لزوم سربازگیری
نظام سربازگیری غیراسلامی
نظام اجباری به این صورت که در کشور ما صورت گرفت هم در وضع قانون و نظامنامه و هم در اجرای آن، خطاها و خبطها و ستمکاریها و بیدادگریها شده که برای آفتابی کردن آن یک کتابچه باید نوشت.
ما از همه گذشتیم شما خود بررسی کنید ببینید از این نظام اجباری سرنیزه ای، تاکنون کشور ایران چه نتیجه ای گرفته جز آنکه یک دسته غارتگر و قاچاق را در تمام شهرها و دهات به جان مردم ریخته مشغول
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 119 سر و کیسه کردن آنها شدند و عوض آنکه نظام کشور را تأمین کنند زندگانی خود را با دسترنج دستۀ رنجبر تأمین کردند و عمارتها و پارکهای سنگین قیمت در خیابانهای تهران و سایر شهرستانها بنا کردند همه می دانند که هر آجری که در این ساختمانهای ننگین به کار رفته با اشک چشم چندین پیرزن بیچاره که برای خلاصی خود از زیر چنگال این یساولهای ستمکار چند شاهی ذخیرۀ خود را تقدیم آنها کرده و بقیۀ عمر را با زحمت و فقر به سر برده اند گچ و گل آن آب گرفته شده و هر رنگ ریزی که برای زیبایی و شکوه آنها شده خون دل چندین طفل بینوا است که به این صورت در آمده این نظام سرنیزه ای ما نصف کارهای کشاورزی و صنعتی کشور را فلج کرده و از آن هم هیچ نتیجه نگرفتیم جز آنکه یک جوان کارگر عفیف پاکدامن دو سال عمر خود را که در مرکزهای فحشا و سرچشمه های فساد و بیدادگری به سر برد و با آن عناصر خیانتکار بی عاطفۀ بی عفت معاشرت کرد همۀ فضایل او به رذایل و تمام نیکوییهای اخلاقی و عملی او به بدیها و بی عفتیها تبدیل پیدا کرده و چند نفر آنها که به یک ده برگشتند زندگانی اهل آن را از آرامش انداخته، دزدیها و خیانتها و هرزه گریها را شایع می کنند و چه بسا که از مرکز تمدن امروزۀ ما مرضهای تناسلی سفلیس و سوزاک را نیز به سوغات برای جوانان دیگر آنجا ببرند و یکسره فاتحۀ حیات مادی و معنوی آنان را بخوانند.
ما از رضاخان چندان توقعی نداریم او با وضع سربازی بزرگ شده بود و گوشت و خون او با این فجایع تربیت شده بود او نمی توانست بفهمد که عفت و پاکدامنی و امانت و درستی برای یک سرباز اهمیتش بیشتر است تا برای دیگر افراد توده و سرباز به دینداری نیازمندتر است از دیگران لکن با قانونگذارها که خود را دانشمند به حساب می آورند سخن داریم اینها با آنکه همه می دانند که این نظام دروغی قاچاقی برای
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 120
کشور امروز ما زیانهای فراوان دارد و در این چند ساله نتیجه مثبتی از آن نبردیم سهل است زیانهای بسیار نصیب کشور و عضو کارگر آن که پایۀ حیات کشوری مانند کشور ما بر آن است شده است باز ساکت نشسته و به کارهای شخصی خود و شهوترانیها و کیسه پرکردنها سرگرمند.
در زمان حکومت رضاخان این بهانه را داشتند که هر چه او گفت نمی توان در مقابل او حرفی زد حالا ما با خوش رقصیها کاری نداریم لکن عذر امروز چیست تا قیامت باید یک دسته استفاده چی بی عاطفه به جان تودۀ کارگر بیفتد و از خون آنها بمکد و سرمایۀ حیات مادی و معنوی آنها را به غارت ببرد و کشور کشاورزی را از خاصیت خود ساقط کند.
انگلستان را که در تمدن جهان پیشقدم می دانید می گویند در مواقع آرامش کشور نظام اجباری ندارد و با تشویق و مزد عمل سرشار و فراهم کردن سازمان درست خردمندانه قشون تهیه می کند.(233)
* * *
نظام اختیاری و اجباری در اسلام
بهترین ترتیب دربارۀ نظام قانون نظام اسلام است، اسلام دو گونه نظام دارد یکی نظام اختیاری که در مواقع آرامش کشور انجام می گیرد و آن وقتی است که به حسب مقتضیات وقت دولت نه مهاجم است و نه مدافع در این صورت خداوند تمام افراد صالح توده را ترغیب کرده به یاد گرفتن فنون جنگی به هر طور که موقعیت اقتضا کند چنانچه در آیۀ 60 از سورۀ انفال می گوید وَ اَعِدُّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبٰاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِه عَدُوَّالله ِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لاٰ تَعْلَمُونَهُمُ الله ُ یَعْلَمُهُمْ وَ مٰا تُنْفِقُوا مِنْ شَی ءٍ فی سَبیلِ الله ِ یُوَفَّ اِلَیْکُمْ وَ اَنْتُمْ لاٰ تُظْلَمُونَ یعنی آماده کنید ساز و برگ جنگ را بر ضد دشمنان به هر قدر می توانید چه از نیروهای بدنی و تعلیمات
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 121 نظامی و چه از ساز و برگ جنگی و سازمانهای مناسب آن و چه نیروهای سرحدی برای نگهداری سرحدات به طوری باید در این ساز و برگ و نظام مهیا شوید که دشمنهای خدا و دشمنهای شما و هر کس در جهان هست بشناسید او را یا نشناسید از نیروهای با عظمت شما بترسد و آنچه در راه خدا که حفظ کشور اسلامی و آماده کردن وسایل جنگی و تهیۀ ساز و برگ و نیروهای نظامی است خرج کنید خدا به کیل تمام به شما عوض می دهد و شما با این آماده بودن مورد طمع دیگران و ستمکاری آنان نخواهید شد.
این آیه با کوچکترین و لطیفترین بیان ذکر چند ماده حکم اساسی را کرده که همه موافق صلاح کشور و با وقت حزب کارگر نیز تماسی پیدا نمی کند می گوید هر قدر که می توانید باید در این راه اقدام کنید و کوشش نمایید، دستۀ کارگر در اوقات بیکاری می تواند برای تعلیمات نظامی هر کس در شهر خود در یک سازمان مناسب مجتمع شود و این کار را به طور تفریح و اختیار که هم نشاط معنوی و ورزش روحی دارد و هم نیروی مادی را کمک می کند انجام دهد و اسلام با آنکه تمام اقسام بُرد و باخت را با شدت هر چه تمامتر حرام کرده اینجا که رسیده برای پیشرفت این مقصد بُرد و باخت را برای اسب دوانی و تیراندازی که دو اصل مهم نیروی نظامی است جایز کرده و به آنها اختیار این بُرد و باخت شرعی را داده است.
پیغمبر اسلام خود در میدان مسابقه حاضر می شد و اسب دوانی می کرد و با اصحاب خود شرط بندی می نمود در اسب دوانی با ابوقتاده و اسامة بن زید مسابقه کردند و می فرمود ملائکه از تمام شرط بندیها تنفر دارند مگر شرط بندی برای اسب دوانی و تیراندازی و همۀ بازیگریهای مؤمنین بیهوده است مگر سه چیز، بازیگری برای تربیت کردن اسبها و برای تیراندازی.
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 122 یکی از ماده هایی که از آیه می فهمیم آن است که دولت اسلامی به هر قدر می تواند و بودجۀ مملکت اقتضا دارد برای حفظ کشور و ترساندن اجانب باید هم در سرحدات و هم در غیر آن نظامی و ساز و برگ جنگ و نیروهای مناسب با سازمان تهیه کند و در موقعهای آرامش این امر باید به طور داوطلبی و تبلیغات دینی که بهترین تبلیغات است انجام گیرد و باید ساز و برگ زندگانی نظامی را به طور خردمندانه تهیه کرد و علاوه بر مالیاتهای اسلامی که به طور حتم و اجبار باید توده به دولت بدهد که ما پس از این ذکر آن را می کنیم در اینجا به طور اعانه و انفاق در راه خدا و برای پیشرفت مقاصد دولت اسلامی مردم هر چه بدهند خدای جهان جزای آن را به طور وافی می دهد و اسباب سرفرازی و عظمت برای کشور نیز فراهم می شود که مورد ستمکاری دیگران و تعدی و تجاوز اجانب واقع نشوند.
قسم دیگر از نظام اسلام نظام اجباری است و آن در وقتی است که دولت اسلام می خواهد هجوم به ممالک دیگر کند برای نشر اسلام و خاضع کردن کشورهای جهان را در مقابل قانون عدل خدایی و یا آنکه مملکت اسلامی مورد هجوم شود و اجانب بخواهند به آن دست درازی کنند در این دو موقع دولت اسلامی بسیج عمومی می کند در این صورت اگر ادارۀ تبلیغات که مهمترین ادارات در قانون اسلام به شمار می رود و وظایف بزرگ بسیار مهمی در عهدۀ آن است نفوذ بسزا کرد محتاج به اجبار نمی شوند بلکه خود توده اطاعت امر خدا را بر خود حتم و لازم می شمرند و برای جهاد و دفاع و حفظ استقلال کشور از روی ایمان به خدا و اسلام حاضر می شوند و اگر کسی مسامحه کند دولت او را اجبار می کند و نظام اجباری اسلامی در این صورت اجرا می شود.(234)
* * *
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 123
تبلیغات اسلامی در جذب نیرو
ادارۀ تبلیغات اسلامی از بزرگترین ادارات است که به حسب قانون اسلام تمام افراد توده از زن و مرد از اعضای آن اداره به شمار می روند و وظایف آنها نظامنامۀ عمومی است که بین تمام افراد توده باید پخش شود و همه به وظیفۀ خود عمل کنند، آن اداره مانند ادارۀ تبلیغات ننگین ما نیست که گفتار دینی و قرآن که قانون اسلام است از آن اسقاط شود و به جای آنها آن چیزها که همه می دانید و می دانیم گذاشته شود ادارۀ تبلیغات ما کارخانۀ عفت سوزی و شهامت و شجاعت و معارف کشی باید به شمار برود چنانچه همه می دانید و می بینید ادارۀ تبلیغات اسلامی إِنَّ الله َ اشْتَریٰ مِنَ الْمُؤمِنِینَ أَنْفُسَهم وَ أَموالَهُم بأَنَّ لَهُم الجَنَّةَ یُقاتلُونَ فِی سَبِیلِ الله ِ فَیقتلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیِه حقّاً فِی التَّوریْةِ وَ الإنجِیلِ وَ الْقُرآنِ وَ مَن أَوْفیٰ بِعَهدِهِ مِنَ الله ِ فَاسْتَبشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذیِ بایَعْتُم بِهِ وَ ذلک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ را با ترجمه و تفسیر بین توده پخش می کند و پشت رادیو برای مردم می گوید و این معاهدۀ خدا با ملت را گوشزد آنها می نماید ادارۀ تبلیغات ما آنها را که شب و روز می بیند بین توده پخش می کند یک نظامی که با ادارۀ تبلیغات اسلامی تربیت شود جان و مال خود را از خود نمی داند بلکه به حسب این معاهده از اسلام و خدا می داند و در مقابل بهشت و سعادت همیشگی را برای خود می داند این روح نظامی کشورگیری می کند نظامیان اسلامی از صفوف جماعت و عبادت خدا به میدان جنگ و صف نظامی می روند اینها خیانت به اسلام و کشور اسلامی نخواهند کرد نظامیان تربیت شدۀ شما را همۀ توده می شناسند و محتاج به معرفی نیست این تربیت و این نظام کشور را عظمت نمی دهد و نخواهد داد بلکه به خرابی آن کمک می کند.
این نویسنده نتیجۀ دیگری از آن مقدمات دروغی گرفته می گوید: ... استقلال و آرامش کشور را سست کرده و در بیان آن چنین
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 124 می گوید (سربازی که پایۀ استقلال کشور روی شانه اوست یا پاسبانی که آرامش شهر بر عهده اوست با داشتن این عقیده چگونه فداکاری و جانبازی کند او در سربازخانه و روزنامه ها سخن از میهن پرستی زیاد شنیده و سرودهای میهنی را هم خوب آموخته ولی همۀ آنها در برابر آن یک کلمه که به نام دین شنیده هیچ است).
ما پیشتر ذکر کردیم که هر کس وظیفه شناس باشد یعنی برای خدمت به توده و کشور و رفع ظلم از ستمدیدگان در کارهای دولتی وارد شود گرچه دولت کفر باشد جایز است و گاهی نیز لازم و واجب می شود و گواههایی از گفتۀ فقها و احادیث نیز آوردیم اینجا باز باید بگوییم که روح فداکاری و خدمت به میهن در سربازهای ما با این سخنان پوچ روزنامه ها و سرودهای رسوای میهنی پیدا نمی شود یک نفر سرباز که وارد سربازخانه های ما می شود از سرباز دم در گرفته تا صاحب منصب ارشد با هر کس سر و کار پیدا می کند می بیند جز برای پر کردن کیسه ها و بنا کردن ساختمانهای چند صد هزار تومانی و شهوترانیها و خلاف عفتها قدمی برای کار دیگر بر نمی دارند این سرباز با این پرورشهای عملی موافق شهوت و میل نفسانی می خواهید با چند سطر عبارت روزنامه و چند شعر خنک بی معنی توأم با رقص و ساز میهن دوست و خدمتگزار به کشور شود و برای کشور فداکاری کند؟ شما همین سربازهای اجباری یا غیر اجباری را امتحان کنید ببینید باز آن سربازی که علاقه مندی به دین بیشتر دارد و با ملاها کم و بیش سر و کار دارد هم وظیفۀ اداری خود را بهتر انجام می دهد و هم در موقع کار برای کشور بیشتر خدمت می کند و هم از کیسه بری و خیانت به هم میهنان بیشتر احتراز می کند.
اگر زمامداران بخواهند روح میهن دوستی و فداکاری در سرباز پیدا شود باید به دست گویندگان روحانی و سخنرانان دینی دایرۀ تبلیغات
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 125
دینی تشکیل دهند و سربازان را مستقیماً با روحانی تماس دهند میهن دوستی و روح فداکاری باید از روح خداپرستی و ایمان به غیب در سرباز پیدا شود این ایمان است که سرباز را تا دم آخر دلخوش و سرگرم به کار و به خدمت به میهن نگهداری می کند. این ایمان است که سرباز و هر کس دیگر را حتی در خلوت و تنهایی از خیانت به کشور و هم میهنان باز می دارد. ایمان به خداست که روح شجاعت و شهامت به بشر می دهد. ایمان به آن جهان و سعادت آن است که انسان را تا دم مرگ با پشتکار خستگی ناپذیر و دلگرمی برای خدمت به برادران دینی خود حاضر می کند.(235)
* * *
خدمت سربازی
خدمت سربازی از عبادات است.(236)
16 / 7 / 58
* * *
توجه به نظام وظیفه
سرباز بودن برای ملت، امروز جزء وظایف است. نگذارد ملت که این پادگانها در ارتش تهی بشود. سرباز حالا «سربازِ وظیفه» است. در زمان سابق، سرباز اجباری بود؛ به اجبار می بردند، اسمش را وظیفه می گذاشتند. اما الان این اجبار در کار نیست، الان یک امر الهی است. دفاع از مملکت اسلامی، دفاع از نوامیس مسلمین از واجبات شرعیۀ الهیه ای است که بر همۀ ما واجب است و این موقوف بر این است که نظامیها، هم منظم و منسجم باشند و هم مراتب را حفظ بکنند و هم اشخاصی که می توانند در نظام وارد بشوند، خودشان را معرفی کنند و این پادگانها را پر کنند از جمعیتها. از قراری که بعضی از رؤسای ارتش
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 126 گفته اند، گفتند که الان پادگانهای ما پر نیست؛ برای اینکه نظام وظیفه را خیلی به آن عمل نمی کنند. لازم نیست که نظام وظیفه را با الزام بیایند شما را ببرند. شما می خواهید یک مملکتی را حفظ بکنید. ملت می خواهد که در مقابل این قدرتهایی که همه با هم منسجم شدند و اطراف کشور ما هستند، ملت می خواهد که جلوی اینها را بگیرد. این تا اینکه نظام، نظام صحیح نباشد و منسجم نباشد و پادگانها پر از جمعیت نباشد و مملکت یک نظام بزرگ نداشته باشد و ان شاءالله ، یک نظام بیست میلیونی شما داشته باشید تا بتوانید از این توطئه ها که الان برای مملکت ما در کار است جلوگیری بکنید.(237)
11 / 6 / 59
* * *
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 127
کتابارتش از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 128