قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ چگونه زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

امام خمینی(س) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شد. بنابراین، نهضت فکری ـ فرهنگی پانزده خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

عناوین مطالب صحیفه خوانی

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی(س) به این معنی اشاره دارند که «حب الدنیا راس کل خطئیه» یک واقعیتی است و ریشه حب دنیا را حب نفس می دانند، که بالاخره به استکبار ختم می شود. از طرف دیگر تا زمانی که مستکبران سیستم یا نظام و تشکیلاتی ایجاد نکرده اند، به استضعاف کشیدن توده های مردم به طور کامل محقق نمی شود. به وسیله نظام اقتصادی، نظام استعماری، نظام سیاسی و نظام فرهنگی استکباری است که تسلط بر توده مردم و ضعیف نگاه داشتن آنها عملی می شود.

رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(ره)

رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(ره)

رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(ره)، عنوان کتابی است مشتمل بر مقالات همایش"دیدگاههای امام خمینی درباره جهاد و مبارزه با تهدیدات دنیای معاصر". این همایش که در یکصدمین سالگرد میلاد رهبر کبیر انقلاب ‏در شهر بیروت برگزار گردید، بررسی موضوعاتی مانند اندیشه جهاد و مبارزه در افکار امام خمینی؛ مفاهیم کلی و وظایف مسلمانان در برخورد با تهدیدات خارجی و مسائل داخلی جهان اسلام، دین و سیاست در اندیشه امام خمینی... دیدگاههای امام خمینی درباره غرب و استکبار جهانی، نحوه برخورد و راههای مقابله با آن از مهمترین محورهای اصلی آن بوده است.

برنامه های ساواک برای سرکوب انقلاب

برنامه های ساواک برای سرکوب انقلاب

تدابیر و فشارهایی که ساواک برای جلوگیری از مبارزه آیت الله خمینی به کار برد نتوانست در عمل از مبارزات و گسترش افکار و اندیشه های ایشان جلوگیری کند و با بالا گرفتن اعتراضات مردمی و اوج گیری انقلاب اسلامی در سال 1357، ساواک دیگر نتوانست به تداوم حیات رژیم کمک کند و توفان انقلاب مجالی برای ساواک باقی نگذاشت تا از کیان رژیم پهلوی دفاع کند و در بیست و دوم بهمن شام طولانی ستم به سر رسید، و سپیده آزادی و استقلال ایران سر بر زد.

نقش زمان و مکان در اجتهاد

نقش زمان و مکان در اجتهاد

کنگره بررسی مبانی فقهی حضرت امام که با استقبال، تأیید و تأکید مقام معظم‏‎ ‎‏رهبری ‏‏حضرت آیةالله خامنه ای ‏‏(ادام الله ظلال جلاله) و پی گیری مصرانه حضرت حجة‏‎ ‎‏الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا خمینی(اطال الله بقائه) و نیز همکاری عالمان‏‎ ‎‏دینی و اساتید دانشگاهی شکل گرفته است، به پژوهش درباره نقش زمان و‏‎ ‎‏مکان در اجتهاد می‏‏ ‏‏پردازد.

‏‏پویایی فقه و نقش زمان و مکان از دیدگاه امام خمینی (ره)‏

‏‏پویایی فقه و نقش زمان و مکان از دیدگاه امام خمینی (ره)‏

عوامل مختلفی موجب تفاوت نوع و شیوۀ زندگی شده اند و‏‎ ‎‏روابط نوین را ایجاد کرده اند. لذا حضرت امام (ره) می فرمایند: ‏‏‏مساله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است، به ظاهر همان مساله در روابط‏‎ ‎‏حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند،‏‎ ‎‏بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان‏‎ ‎‏موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی‏‎ ‎‏شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد.

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

وقف یکی از موضوعاتی هست که هم بخش حقوقی و فقهی دارد و هم بخش اقتصادی دارد و هم آثار تربیتی و اخلاقی دارد و لذا دارای ابعاد مختلف و گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)» دفتر بیستم از آثار موضوعی تبیانها است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است. در این اثر، دیدگاههای امام خمینی در مورد رویدادهای تاریخ معاصر ایران از قاجار تا انقلاب اسلامی در چهار بخش و چندین فصل گردآوری شده است. یکی از قسمتهای این کتاب به شرح رویدادهای دهه 20 از جمله کودتای 28 مرداد می پردازد.

برنامه ها و شیوه های ساواک  برای سرکوب نهضت و منزوی کردن امام خمینی

برنامه ها و شیوه های ساواک برای سرکوب نهضت و منزوی کردن امام خمینی

با آغاز مبارزات امام خمینی، ساواک (ارگان امنیتی رژیم پهلوی) سعی کرد با اتخاذ روشهای مختلف به مقابله با ایشان و نیروهای مذهبی وفادار به آرمانهای وی بپردازد. این مقابله نه تنها در مقطع پیش از تبعید بلکه در دوران تبعید در عراق نیز با شدت بیشتری ادامه یافت چرا که امام خمینی به عنوان مهمترین مخالف اصل و اساس سلطنت پهلوی شمرده می شد و طرفدارانش در ایران وخارج از ایران روز به روز افزایش می یافتند. پژوهش حاضر می کوشد به بررسی توصیفی عملکرد ساواک در رویارویی با مبارزات امام خمینی در مقطع تبعید در عراق بپردازد تا مشخص گردد ایشان در چه فضای حساس و دشواری به تلاش و مبارزه انقلابی خود ادامه دادند.

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا. حضرت امام خمینی(س) با اشاره به آیه فوق بر وحدت و دوری از تفرقه تأکید نموده، می فرماید: اینجانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.

جهان اسلام

جهان اسلام

اسلامی که امام معرف آن است منشا تحول فرد و اجتماع است و جهان اسلام اکنون در‏‎ ‎‏وضعیتی به سر می برد که طعم تلخ نفاق و اختناق را از سوی دشمنان داخلی و خارجی چشیده‏‎ ‎‏است؛ از این رو، وظیفه دارد غبار یاس و بدبینی و عقب ماندگی و واپسگرایی و کج اندیشی را از چهرۀ تابناک و نورانی خود بزداید و این امر عظیم حیاتی جز با تحکیم مبانی وحدت مسلمانان‏‎ ‎‏میسر نخواهد شد.

استکبار و مفهوم امروزی آن

استکبار و مفهوم امروزی آن

هنگامی که امام خمینی(ره) نهضت انقلابی خود را آغاز کرد، وضعیت خاورمیانه حکایت از حالت یاس و نومیدی ملتها داشت، به طوری که اسرائیل سلطۀ خود را تحمیل می نمود و آن را گسترش می داد و مورد تأیید ایالات متحده و مساعدت و تحسین بسیاری از دولتهای اسلامی که بر محور ایالات متحده می گشتند، قرار می گرفت. امام خمینی(ره) آمد تا با صدای بلند در برابر این اوضاع دردناک فریاد زند و دنیا را با استدلالهای صریح خویش مبنی بر چپاول ثروت ملتها و فقر هموطنان و خواری آنها به خاطر بهره مندی مُشتی از یاران شیطان، پر کرده و از تهاجم فرهنگی گسترده ای خبر دهد که با از بین رفتن روحیۀ معنوی جوانان، گریبانگیر جوامع مختلف شده است.

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

با تصویب لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی (کاپیتولاسیون) در نیمه دوم سال 43، رویارویی امام خمینی با رژیم پهلوی وارد مرحله جدیدی گردید. کاپیتولاسیون که نخستین بار پس از شکست در جنگ های ایران با روسیه به ایران تحمیل شده بود و پس از انقلاب اکتبر 1917 ملغی شده بود، مجددا در روز سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۴۳ با وجود مخالفت گروه کثیری از وکلای مردم، در جلسه ای پرتنش از تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. امام خمینی که پس از آزادی در منزلش تحت نظر بود در اجتماع بزرگی از مردم نطقی در مخالفت با کاپیتولاسیون ایراد کرد. در این سخنرانی ایشان شاه را مورد حمله قرار داد و دولت و مجلسین را فاسد دانست و آمریکا و اسراییل را دشمن اسلام و ایران خواند.

یک ساغر از هزار

یک ساغر از هزار

سراسر زندگی حضرت امام خمینی خدامحوری، زهدگرایی، تعبد،‏‎ ‎‏توسل و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت، مردم داری، نظم و‏‎ ‎‏انضباط، اخلاق و بی ریایی، امیدآفرینی، مبارزه با نفس، پرکاری و پرهیز از‏‎ ‎‏بیکاری، توجه دادن به آخرت، علاقۀ شدید به قرآن، عدم ارجاع کارهای‏‎ ‎‏شخصی خود به دیگران، دقت در رفتار و کردار خویش و... بود. امام در‏‎ ‎‏واقع با فنای کامل خود در حق و حقیقت، به مقام والای انسانی، عرفانی و‏‎ ‎‏معنوی نائل آمده بودند. کتاب «یک ساغر از هزار» ‎‏مجموعه ای از مقالات، سخنرانیها و خاطرات خانم دکتر طباطبایی است که نویسنده‏‎ ‎‏می خواهد با بررسی دقیق جنبۀ معنوی و عرفانی شخصیت آن امام، نقش‏‎ ‎‏ایشان را در احیای معنوی بشر نشان داده و اندیشه ها، افکار و توصیه های‏ آن حضرت را در مورد مبدأ هستی، کمال مطلق، عرفان، جایگاه و منزلت‏‎ ‎‏انسان، فطرت و... مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تمام سعی ایشان بر این‏‎ ‎‏بوده است تا امام را از جنبه های مختلف عرفانی بیشتر بشناساند.‏ ‏‏

اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

هدف این نوشتار، تبیین اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه حضرت امام (ره) است. ضرورت این بحث نیاز به توضیح چندانی ندارد. بی تردید برای ایجاد نظام اقتصادی اسلام شناخت اهداف و مبانی مکتبی آن ضروری است؛ زیرا شناخت اهداف مقصد را می نمایاند و توسعه یافتگی اقتصادی را از دیدگاه اسلام تبیین می کند و شناخت مبانی مکتبی، ما را در گزینش روش صحیح حرکت به سمت اهداف و انتخاب استراتژی صحیح توسعه اقتصادی راهنمایی خواهد کرد.

بسیج در اندیشه امام خمینی (س)

بسیج در اندیشه امام خمینی (س)

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‏ های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می ‏دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته ‏های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده ‏اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏ یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی ‏نشانی گرفته‏ اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده ‏اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‏ خورم و از خدا می‏ خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ‏ام.

احیاگری امام خمینی(س) از منظر عرفان و دعا

احیاگری امام خمینی(س) از منظر عرفان و دعا

امام خاضعانه ملت خویش را به سفر، آن هم سفری درونی، سفری به فطرت خویش، فرا می خواند و ندا سر می دهد که ای انسانها شما برای فنا و نابودی، ذلت و خواری، اسارت و بردگی خلق نشده اید بلکه چنان خلق شده اید که باقی بمانید و به معبود مطلق برسید و این بقا، وقتی حاصل می شود که از کدورتها، انیتها، هواهای نفسانی و طاغوتهای زمانه رها شوید و خانۀ قلب خویش را که مرکز آگاهی و معرفت و جایگاه تجلی الهی است، از شیطان قسم خوردۀ در کمین نشسته خالی کنید، که رستگاری تنها در سایۀ چنین عملی حاصل شدنی است.

آزادی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی

آزادی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی

امام(س) بر خلاف تلقی رایجی که دموکراسی را در برابر اقتدارگرایی و خودکامگی می نشاند، دموکراسی را در برابر استبداد، دیکتاتوری و ظلم قرار می دهند و بدین وسیله و با تأکید بر قانون مداری حکومت اسلامی از خطر دیکتاتوری اکثریت منتخب جلوگیری می نمایند.

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران، در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.

صفحه 31 از 45 < قبلی | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | بعدی >