پرتال امام خمینی(س): اخلاص، عبادت، شجاعت، ایثار، گذشت، زهد، عدالت و همه اوصاف انسانی در وجود علی ابن ابی طالب جمع شده و از حضرت شخصیتی جهانی و ماندگار و بی بدیل ساخته، تا آنجا که تمام انسانیت در برابر او سر تعظیم فرود می آورد.
ویژگیهای حضرت علی(ع) را میتوان در عدالت گستری، اخلاق، مردم داری، ترویج ارزشهای معنوی و انسانی، عنایت خاص به محرومان و پابرهنگان و مانند آن خلاصه کرد و بدین مناسبت تولد ایشان را تولد عدالت نامید، چنانکه امام خمینی به مناسبت گشایش مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ در روز تولد امیرمؤمنان علی(ع) میفرماید:
تصادف خوبی است که با روز عید مبارکی مصادف شده است، و از آن بهتر این است که روز گشایش مجلس اسلامی در روزی است که عدالت در عالم متولد شده است، روزی است که امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ به دنیا آمدند که مظهر همۀ عدالتها و اعجوبۀ عالم هستند و از صدر عالم تا ابد بجز رسول اکرم کسی به فضیلت او نیست. این را ما به فال نیک می گیریم و این فکر را می کنیم که آقایان که در یک روزی که مظهر عدالت خدا، پرتو عدالت انسانی در آن روز متولد شده است، و شما مجلس را در آن روز افتتاح می کنید بدانید که باید همان رشته را، همان رشتۀ علی ـ علیه السلام ـ را پیروی کنید.(صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۴۴ ـ ۳۴۳)
امام خمینی همواره از حکومت حضرت امیر(ع) در مناسبتهای مختلف یاد میکرد و آن را الگویی مناسب برای جمهوری اسلامی و سایر کشورهای اسلامی میدانست. ایشان به کارگزاران حکومت سفارش میکرد که به آموزه های علی(ع) توجه داشته باشند و آنها را الگوی حکومت داری بدانند و در امور مسلمین و بیت المال حساس باشند و در این باره میفرمود:
حکومتهای اسلامی باید بیت المال مسلمین را برای جلال و جبروت خودشان صرف نکنند، بیت المال مسلمین صرف آن چیزی بشود که برای مسلمین است. وزارتخانه ها باید وقتی که می بینند که کارمند بیت المال مسلمین هستند و مسلمین هستند و از آنجا حقوق می گیرند و ارتزاق می کنند و اداره، ادارۀ بیت المال مسلمین است، حتی در آن مسائلی که حضرت امیر گفته ملاحظه کنند، کوچک نشمرند مسئله را، مسئلۀ بیت المال مسلمین است و دستور، دستور اسلام است به حد ضرورت.(همان، ج ۱۹، ص ۳۷۵ ـ ۳۷۴)
همچنین در پیامی به مناسبت کنگره هزاره نهج البلاغه میفرماید:
امید آن است که شما دانشمندان و متفکران متعهد که در کنگرۀ ارجمند هزارۀ نهج البلاغه گرد هم آمدید، ابعاد عرفانی و فلسفی و اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و نظامی و فرهنگی و دیگر بعدها را به مقدار میسور بیان فرمایید و این کتاب بزرگ را به جوامع بشری معرفی نموده و عرضه دارید که این متاعی است که مشتری آن انسانها و مغزهای نورانی است.(همان، ج ۱۴، ص۳۴۹)
.
انتهای پیام /*