منشاء بیشتر مشکلات امروز، عدم پذیرش پیوند وثیق میان جمهوریت و اسلامیت در نظام سیاسی اجتماعی ایران است
سید حسن خمینی گفت: میشل فوکو انقلاب اسلامی را «انقلاب کاست» می نامد؛ یعنی ما از تکنولوژی روز استفاده می کردیم. سخنرانی های امام از طریق تلفن ضبط می شد و به همه جای ایران می رسید. وقتی در استفاده از تکنولوژی مولد باشیمّ از آن استفاده می کنیم، ولی وقتی پشت درها می نشینیم و فکر می کنیم آنها به ما حمله می کنند، تکنولوژی بلای جان ها می شود و ضربه می خوریم.
"امام خمینی و ابداع نظریة جمهوریت در فقه شیعه"، عنوان سه جلسه سخنرانی آیت الله سید محمد سروش محلاتی، استاد دروس خارج حوزة علمیة قم، به مناسبت ایام رحلت امام و بینان گذار جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ است که این گفتار در متن حاضر به نوشتار برگردانده و ویرایش شده است.
سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه امام روزانه سه نوبت قرآن قرائت می کردند، بیان کرد: این ارتباط عمیق با قرآن به دلیل ایمان امام بود؛ ایمانی که می دانست آن است که اگر بخواهد همه کار می کند و اگر کاری نمی کند، مشکل از ماست که مومن نیستیم و ظالم هستیم. خیلی اوقات بسیاری از افراد قرآن می خوانند و از خود می پرسند، چرا رحمت پدید نیامد، علت این است که مومن نبوده ایم.
امام خمینی در بیست و هفتم آبان ماه سال 65 نامه ای عرفانی و مهم خطاب به فرزندشان حاج احمد خمینی نوشتند.
آیت الله سید حسن خمینی در آیین تجدید میثاق مدیران فرهنگی، دست اندرکاران هفته کتاب، کتابداران با آرمان های امام خمینی گفت: برای چاپ ۵۰۰ جلد کتاب، ممیزی سخت گیرانه اعمال می شود اما همان کتاب به صورت فایل پی دی آف به طور وسیع منتشر می شود. امروز بحث بر سر بودن یا نبودن فیلترینگ مطرح است، اما در همین شرایط قریب ۵۰ میلیون نفر عضو تلگرام هستند!
علامه طباطبایی استاد فلسفه بودند و در قم تدریس می کردند. آن سال ها فلسفه علمی نبود که خیلی بتوانند تابش بیاورند. امام هم استاد فلسفه بودند و برخی دیگر هم. سروصداهایی بلند شده بود که اگر نبود درایت امام، معلوم نبود دست آخر چه می شد. روایت مرحوم دوانی از این ماجرا خواندنی است.
پرسش این است که آیا راه حل نهایی برای توانمندسازی فقه جهت پاسخگویی به نیازهای انسان امروز در دیدگاه امام خمینی فرایند پیش بینی شده در دستورالعمل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است یا اینکه ایشان توقع و تفکر دیگری داشته اند؟ با توجه به تفاوت و تعارض دیدگاه فقهای شورای نگهبان در موضوع مصوبات مجلس شورای اسلامی، قبل از سال ۱۳۶۷ و پیش از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت، راه حل هایی مورد تجربه قرار گرفت که معلوم شد علاج اساسی نمی باشد.
امام خمینی در جامعیت دین نگاه اعتدالی داشت. دیدگاه افراطی را که معتقد است تمام معارف بشری را می توان از قرآن، یا قرآن و سنت گرفت و نیازی به عقل، دانش و تجربه بشری نیست، رد می کرد؛ همانگونه که دیدگاه تفریطی که می گوید قلمرو دین تنها در مسائل مربوط به ارتباط انسان با خدا منحصر است، قبول نداشت. ایشان بر این باور بود که مقصود از جامعیت دین این نیست که همه مسائل نظری و عملی مربوط به زندگی مادی و معنوی انسان، خواه در سطح مسائل کلی و کلان، و خواه در زمینه مسائل جزئی و خاص توسط پیامبران الهی بیان شده باشد و مطالعه کتب آسمانی، انسان را از هرگونه بحث و کاوش فکری در شناخت انسان و جهان و جوانب حیات بشری بی نیاز سازد، بلکه مقصود این است که دین در راستای هدف و رسالتی که دارد یعنی هدایت انسان به سمت کمال واقعی و همه جانبه او، از بیان هیچ نکته لازمی فروگذار نکرده است. بنابراین جامعیت دین را باید نسبت به هدف و رسالت دین مورد تحقیق و بررسی قرار داد، نه فراتر یا فروتر از آن.
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در راستای تکمیل اسناد آرشیوی، در نظر دارد کلیه منابعی که به هر نحوی به حضرت امام و انقلاب اسلامی مربوط می باشند را شناسایی و گردآوری نماید.
به همت معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات، جشنواره ادبی یار و یادگار را با موضوع شعر متعهد و اجتماعی و آیینی در گروه سنی بزرگسال، نوجوان و کودک برگزار می شود.
امام خمینی از یک سو احیاگر اندیشه حکومت اسلامی در عصر خود و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بوده و وظیفه چنین حکومت و نظامی را اجرای احکام و ارزش های اسلامی و حفظ و تأمین مصالح ملت و کشور می دانست و اختیار حکومت برای دستیابی به این اهداف را محدود به احکام فرعی و فقهی نمی دانست و اقدامات حکومت اسلامی در مسائلی مانند خیابان کشی، مالیات و نظام وظیفه را مشروع و مواجه میدانست چرا که حکومتی که دستانش بسته باشد به اهداف و وظایف خود نمی تواند جامع عمل بپوشاند. و اما از سوی دیگر ایشان انذار و هشدار می دهد که نباید میان مقامات معنوی اولیای خاص الهی و مناصب اعتباری فقهای واجد شرایط خلط نمود و پنداشت آنان هم از مقامات معنوی و خلافت کبرای الهی حظی دارند.
سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۴۳ یعنی شصت سال پیش بود که تبعید امام خمینی به ترکیه رقم خورد. تبعیدی که بیداری بیشتر مردم را در پی داشت.
یادگار امام گفت: به بهانه های واهی بیش از یک سال شرایط سخت را در غزه و جنوب لبنان پدید آورده اند، کدام جنایت باید آنجا واقع می شد تا صدای مدعیان حقوق بشر و دفاع از انسان ها را در بیاورد؟ دنیا همان دنیای عصر تیمور و چنگیز است، اما تیمورها و چنگیزها امروز خودشان را در صورت ها و سیرت های دیگری پنهان کرده اند و بعضی اتفاقات مثل غزه به خوبی این واقعیت را نشان می دهد و واقعیت را بر ملا می کند.
یکی از مهم ترین ارکان اندیشة سیاسی امام خمینی (ره) نقش مردم در حکومت اسلامی است. نظریه های دموکراسی نیز علیرغم گوناگونی های آن، بر اصل حاکمیت مردم استوار است.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی به امیر لشکر موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، نوشت: اینجانب به سهم خود، از پدافند هوایی ارتش به خاطر دفاع مقتدرانه از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کنم و شهادت عزیزان ارتشی را به همرزمان آنها و خانواده هایشان تبریک و تسلیت می گویم. شهادت در راه کشور و دین و مردم، توامان افتخاری بزرگ و غمی سنگین است که امیدوارم خداوند با فضل و کرم خود آن را جبران کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی به رادان فرمانده انتظامی کشور با تسلیت شهادت ده تن از پرسنل کادر و سرباز فرماندهی انتظامی در تفتان سیستان و بلوچستان توسط عوامل تروریست، تاکید کرد: امید است با انجام اقدامات پیشگیرانه مضاعف در مروزهای جنوب شرقی، دیگر شاهد تکرار حوادث ناگوار تروریستی نباشیم و امنیت منطقه مستحکم تر از قبل تأمین شود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.