روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

دانشگاه و دانشگاهیان از منظر امام خمینی(س)

دانشگاه و دانشگاهیان از منظر امام خمینی(س)

امام با تلخی هر چه تمامتر از روندی یاد می کرد که استعمار از طریق سلطه بر مراکز تعلیم و تربیت و نظام علمی کشور، با دست و تدبیر این تحصیلکرده های خودفروخته، به غارت سرمایه های مادی و معنوی ما می پرداخت، و بندهای اسارت ملی با سر پنجه این پرورش یافتگان نظام دانشگاهی وابسته، تنیده می شد. طبعاً امام با آن خصوصیات و با اطلاع از چنین مطامعی، که توأم با دسیسه های گوناگون خناسان، منجر به جدایی و تفکیک همه جانبه دانشگاه از سنت علمی و فرهنگی ریشه دار حوزوی شده بود، در مسند رهبری و مدیریت این انقلاب که در درجه اول یک انقلاب فرهنگی به حساب می آمد، نمی توانست نسبت به دانشگاه کم اعتنا بماند. بر این اساس علاوه بر عنایت و توجه مستمری که در فرآیند مبارزات قبل از انقلاب نسبت به قشر دانشگاهی و نسل متدین اما معدود اساتید و دانشجویان آن سالها از خود نشان می دادند، از فردای پیروزی انقلاب، نظام تعلیم و تربیت کشور و بویژه آموزش عالی آن، در کانون توجه رهبری انقلاب قرار گرفت و از هر فرصت برای تحول و بازسازی این مرکز مهم انسان سازی استفاده شد. ماهها و حتی سالهای اول انقلاب، به دلیل حضور و نفوذ جریانهای فکری چپ و نیز تداوم فرهنگ گذشته، بخش مهمی از توجه امام مصروف مقابله با توطئه ها و هشدارها نسبت به اقدامات این عوامل می شد؛ اما مسأله تحول در نظام فرهنگی و علمی کشور موضوعی نبود که از نظر ایشان دور بماند

رسالت دانشگاه در کلام روح الله

رسالت دانشگاه در کلام روح الله

شما دانشگاهی ها کوشش کنید که انسان درست کنید. اگر انسان درست کردید، مملکت خودتان را نجات می دهید. اگر انسان متعهد درست کردید، انسان امین، انسان معتقد به یک عالم دیگر، انسان معتقد به خدا، مؤمن به خدا، اگر این انسان در دانشگاه های شما و ما تربیت شد، مملکتتان را نجات می‏ دهد. بنا بر این، کار، کار بسیار شریف، و مسئولیت، مسئولیت بسیار زیاد. الآن این مسئولیت به دوش ما و شماست. این مسئولیت بزرگ، یعنی سعادت ملت را شما و ما باید بیمه کنیم: قشر روحانی و قشر دانشگاهی. سعادت ملت را شماها باید بیمه کنید.

ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی (س) و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا (ع)

سید ضیاء مرتضوی

ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی (س) و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا (ع)

حضرت امام خمینی (س) درهای جدیدی را در تحلیل صحیح و بهره بری کامل و اساسی از قیام سید شهیدان عالم، حضرت ابی عبدالله الحسین (ع)، گشود و روزنه هایی را که فقها پیشین نشان داده بودند به راههای همواری مبدل ساخت تا فقها و صاحب نظران حوزه استنباط و فقاهت و دیگر ره جویان مباحث دینی – اجتماعی، گامهایی استوار بردارند.

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

حجت الاسلام و المسلمین موسوی خوئینی ها:

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

امام فرمودند: اسناد را به هیچ کس و هیچ مقامی تحویل ندهید و خودتان آن را منتشر کنید. در ضمن توضیحی دادند و توصیه‏ ای کردند. توضیح این بود: مطالبی که شما از طریق اسناد به دست آورده ‏اید...

رفتارشناسی امام در قبال اشغال سفارت امریکا

اندیشه سیاسی امام خمینی(س)؛

رفتارشناسی امام در قبال اشغال سفارت امریکا

سخنرانی حضرت (س) امام پس از تسخیر سفارت آمریکا

واکنش رهبر کبیر انقلاب اسلامی به وقایع 13 آبان؛

سخنرانی حضرت (س) امام پس از تسخیر سفارت آمریکا

و آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند- آن طور که اطلاع دادند- مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند.

 آنها که از دیوار سفارت بالا رفتند

بازخوانی تحولات جریان دانشجویی مسلمان

آنها که از دیوار سفارت بالا رفتند

شاید هیچ کس چنین تصور نمی کرد، که با بالا رفتن عده ای دانشجو از دیوارهای بلند آجری سفارت خانه آمریکا در صبح روز ۱۳ آبان ۵۸ مفهومی وارد گفتمان سیاسی انقلاب شود، که سایه اش تا سه دهه بر فراز سپهر قدرت سیاسی کشور سنگینی کند.

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

برداشت اصیل اسلام، ما را به ترقی جامعه‏ای که سرشار از استعدادها و قوای انسانی و عدالت اجتماعی است، راهنمایی می‏کند. قبل از هر چیز ما به محتوای اجتماعی رژیم سیاسی آینده دل بسته ‏ایم. صحیفه امام، ج4، ص

حذف فوری غنای تکاثری ، مسوولیت حکومت اسلامی است

راغفر:

حذف فوری غنای تکاثری ، مسوولیت حکومت اسلامی است

از سیره امام این برداشت می شود که در جامعه ای که فقر شدید و مسکنت وجود دارد، داشتن غنای تکاثری نامشروع است و حذف فوری آن مسوولیت حکومت اسلامی است.

حوزه اجتماعی دغدغه سیاست گذاران نیست/مددکاران در هیچ یک از پست های مدیریتی سازمان بهزیستی حضور ندارند!

اسلام مستضعفین و جایگاه سازمان بهزیستی در گفت و گوی اختصاصی جماران با رییس انجمن مددکاری ایران/

حوزه اجتماعی دغدغه سیاست گذاران نیست/مددکاران در هیچ یک از پست های مدیریتی سازمان بهزیستی حضور ندارند!

برای هیچ یک از طرح ها، برنامه و سیاست گذاری ها حتی در حوزه اجتماعی پیوست اجتماعی و فرهنگی که به بررسی آثار آن طرح و سیاست گذاری در حوزه اجتماعی بپردازد، ارائه نمی شود.

سازمان بهزیستی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد

مصطفی پودراتچی:

سازمان بهزیستی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد

این سازمان اولین و مهمترین سازمان متخصص در حوزه آسیب های اجتماعی است. در حالی که این سازمان محدود به فعالیت در حوزه توان بخشی افراد معلول شده است.

زهد مبتنی بر شهوت مواهب آخرت و ترس از عذاب  و زهد مبتنی بر رهایی از تعلق

درس گفتارهای شرح حدیث جنود عقل و جهل/ «9»

زهد مبتنی بر شهوت مواهب آخرت و ترس از عذاب و زهد مبتنی بر رهایی از تعلق

عارف، تمام آفریده ها را همچون خانواده خود می بیند. رسم بیگانگی و غیر بینی از ساحت وجود این ها بر چیده شده است چراکه همه ی مخلوقات را شأنی از شئون محبوب متعالی و جلوه ای از حق می بیند. چنان که در کلام ائمه آمده است که : "الخلق کلهم عیال الله".

از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

دکتر فاطمه طباطبایی:

از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

علی(ع) پشتوانه اسلام و سنت رسول الله(ص) بود و تولد امام علی (ع) روزی است که قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) مفسر پیدا کرد. در جای دیگر می فرمایند: اگر قرآن نبود، باب معرفت الله الی الابد بسته بود؛ «معرفت الله» یعنی ذات مستجمع الهی، رب انسان کامل، رب پیامبر خاتم (ص)، رب خلق عظیم. پس با تولد علی علیه السلام است که حقایق عالم وجود بر انسان کشف می شود. از این رو امام خمینی می گویند روز تولد این امام همام روز بعثت است، روز ولایت است، روز نبوت است.

اسلام دین اعتدال است

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(س)/ «8»

اسلام دین اعتدال است

اسلام دینِ اعتدال است و هنر انسان در این است که معتدل باشد و این اعتدال در رفتار و گفتار و حرکات فرد باید ظهور کند. کمال این اعتدال، در وجودپیغمبر -صلی الله علیه و آله و سلم- می باشد. چنین انسانی راست قامت است و به زبان برخی از روایات این وجود سایه ندارد .

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

خوشبختانه تحلیلگرانی که به قصد یافتن راههای مقابله با انقلاب اسلامی درصدد کشف رموز پیروزی انقلاب اسلامی برآمده و نظریه پردازی کرده اند از فهم ماهیت مبانی غیبی انقلاب اسلامی و انگیزه مذکور عاجزند و دقیقاً به همین دلیل نیز با وجود آنکه قوی ترین قدرتهای اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان رسماً برای مهار دامنه نفوذ انقلاب اسلامی و نابودی آن تلاش می کنند ناکام مانده اند. بر حامیان انقلاب اسلامی و خصوصاً نسل جوان و نسلهای آینده آن است که این پیام شفاف امام خمینی را همواره متذکر باشند که فرمود: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است» .

صفحه 5 از 12 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >