سخنرانی در جمع خانواده شهدا و پاسداران (اعتراض شدید به عدم اصلاح در امور)
ملت ایران مرهون شهدا و خانواده های معظم آنان
در آستان سالروز ولادت پربرکت حضرت مهدی ـ ارواحنا له الفداء ـ این عید سعید بزرگ را بر همۀ مسلمین و بر همۀ مستضعفان جهان و ملت شریف ایران و شما برادرهای عزیز و خواهرهای محترم تبریک عرض می کنم و سلامت و سعادت تمام مسلمین را و تمام مستضعفین رادرمقابل مستکبرین از خداوند تعالی مسئلت می کنم.
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۷۵
عذرخواهی از ملت در اصلاح نشدن بعض امور
خداوند شما را و همۀ ملت ایران را در محضر مبارک امام زمان ـ ارواحنافداه ـ آبرومند کند. شما غم نداشته باشید که پشتبیان شما خداست و امام عصر ـ سلام الله علیه ـ
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۷۹
سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (مردمی بودن مسئولان در نظام اسلامی)
ارزش انسان در توجه به تکالیف الهی
و من باز هم به آقایان عرض می کنم که توجه بکنید که مقام، شمارا نگیرد. ارزش انسانی انسان به مقام نیست، به این نیست که من نخست وزیرم، من رئیس جمهورم، من رئیس مجلسم، من وکیل مجلسم؛ اینها ارزش نیست. ارزش انسان به این است که توجه بکند که چه باید در مقابل خدای تبارک و بندگان خدای تبارک وتعالی بکند، چه تکلیفی انسان دارد در مقابل خدا و در مقابل بندگان خدا که از خدا هستند؛ این ارزش است. مادامی که شما این ارزش را حفظ بکنید، ارزش اسلامی و انسانی را حفظ کرده اید.
صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۴۵۰
در فراق عقیله انقلاب
خانم خدیجه ثقفی به «قدس ایران» ملقب است، ایشان دختر آیت الله میرزا محمدثقفی و همسر امام خمینی (س) بودند.
در اینجا به توصیفات یاران امام و نزدیکانشان نسبت به ایشان پرداخته شده است:
این بانو عقیله انقلاب بود. لازم نبود که انسان آثاری را از ایشان بشنود؛ همان سکانداری انقلاب در جمع ما خواص این بانو را به عنوان عقیله انقلاب معرفی کرد و همه ما از ایشان به عنوان عقیله انقلاب یاد می کردیم.( کتاب خانم خدیجه ثقفی در آینه خاطرات، آیت الله جوادی آملی، ص۱۴)
یکی از قدرت هایی که موجب قدرت امام در این قدرت عظیم شد همت این خانم بوده است.
و...
ایشان پس از صبر بر دشواری های مبارزه و پیروزی انقلاب و تحمل بار غم از دست دادن شهید آیت الله مصطفی خمینی، همسر و همراه خود حضرت امام (س) و نیز حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی پس از تحمل ۷ ماه بیماری در اول فروردین ماه سال ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفتند، پیکر ایشان در مرقد مطهر امام خمینی به خاک سپرده شده است.
آخرین پیام نوروزی (رادیو ـ تلویزیونی) به ملت ایران
یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ والأبْصار یا مُدَبِّر الَلیلِ وَالنَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ والأحوال، حوّل حالَنا اِلی اَحْسَنِ الْحال.
تحویل حال اِلی احسن الحال این است که ان شاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. و او به این است که همان طوری که سیرۀ انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الاّ برای خدا و صلح نکرد الاّ برای خدا.
و امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم عید ۱۵ شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را. و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است. و من که گوینده ام موفق نشدم به این عمل
.صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۲۴
نوروز در اشعار امام خمینی (س)
گوینده: حسین اسرافیلی
در فراق یادگار امام
حجت الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی در ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ شمسی در بیت علم و عرفان و فضیلت و مجاهدت، در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پس از پایان دوره دبیرستان و به هنگام تبعید والد معظمش حضرت امام خمینی (س) به نجف اشرف، به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و مدارج علمی را پیمود. حاج سید احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آیت الله سیدمصطفی خمینی، مسئولیت اصلی ارتباط امام امت با یاران انقلاب را به عهده گرفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از استقرار نظام اسلامی، این ارتباط را کاملاً حفظ نمود و در تمامی لحظات در کنار حضرت امام بودند.
ایشان پس از رحلت جان گداز حضرت امام خمینی (س)، تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) را بر عهده گرفت و بسیاری از کتاب ها و نوشتارهای امام را به زیبایی منتشر نمودند. این روحانی مجاهد سرانجام در ۲۶ اسفند ۷۳ در ۴۹ سالگی دار فانی را وداع گفتند و پس از اقامه نماز میت توسط حضرت آیت الله خامنه ای، طی مراسم باشکوهی در جوار مزار پدر ارجمندش مدفون گردیدند.
در فراق یادگار امام
حجت الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی در ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ شمسی در بیت علم و عرفان و فضیلت و مجاهدت، در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پس از پایان دوره دبیرستان و به هنگام تبعید والد معظمش حضرت امام خمینی (س) به نجف اشرف، به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و مدارج علمی را پیمود. حاج سید احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آیت الله سیدمصطفی خمینی، مسئولیت اصلی ارتباط امام امت با یاران انقلاب را به عهده گرفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از استقرار نظام اسلامی، این ارتباط را کاملاً حفظ نمود و در تمامی لحظات در کنار حضرت امام بودند.
ایشان پس از رحلت جان گداز حضرت امام خمینی (س)، تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) را بر عهده گرفت و بسیاری از کتاب ها و نوشتارهای امام را به زیبایی منتشر نمودند. این روحانی مجاهد سرانجام در ۲۶ اسفند ۷۳ در ۴۹ سالگی دار فانی را وداع گفتند و پس از اقامه نماز میت توسط حضرت آیت الله خامنه ای، طی مراسم باشکوهی در جوار مزار پدر ارجمندش مدفون گردیدند.
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (معارف و برکات بعثت رسول اکرم «ص»)
برکات بعثت رسول گرامی اسلام
از پزشکان من باید تشکر کنم و عرض کنم بهشان که خدای تبارک و تعالی مجاهدین در راه خودش را برایشان مقام بزرگ قائل است و مجاهد در راه خدا مراتب دارد؛ یکی از مراتبش هم این است که برای خدا انسان مداوا کند کسانی [را] که مبتلا هستند، خصوصاً در این زمان و در این وقتی که ما واقع هستیم که انصافاً کارهای شما یک مجاهده در راه خداست. منتها باید توجه کنید و مجاهده لله باشد، برای او باشد. وقتی برای او باشد، همیشگی می شود. چیزهایی که برای خداست، اینها دائم است؛ همیشگی است. چیزهایی که برای طبیعت و ماده است، خود ماده و طبیعت از بین می رود. آنهایی که برای اوست، آنها هم از بین می روند. شما پزشکان که الآن باید گفت یکی از مجاهدین در راه خدا هستید، توجه بکنید که اغراضتان یک اغراض مادی نباشد؛ اغراض الهی باشد. اغراض الهی داشتید، مادی هم دنبالش هست، اما این مادی دیگر الهی شده است که دنبالش هست. [اگر دارای] اغراض مادی شُدید، هرچه هم بگویید برای خدا، درست نخواهد شد. عمده این است که اغراض را همۀ قشرهای ملت، دولت، مجلس همه غرضهاشان را غرض الهی کنند تا همۀ مسائل، مسائل الهی بشود. آن وقت ما راه یافتیم به یک گوشه ای از آن چیزی که انبیا می خواستند.
صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۲۴۱
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم تبریز (انگیزه بعثت و تکلیف ما در برابر آن)
ضرورت و اهمیت تزکیه برای دولتمردان
آنهایی که بعثت را یک بعثت الهی می دانند و انگیزۀ بعثت را هدایت همۀ خلق می دانند، باید به غایت بعثت توجه کنند، به انگیزۀ بعثت توجه کنند که خود خدا انگیزۀ بعثت را فرموده است، فرموده است: یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَة. تزکیه برای این است که نور هدایت در انسان واقع بشود. تا تزکیه نشدید، طغیان برای شما حاصل خواهد شد. تا تزکیه نشده اید، علم برای شما خطرناک است، خطرناکتر از هر چیزی. تا تزکیه نشده اید، مقام برای شما خطرناک است و شما را به هلاکت دنیایی و اخروی می کشاند. کوشش کنید که از این روزی که بعثت شروع شده است، از آن وقتی که بعثت شروع شده است و امروز سالروز این بعثت بزرگ است و این نعمت عظیم الهی است، توجه کنید که بعثت برای چه بوده، انگیزۀ بعثت چه بوده است و اگر کسی تخلف کند از انگیزۀ بعثت چه خواهد شد.
.صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۹۳
سخنرانی در جمع کارکنان وزارت امور خارجه و پرسنل هوانیروز (جهل دشمن)
ناشناخته بودن حکومت اسلامی برای دشمنان
وقتی که محاصرۀ اقتصادی بشود افکار همۀ مردم توجه به این پیدا می کند که ما باید خودکفا باشیم و متخصصین ما مشغول می شوند و افکار خودشان را به راه می اندازند و قدرت خودشان را به راه می اندازند و ایران را مستغنی می کنند از خارج. و من به شما اطمینان می دهم که اگر تا یک مدتی ما در این فشارها باشیم، ایران بیشتر ثبات پیدا می کند و مغزهای متفکر مکتبی ایران بیشتر به کار می افتد و ایران را خودکفا می کند.
صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۰۴
سخنرانی در جمع پاسداران (اهمیت وظیفه پاسداران ـ حفظ مکتب و نظام)
حفظ مکتب و حفظ کشور
ما و شما دو مسئولیت داریم: یک مسئولیت کوچک، و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد نهضت و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهرۀ اسلام. ما اگر چنانچه در آن امرِ اول پیش ببریم، البته پیشبرد بزرگ است. و اگر شکست هم بخوریم، شکستش هم بزرگ. لکن با حفظ چهرۀ اسلام و حفظ مکتب، شکست آخری برای ما نیست. شکست همان در فعالیتهای نظامی و فعالیتهای انتظامی است. اگر چنانچه چهرۀ اسلام را ما حفظ بکنیم و در آن شکست نخوریم، برای ما در عاقبت پیروزی است.
صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۱۰۶
سخنرانی در جمع فرستاده پاپ و آقای بنی صدر (انتظار از پاپ ـ محاصره اقتصادی)
لزوم بازخواست پاپ از سران امریکا
من نمی توانم باور کنم که واتیکان بی خبر بوده است از این مسائل. و نمی دانم این نقطۀ ابهام را چه بکنم؟ اگر ملت ما از من پرسید که روحانیت مسیح، موافق است با این جنایاتی که اینها کردند، من چه جواب به اینها بدهم؟ روحانیت مسیح که می داند که قرآن کریم به طرفداری از مسیح و طرفداری از صدّیقۀ طاهره مریم برخاست. و آن چیزی که به خلاف واقع نسبت به آن طاهرۀ مُطهَّره می دادند، تکذیب کرد و با صراحت تکذیب کرد. و این طور طرفداری از عیسی مسیح کرد. و باز طرفداری از علمای نَصاری، رُهْبانان و قِسّیسین نصاری در قرآن طرفداری شده است. در عین حالی که اسلام طرفداری از مسیح و علمای مسیح کرده است در قرآن، ما میل داشتیم که گوش ما را یک وقت هم، نغمۀ امثال آقای پاپ نوازش بدهد، و استفسار کند که این ملت چرا به این طور می گذراند.
صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۳۲-۳۳
سخنرانی در جمع مردم (نتایج مبارزات ملت ـ تأکید بر «جمهوری اسلامی»)
۱۰ اسفند ۱۳۵۷
ورود امام خمینی (س) به شهر قم بعد ار ۱۴ سال تبعید در ساعت ۱۶:۲۰
حاکمیت فرم و قانون الهی
بیچارگی ما این است که دنبال این هستیم که فرم غربی پیدا کنیم، دادگستری ما دادگستری غربی باشد، قوانین ما قوانین غربی باشد. اینقدر ضعیف النفس نباشید! ما قانون غنی داریم؛ ما قانون الهی داریم. آنهایی که فرم غربی را بر فرم الهی ترجیح می دهند، اینها از اسلام اطلاع ندارند. آنهایی که می گویند نمی شود اسلام را در این زمان پیاده کرد، برای این [است] که اسلام را نشناخته اند؛ نمی فهمند چه می گویند.
آرمان ملت، «جمهوری اسلامی»
ما تا آخرْ نفس ایستاده ایم. من این یک سال، دو سال آخر عمر را وقف شما کرده ام. از شما می خواهم، از ملت می خواهم که این نهضت را نگه دارند.
آنکه ملت ما می خواهد جمهوری اسلامی است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی».
صحیفه امام، ج ۶، ص ۲۷۶
سخنرانی در جمع روحانیون قم، تهران و آذربایجان (تأثیر نهضت سید الشهدا«ع»)
نقش عظیم مجالس عزا و سوگواری در ایجاد وحدت کلمه
حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالیمقدار او هم فهماند که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد، باید چه کرد. باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد؟ یا باید همانطوری که زینب ـ سلام الله علیها ـ در دنبالۀ آن مصیبت بزرگی که تُصَغَّرُ عِنْدَهُ الْمَصائِبُ، ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر جا موقع شد، مطلب را بیان کرد.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۶
سخنرانی در جمع مسئولان نظام به مناسبت عید غدیر (پیام غدیر)
پیام غدیر، ولایت و حکومت
خداوند ان شاءالله که با عنایات خاصۀ خود نظری به این ملت بزرگ که باید گفت پرچمدار اسلام در این عصر هستند، به اینها عنایت خاصی بفرماید و آنها را از عنایات خاصۀ خود نصیب بزرگ عنایت بفرماید.
من دربارۀ شخصیت حضرت امیر چه می توانم بگویم و کی چه می تواند بگوید. ابعاد مختلفه ای که این شخصیت بزرگ دارد، به گفتگوی ماها و به سنجش بشری در نمی آید. کسی که انسان کامل است و مظهر جمیع اسماء و صفات حق تعالی است، ابعادش به حسب اسماء حق تعالی باید هزار تا باشد و ما از عهدۀ بیان حتی یکی اش نمی توانیم برآییم. این شخصیت که جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، کسی نمی تواند در حول و حوش او سخن بگوید؛ از این جهت، من در این موضوع بهتر می دانم که ساکت باشم.
صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۱۱۱
سخنرانی در جمع ورزشکاران و تیمهای فوتبال منتخب تهران (توصیه به ورزشکاران)
در این دیدار که با هماهنگی حاج احمد خمینی ترتیب داده شده بود اعضای تیمهای فوتبال منتخب تهران، برنده جام «قائد اعظم» پاکستان و تیمهای پرسپولیس، شاهین و استقلال به دیدار امام مشرف شده اند.
در این دیدار نماینده ورزشکاران به بیان دیدگاه ورزشکاران، عقایدشان و ارائه گزارشی از عملکردشان می پردازد.
امام خمینی (س): من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم.
صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۸۰
سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی (شرایط خدمت به اسلام در مقطع کنونی)
احزاب و گروههای نوظهور
بعد از این انقلاب، از قراری که می گویند، حدود دویست گروه پیدا شده. دویست گروه معنایش این است که یک جمعیتی که باید منسجم بشوند دویست گروه شدند که از هم جدا بکنند همه را. در تهران اگر بنا باشد دویست تا حزب و گروه و امثال اینها باشد و [دائماً] اظهار وجود، هر روز تو روزنامۀ فلان گروه هم اظهار وجود کرد، این معنایش این است که ۳۵ میلیون جمعیت می خواهد از هم منفصل بشود. جدا جدا بشود یعنی آن انسجامی که باعث پیروزی شما شد، آن کارشناسهایی که ملتها را شناختند و راه ملتها را مطالعه کردند، راه شکست آنها را مطالعه کردند و طرح دادند برای آن، بهتر از این چه بکنند، بدون اینکه محتاج باشد که یک قدرتی و قوایی بیاید، خودشان را به جان هم می اندازند. احزاب را دستشان قلم بدهند. این او را چیز بکند؛ تهمت به او بزند. او تهمت به او بزند او، او را تضعیف کند. من گمان می کنم که از اول که احزاب پیدا شده است در امثال ایران، این یک طرحی بوده است از خارج. آنها احزاب دارند، آن مملکتهای دیگر، لکن احزابی که آنها دارند فرمش یک جور دیگر است. اینطور نیست که یک کاری بکنند که برای کشورشان مضر باشد. لکن وقتی صادر شد به این مملکتها برای اینکه توجه به عمق مسائل ندارند، احزابی درست می شوند که به حال کشورشان مضر است...
صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۴
سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه، معلمان و ... (توصیه ها و تذکرات)
توصیه ملت به هوشیاری
یک دسته ای تو پاریس نشسته اند و منتشر می کنند که ما از پاریس داریم راه می افتیم و می آییم برای ایران! خوب تشریف بیاورید راه باز است! اگر شما می توانستید کاری بکنید، چرا رفتید؟ کسی که فرار کرده، حالا می گوید: ما دیگر با هم منسجم شدیم. کی ها منسجم شده اند؟ آخر ما که می شناسیم شما را. ملت ما که می دانند شماها کی هستید. حالا ما دیگر باهم منسجم شدیم و بنا داریم، راه افتادیم! می گویند: راه افتادیم ما، راه افتادیم و داریم می آییم.
ملت باید توجه داشته باشد. البته اینها حرفهای لاطایلی است که گفته می شود، لکن مع ذلک، ملت باید بیدار باشد. از کید امریکا غافل نباید شد. اینها خودشان قابل آدم نیستند. اگر اینها قابل آدم بودند، وضعشان این طور نمی شد.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۱۴-۱۱۵
پیام رادیو ـ تلویزیونی به مسئولان آموزش و پرورش (تغییر نظام آموزشی)
امروز ملت ایران بدون گرایش به چپ و راست قیام نموده است و موفقیتهایی را به دست آورده است که تمام خائنین داخلی و خارجی را به لرزه انداخته است؛ و آنان در کمینند تا هر آن ـ چون گذشته ـ شما را نابود گردانند. به همین جهت باید سعی کنید تا با اتحاد خویش، جامعۀ اسلامی به وجود آورید؛ جامعۀ اسلامی که در آن همه آزادانه عقاید خود را ابراز دارند.
صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۹۳
پیام رادیو ـ تلویزیونی به مسئولان آموزش و پرورش (تغییر نظام آموزشی)
فرزندان عزیزم! دیگر این شمایید که باید هرچه بیشتر کوشش کنید تا نهال آزادی و استقلال کشور را آبیاری کنید. فردای شما فردای دشواری است که اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی ـ اسلامی شدید، پیروزی تان حتمی است،
صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۹۳
سخنرانی در جمع میهمانان خارجی مراسم«دهه فجر»؛ (بررسی انقلاب های دنیا)
انگیزۀ انقلابهای دنیا
انقلابات در دنیا زیاد واقع شده است و یک حکومت رفته است، حکومت دیگر آمده است، یک رژیم رفته، رژیم دیگر آمده است، ولی انقلاباتی که آمده است باید دید انگیزۀ انقلاب چه بوده است و برای چه چیز انقلاب واقع شده و ثمرۀ این انقلاب چی هست و چه بوده. انقلاب فرانسه، شوروی، سایر انقلاباتی که در عالم واقع شده است، یک انقلاباتی بوده است و یک رژیمها تغییر کردند به رژیمی دیگر، حکومت تغییر کرده به حکومت دیگر، اما انگیزه انگیزۀ مادی بوده است.
صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۲۰۳