قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ چگونه زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

امام خمینی(س) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شد. بنابراین، نهضت فکری ـ فرهنگی پانزده خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

عناوین مطالب صحیفه خوانی

عکس رخ یار

عکس رخ یار

‏‏نسل ما به یاد می آورد چگونه در دوران سیاه پهلوی، فرهنگ دانشگاه در سیطره ‏‎ ‎‏«ایسم» هایی بود که انقلاب را تنها با فرمول های از پیش تعیین شده برای جنبش کارگری، ‏‎ ‎‏رهبری پرولتاریا، شورای خلقی... تعریف می کرد. حتی آنها که این یاوه ها را نمی پذیرفتند ‏‎ ‎‏امید چندانی به تغییر اوضاع در کشور نداشتند و چشم اندازی برای بهبود آن نمی دیدند. ‏‎ ‎‏هر چند به سختی چنین آرزویی در دل می پروراندند. در چنین فضایی شعار ‏ ‏‏«ای خمینی تویی رهنمای ما‏‎ ‎‏رهبر زنده و باوفای ما»‏ ‏‏که در اجتماعات انقلاب طنین انداز شد، فریادی بود بر آنها که تغییر در ساختار سیاسی ‏‎ ‎‏ایران را در نوشتارهای مربوط به انقلاب های گذشته جهان و رهبران در گذشته شان ‏‎ ‎‏جست و جو می کردند. در واقع ما وقتی سرود دلنشین «ای خمینی تویی رهنمای ما‏ ‏» را ‏‎ ‎‏سر می دادیم، طنین گام های انقلاب را به گوش کسانی که زایش و رشد انقلاب را باور ‏‎ ‎‏نداشتند می رساندیم و با اعلام رهبری خمینی سر فخر بر آسمان می سودیم. ‏

خطوط کلی دیدگاه های حضرت امام در باب قضا و قضاوت

خطوط کلی دیدگاه های حضرت امام در باب قضا و قضاوت

رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، قوه قضاییه را در اسلام جزء طراز اول مراکز با اهمیّت اداری و حتی حسّاسترین مکان نظام دانسته و به وجوب کفایی تصدی امر قضاوت فتوا داده و پرهیز و خودداری واجدان شرایط را از خدمت در دستگاه قضایی جایز نشمرده و از سوی دیگر، تضعیف و توهین قوه قضاییه را برخلاف موازین اسلامی دانسته اند.

امام خمینی (س) و دنیای شعر

امام خمینی (س) و دنیای شعر

امام خمینی (س) در اشعار خود به مرحلۀ «فنای انسان» اشاره داشته و معتقدند: انسان تا زمانی که از مراتب خودخواهی و خودبینی رها نشود، به «فنا» نمی رسد؛ و نمی گوید که عقل مادیگرای مرا از بین ببر و مرا مست کن تا از جام «الست» بی نیاز و از خود بیخود شوم. پس به لطف خود، فنا و عدم مرا بیشتر کن و خودم را به من بنما.

خمینی شدن از نگاه یادگار امام

خمینی شدن از نگاه یادگار امام

اینکه ما مدعی کشوری اسلامی باشیم اما به صرف نگاه به ارزشهای معنوی دلخوش باشیم. نجات بخش نیست. هنر ما این است که در عین پای بندی به اصول انقلاب و در عین خداباوری و توحید، از جهت صنعتی و تکنولوژی پیشرفته نیز، باید حرفی برای گفتن داشته باشیم. در عین حال که نیازهای کشور خود را رفع می کنیم، یعنی به خودکفایی در زمینه های گوناگون دست می یابیم، لازم است پا را فراتر از کشور بگذاریم، در بازارهای جهانی به رقابت بپردازیم.

سیاست خارجی و روابط بین الملل

سیاست خارجی و روابط بین الملل

استقلال، در معنای نهایی می باید موجب پاره شدن تمام بندها و مجاری سلطه شود و هر کشوری که با سوء استفاده از ضعفهای داخلی و فساد حکومتگران سابق در ایران، مناسبات و منافع نامشروعی برای خود داشت، از این پس باید جایگزینی دیگر را دنبال کند.

تجلّی اخلاق در حکومت امام

تجلّی اخلاق در حکومت امام

در مکتب تکلیف مدار امام، وابستگی سببی و نسبی هم نمی تواند مانعی برای اجرای عدالت شود و هر کس در هر پست و مقامی که باشد اگر از این وابستگی ها نگسلد، معنا و مفهوم ادای تکلیف را نفهمیده است، و طعم شیرین آن را نچشیده است.

کرامت انسان در سیره مبارزاتی امام خمینی

کرامت انسان در سیره مبارزاتی امام خمینی

حضرت امام خمینی (س)، در طول مبارزات سیاسی و نهضت اسلامی، همواره بر سه امر ـ به ترتیب اولویت و اهمیت ـ تأکید داشته اند: اسلام، انسان و ایران. امام (س) هرگز در دفاع از اسلام و شرع مقدس کوتاه نیامده اند. ایشان از موضع یک فقیه و مجتهد دینی، همواره خود را هم چون سربازی در خط مقدم دفاع از حریم دین خدا می دیدند. پس از اسلام، کرامت و شخصیت انسان، دومین دغدغه جدّی حضرت امام بوده است. ایشان در این مقام، هرگز نگاه جنسیتی، صنفی، قومی و منطقه ای نداشتند و از مقام شامخ انسانیت دفاع می کردند.

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت ذاتی انسان، هدیه الهی بر جامعه بشری است. این کرامت آغازین فراتر از شاخصه های بزرگی و بزرگ­زادگی متداول است که در مقابل دیدگان مردم قرار می گیرد. این والایی مربوط به جنسیت، دین، مذهب، قوم، ملیت، نژاد و فرهنگ خاصی نیست. نمودهای ارج نهادن این کرامت در سخن و سیرۀ امام علی (ع) فراوان به چشم می آید.

مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی

مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی

اصل اندیشۀ حضرت امام رحمه الله برخاسته و برگرفته از عرفان اهل بیت علیهم السلام است. سفارش مکرر ایشان به خواندن مناجات شعبانیه، دلیل این سخن است. پیدا است که خود ایشان با این مناجات و مضامین بلند آن و همچنین با مناجات خمسة عشر و دعای سحر حضرت سجّاد علیه السلام و دعای عرفۀ امام حسین علیه السلام و یا دعای کمیل و سایر دعاها و مناجات ها و روایات معصومان علیهم السلام که حاوی مضامین عالیۀ عرفانی است، انس و الفت تامّ و تمام داشته و از جوانی با آن ها خو گرفته بوده اند.

مروری بر دیدگاه های حضرت امام درباره روز جهانی قدس

مروری بر دیدگاه های حضرت امام درباره روز جهانی قدس

در شب قدر، مسلمانان با شب زنده داری و مناجات خود از قید بندگی غیرخدای تعالی که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند درمی آیند، و در روز قدس که آخرین روزهای شهراللّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال اللّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشتۀ طمع آنان را بگسلانند.

عرفان متعهد

عرفان متعهد

خود پسندی سد هر پیشرفت و کمالی است چون انسان وقتی در راه پیشرفت و کمال خویش گام برمی دارد که گمان می کند، دارای نقص یا نواقص و کاستی هایی است که باید آنها را جبران کند و از میان بر دارد یا آنها را تبدیل به کمال کند، اما کسی که خود را کامل می داند دیگر الزامی برای تلاش در جهت کمال خویش در خود احساس نمی کند، از این روی «خودپسندی، مانع از کسب سعادت می باشد زیرا شخص از خود راضی تصور می کند سعادت را بدست آورده است و حضرت رسول خدا(ص) فرمود: «اگر مرتکب گناه نشوید، از چیزی می ترسم که از آن بدتر است: خود پسندی، خود پسندی».

هدف امام خمینی، عزتِ انسان است (مصاحبه با آقای اسرافیل دمیرتکین از هلند)

هدف امام خمینی، عزتِ انسان است (مصاحبه با آقای اسرافیل دمیرتکین از هلند)

همان طور که دین اسلام ابدی است و تا قیامت ادامه دارد، فکر و اندیشه بزرگان دین هم ادامه دارد، فکر و اندیشه امام هم ادامه دارد، چرا که عقیده امام، عقیده پیامبر(ص) است و عقیده چهارده معصوم (ع) است و ما مسلمانان وظیفه داریم در خط امام باشیم همچنان که امام در خط اسلام بود و مطابق فرمان خداوند عمل می کرد. ما نیز از ایشان یاد گرفتیم که هرجا که هستیم همان طور باشیم.

 اگر امام را دوست داریم

اگر امام را دوست داریم

امام برای زندگی خودش تلاش نکرد. از زندگی برای خودش چیزی نمی خواست. آنها برای خودشان کاخ و چیزهای دیگر می خواهند. آنها از میز و صندلی خودشان می ترسند. هزاران نفر کشته شود، خون هزاران نفر ریخته شود ولی صندلی آنان صحیح و سالم بماند. امام بر ضد اینها بود. لذا همه مستضعفان، همه آزادیخواهان، همه طرفداران بشر، طرفدار امام هستند.زیرا امام انسان کامل بود.‏

قلمرو دخالت دین در عرصۀ امور اجتماعی و سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره)

قلمرو دخالت دین در عرصۀ امور اجتماعی و سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره)

انسان ماهیت ناشناخته ای دارد که با شناخت ابعاد مختلف انسان می توان به ابعاد متخلف دین اسلام پی برد، زیرا اسلام برای همین انسان آمده است؛ انسانی که از عالم طبیعت تا ماورای طبیعت و تا عالم الوهیت کشش دارد و مراتب او منتشر در این عوالم است، و چون دین اسلام می خواهد انسانی جامع بسازد باید متناسب با احتیاجات و نیازهای انسانی، او را به رشد و تعالی برساند.

گنجهای رمضان(2)

گنجهای رمضان(2)

ماه مبارک رمضان است و درهای رحمت خدای تبارک و تعالی به روی همه گناهکاران باز است و شما تا دیر نشده است در این ماه رمضان خودتان را اصلاح کنید. ما همه باید خودمان را اصلاح کنیم.

مفهوم شناسی امیدواری به لطف خدا

مفهوم شناسی امیدواری به لطف خدا

یکی از اموری که مورد اشتباه است و انسان به واسطة محجوبیّت گول می‏ خورد، تمییز مابین غرور و اَمانی و مابین رجاء و وثوق به حق است. و پر معلوم است که غرور از بزرگ­ترین جنود ابلیس است، به خلاف رجاء که از جنود رحمان عقل است، با این­که این دو، هم به حسب مبادی و هم به حسب آثار، مختلف و متمیزند.

تحول در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی

تحول در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی

در رابطه با ادبیات داستانی خاص کودکان و نوجوانان می توان به جرأت مدعی شد آثار نویسندگان ما پس از انقلاب با قبل از آن قابل مقایسه نیست و آثار امروزی ما اگر شکل ظاهری کتاب و کیفیت کاغذ و چاپ آن را کنار بگذاریم، با محتوا و تکنیک و نثر نگارشی خوب، قابل عرضه به بازار های جهانی و رقابت با بهترین آثار آنهاست و این همه ره آورد انقلاب اسلامی است.

امام چگونه مبارزات مردم را از نجف رهبری می کردند

امام چگونه مبارزات مردم را از نجف رهبری می کردند

امام خمینی (س) که از نهضت فراگیر و یکدست ایران، دقیقاً مطلع بودند و گزارش تظاهرات یکپارچۀ مردم ایران مرتب به ایشان می رسید، با بیانات روشنگرانه خود، پیوسته مردم را به ادامۀ نهضت دعوت می کردند.

صفحه 34 از 45 < قبلی | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | بعدی >