند اگر بدون توبه از دنیا بروند محکوم به عذاب ابدی خواهند بود، اما اکثریت امت آنان را مؤمن فاسق می دانستند، و حسن بصری آنها را منافق می دانست.

معجزه از دیدگاه امام خمینی (س)

معجزه از دیدگاه امام خمینی (س)

در این که حقیقت معجزه چیست حرف و حدیث های فراوانی مطرح شده است و جای بحث های فراوان دیگری نیز هست.

معراج از دیدگاه امام خمینی (س)

معراج از دیدگاه امام خمینی (س)

معراج، به ماجرای عروج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها گفته می شود.

مقایسه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (س)

مقایسه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (س)

برای شناخت بهتر آخرت، لازم است به بررسی شباهت ها و تفاوت های دنیا و آخرت در قرآن بپردازیم، زیرا دنیا و آخرت دو مفهوم متضایف هستند که شناخت هر یک بدون شناخت دیگری ممکن نیست.

نگاه امام خمینی (س) به مکتب اشاعره

نگاه امام خمینی (س) به مکتب اشاعره

اَشاعِره، نامی که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری (ه م ) اطلاق می شود.

ملائکه از دیدگاه امام خمینی (س)

ملائکه از دیدگاه امام خمینی (س)

ملائکه (فرشتگان ) موجوداتی صاحب عقل و شعور هستند و وظایف گوناگونی بر عهده دارند.

مهدویت در نگاه امام خمینی (س)

مهدویت در نگاه امام خمینی (س)

مهدویت به معنای اعتقاد به امام مهدی (عج) می باشد.

مواقف قیامت از دیدگاه امام خمینی (س)

مواقف قیامت از دیدگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت یک بار به پنجاه هزار سال و یک بار به هزار سال تعبیر کرده است و برای قیامت مواقفی از جمله حساب و سنجش اعمال ذکر شده است.

معنای وزن اعمال در قیامت در دیدگاه کلامی امام خمینی (س)

معنای وزن اعمال در قیامت در دیدگاه کلامی امام خمینی (س)

وسیله سنجش و وزن کردن اشیاء را میزان گویند. میزان هر شیء متناسب با خود آن شیء می باشد.

نامه اعمال از نگاه امام خمینی (س)

نامه اعمال از نگاه امام خمینی (س)

کتاب عمل یا نامه اعمال انسان، نام کتابی است غیر مادّی که اعمال انسان در آن ثبت و ضبط می شوند. خداوند بر هر انسانی دو فرشته گمارده است تا اعمال او را حفظ کنند و در نامه عملش بنویسند.

حقیقت نبوت از دیدگاه امام خمینی (س)

حقیقت نبوت از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل نَبُوّت، یعنی باور به اینکه خدا برای رساندن سخن خود به انسان، پیامبرانی را از میان خود آنان برگزیده است.

ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

صفحه 5 از 72 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >