به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی رویداد ملی «بر آستان آفتاب» در زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود
پنجمین امام شیعیان، حضرت امام محمدباقر (ع) در روز جمعه (یا دوشنبه یا سه شنبه) اول (غره) ماه رجب یا به روایتی سوم ماه صفر سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشودند.
ارزش قلم به غایتی است که برای او قلم زده میشود... خطر قلم بیشتر از مسلسل است. و خطر بیان بیشتر از توپ و تانک است. و خطر علم بیشتر از همه اینهاست.... لکن اگر به خدمت خلق باشد و به دستور انسان باشد و در خدمت انسان باشد.
به منظور آشنایی بیشتر با افکار و اندیشه های امام خمینی در دوران پیش از آغاز نهضت و شناخت سوز و گداز و رنج و حرمان او از روزهای جوانی برای ایران و توده های محروم ایرانی، لازم است که بخش های دیگری از جهت گیری های انقلابی و مترقیانه و پیشنهادهای سازندۀ او در کتاب کشف اسرار را در اینجا بیاوریم تا نقش سازنده امام در آن شرایط مرگبار در ساختن انسان های قهرمان و روشن ساختن اندیشه ها بهتر روشن شود
دکتر زهرا مصطفوی فرزند حضرت امام خمینی (ره) و رییس جمعیت دفاع از ملت فلسطین در پیامی شهادت اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در گردهمایی خادمین افتخاری سخاء الحسین(ع)، گفت: طوفان الاقصی اگر همین یک فایده را داشت که جهان اسلام را متوجه دشمن اصلیش کرد، و روی سیاه گفتمان امریکایی و یک بام و دو هوای حقوق بشر غربی را بار دیگر به منصه ظهور رسانید، کافی بود تا به عنوان موفق ترین عملیات قرن شناخته شود.
امام در یک جمله ای می فرماید که « ما می خواهیم یک حکومت الهی باشد موافق میل مردم، رأی مردم، و موافق حکم خدا. آن چیزی که موافق با اراده خداست موافق میل مردم هم هست.»(صحیفه امام، جلد ۴، صفحه ۴۶۱) و پایین تر از آن می فرماید « ما هم که حکومت اسلامی می گوییم، می خواهیم یک حکومتی باشد که هم دلخواه ملت باشد، و هم حکومتی باشد که خدای تبارک و تعالی نسبت به او گاهی بگوید که اینهایی که با تو بیعت کردند با خدا بیعت کردند - انَّما یُبایعُون الله- یک همچو دستی حاکم باشد که بیعت با او بیعت با خدا باشد.»
امام خمینی: اگر مسلمین مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب می ریختند او را سیل می برد/ جز ادامه جهاد راهی نیست/ مشکل مسلمین، حکومتهای مسلمین است.
نمی دانم کسی که می خواست این را به فرانسه ترجمه کند نفهمید یا فهمید و شیطنت کرد، ما یک سقر داریم به نام جهنم، و این را جهنم ترجمه کرد، یک جوری ترجمه کرد که انگار ما پاریس را جهنم ضد انقلاب خواهیم کرد (یعنی) تهدید و دخالت در امور خارجی، حالا اگر این هم نبوده باشد، متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود؛ یعنی یک متنی بود که کسی به شما گفته است تبریک عرض می کنم گفته اید: برو خودت را بساز، خودت را درست کن.
در گزارش روز یازدهم مرداد سال 42 ساواک آمده است: آیت الله خمینی به اتفاق سه نفر از همراهان زندانی ایشان از زندان آزاد شده اند.
وارستگی، زهد و اخلاص آیت الله شیخ عبدالکریم حائری با جایگاه رفیع او در فقاهت حاصل شده در مکتب سامرا با حلم و تدبیر او، عوامل و زمینه شکل گیری و ماندگاری دورهای از فعالیت حوزه علمیه قم شد. این ویژگیهای شخصیتی آیت الله مؤسس، مدرسهای متفاوت به وجود آورد که در آن اساتید و طلاب علوم عقلی را در کنار علوم نقلی محور تعلیم وتعلم قرار دادند. یکی از برجستگان مدرسه حاج شیخ امام خمینی بوده که در تمامی پانزده سال تدریس و زعامت استاد از مدرسه و محضر او بهره های فراوان برد و اوقات او تماماً صرف تحصیل، تدریس و تألیف می شد.
بر اساس آخرین گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) که در پایان تیرماه ۱۴۰۳ منتشر شد، پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی به لحاظ شاخص سرانه مقالات اعضای هیئت علمی در میان مراکز پژوهشی کشور در حوزه علوم انسانی و هنر، رتبه اول را کسب کرده است.
حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) (۳۸-۹۴ق)، ملقب به زین العابدین و سجاد، چهارمین امام شیعیان است که به مدت ۳۵ سال در دوران خلفای اموی، امامت کردند. مجموعه ای از دعاها و مناجات حضرت در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. امام سجاد (علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشت ولی به علت بیماری سخت، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد. واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (علیه السلام) روی داد. بنابر روایات شیعیان، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) است.
«علم فقه» در خانواده علوم اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که دانشی است که عموم مسلمانان در تمامی دوره ها و عرصه های زندگی خود با احکام شرعی سروکار دارند و استنباط احکام شرعی از منابع و ادله مربوطه در دانش فقه انجام می گیرد. ساختار علم فقه طی تاریخ طولانی آن شامل بخش ها و فصل های متعددی می شود و فقه امامیه در قالب پنجاه کتاب/فصل، در دو یا سه بخش تقسیم می شود؛ یعنی فقه عبادات و فقه معاملات به معنای عام، یا فقه عبادات، فقه معاملات و فقه سیاسات. اما در هر صورت بخش اقتصادی فقه، بخش مهم و مفصل و پر مراجعه آن می باشد و در بخش معاملات یا اقتصادیاتِ فقه، احکام کسب و کار و دادوستد و خرید و فروش جایگاه محوری و مهمی دارد. تألیف کتاب «متاجر» یا «مکاسب» به قلم استاد الفقهاء والمجتهدین شیخ مرتضی انصاری (قدس سره) با ویژگی ها و سطح و عمقی که دارد، نقطه عطفی برای این فصل از مباحث فقهی به وجود آورده است؛ به گونه ای که فقهاء بزرگ و محققین برجستۀ پس از شیخ انصاری ناظر به کتاب او و مباحثی که در آن آمده، تدریس و تألیف داشته و یا شاگردان آنها مباحث و مطالب اساتید را به صورت «تقریرات» نوشته اند. بخشی از میراث فقهی امام خمینی در قالب فقه استدلالی، تدریس ایشان در مبحث یاد شده می باشد که علاوه بر تقریرات شاگردان، خود، همه آنچه در حوزه علمیه قم و نجف قریب به دو دهه تدریس کرده بودند را نوشتن
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه در اوج جنگ هم بخش تبیینی و اصلاحی حادثه عاشورا خودش را خیلی پررنگ نشان می دهد، گفت: لشکر دشمن تلاش می کرد خیلی سریع کار جنگ را به پایان ببرد، اما در همان فاصله کوتاه هم ما شاهد عناصر فرهنگی، اصلاحی، تبیینی و روشنگرانه هستیم. بخشی که باعث شد حادثه کربلا از یک اتفاق نظامی یا سیاسی صرف خارج به یک جریان تاریخ ساز و الگوساز تبدیل شود که در طول تاریخ بشریت بتواند ایجاد انگیزه کند، همین بخش نرم حادثه عاشورا است.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.