قسمت ششم
همدلی با روح الله
جلوه هایی از زیست مومنانه حضرت امام خمینی (س)
خاطره ای از حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان
دست و بازوی شما را می بوسم
یکی از عکسهای امام را یکی از بچه های بسیار خوب جبهه جنوب در دی ماه ۱۳۶۵ نزد اینجانب آورد و گفت: می خواهیم آن را برای اهدا به رزمندگان تکثیر کنیم. آن را خدمت امام ببر و درخواست کن تا مطلبی را در رابطه با رزمندگان روی عکس مرقوم فرمایند. گفتم، طبق معمول بعید است که غیر از امضا چیز دیگری بنویسند. ولی هنگامی که مشرف شدم و مطلب را به عرض رساندم امام بدون تأمل قلم را برداشتند و در کنار عکس این جمله را نوشتند:
بسمه تعالی
از خداوند تعالی پیروزی نهایی رزمندگان عزیز را خواستارم. عزیزان من بکوشید. خداوند تعالی با شماست. این جانب دست و بازوی شماها را می بوسم.
والسلام علیکم و رحمة الله ـ روح الله الموسوی الخمینی
برداشت هایی از سیره امام خمینی (س)، ج ۱ ، ص ۱۷۹-۱۸۰
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (خط مشی مجلس شورای اسلامی)
اظهار نظرهای خیرخواهانه مجلس درباره دولت
مجلس امروز مثل مجلس های سابق نیست که در یک محل دربسته و سربسته ای بین خودشان صحبت بشود، و بعد هر کدامش را خواستند منتشر کنند و هر کدام را نخواستند نکنند. مجلس امروز مستقیماً منتشر می شود مسائلش، و حتی آن اشخاصی که در مزرعه ها مشغول زراعت هستند، رادیو دارند و مسائل را می توانند بگیرند. ملت ما هم امروز مثل سابقش نیست که بی تفاوت باشد در امور. ملت ما هم مواظب است و مراقب است و همۀ امور را مشاهده می کند.
صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۳۹۸
مجلس روضه حضرت زهرا (س) در محضر امام خمینی (س) حسینیه ی جماران
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (وظایف نمایندگان مجلس)
لزوم حق مداری هنگام نظر دادن
حق هر جا هست باید دنبالش رفت و او را با آغوش باز پذیرفت، ولو برخلاف نظر خود من هست. و باطل را هر چه هست و از هر کس صادر بشود باید نپذیرفت به عنوان اینکه باطل است. اشخاص و گروهها و اینها را باید کنار گذاشت، حق و باطل را ملاحظه کرد. آن وقت هم برای اثبات حق و ابطال باطل اگر انسان گرفتار بشود به عصبانیت و عرض می کنم غیظ و غضب کردن، نه می تواند حق را به دست بیاورد؛ و نه می تواند باطل را ردش کند.
صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۶۷-۳۶۸
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس (افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی)
نهراسیدن از شکست در عمل به تکلیف
من عرض می کنم که وقتی بنا شد که ما به تکلیفمان عمل بکنیم، و ما آن راهی را که خدای تبارک و تعالی پیش پای ما گذاشته است آن راه را برویم، برای ما شکست هیچی نیست. برای اینکه از دو حال خارج نیست: یا این است که ما پیش می بریم که شکست هیچ نیست، و یا این است که نه، می آیند و ما را عقب می زنند، ما تکلیفمان را عمل کرده ایم، چه شکستی است؟ سیدالشهدا هم شکست خورد در کربلا، اما شکست نبود این. کشته شد و زنده کرد یک عالَمی را. امیرالمؤمنین هم در جنگها، در جنگ صفین شکست خورد، لکن شکست نبود این. او به خدمت اسلام بود و برای خدا کار می کرد. کسی که برای خدا کار بکند، هیچ وقت شکست تویش نیست، بُرد همیشه با آنهاست. شما خوف این را نداشته باشید که اگر یک چیزی برخلاف مثلاً مسلک مارکسیسم بگویید، بگویند که اینها چه عقب مانده هستند، خود آنها عقب مانده اند. همانهایی که ادعای ـ نمی دانم ـ کمونیستی و کذا می کنند، خود آنها از همه قلدرتر و از همه دیکتاتورترند، و ملتهایشان را همه به بند کشیده اند. آزادی در آن ممالک نیست برای کسی. همان طوری که در ممالک غربی هم آزادی نیست در کار، صحبت آزادی، حرف آزادی است. اگر آزادی باشد، این سیاههای بیچاره چه کرده اند که اینطور تحت فشارند؟
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۵۰
سخنرانی در جمع پزشکان و پرستاران (قداست شغل پزشکی و پرستاری)
پزشکی و پرستاری شغل مقدس
از جمله شغلهای بسیار مقدس شغل پزشکی است. شغلی است که اگر پزشکها به تکالیف خودشان، تکالیف انسانی خودشان عمل بکنند، این شغل بسیار شریف و یک عبادتی است. و همین طور پرستاری؛ این شغل پرستاری از شغلهای بسیار شریفی است که اگر چنانچه، انسان با وظایف انسانی و شرعی خودش عمل بکند، این یک عبادتی است که در تراز عبادتهای درجه اول است.
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۲۸۵
سخنرانی در جمع مسئولان دانشگاه ها (نقش دانشگاه در استقلال کشور)
اهداف و مقاصد شوم در مخالفت با انقلاب فرهنگی
شما توجه داشته اید و دارید که از همان اول انقلاب، قدم به قدم طوایفی و قلمهایی و زبانهایی بر ضد این انقلاب به کار افتادند؛ و هر قدمی که انقلاب خواست برای اصلاح بردارد، آنها مخالفت کردند. اگر صحبت دانشگاه آمد، همانهایی که دانشگاه را مرکز فساد قرار داده بودند و همانهایی که قبلۀ آنها غرب یا شرق بود، با اصلاح دانشگاه مخالف بودند. آنها خوف این را داشتند که مبادا دانشگاه یک دانشگاه اسلامی بشود تا اینکه دست شرق و غرب تا ابد از دانشگاه کوتاه بشود؛ یعنی، از کشور کوتاه بشود.
صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۴۲۸
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس خبرگان (پرهیز از اختلاف)
پیام به عموم ملت
من این را اعلام می کنم که اگر کسی به من سَبّ بکند، فحش بدهد، عکس من را پاره کند، احدی حق ندارد که به او تعرض بکند. حرام است تعرض کردن به کسی که به من سَب کند، به من فحش بدهد، عکس مرا پاره کند، مرا بزند، هر کاری بکند. احدی حق ندارد در این وقتی که ما گرفتار هستیم در این مصیبت بزرگ، با او مقابله کند تا اینکه به زد و خورد برسد و غائله ایجاد بشود. امروز آرامش ما می خواهیم.
صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۷۷
سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (ضرورت حفظ هماهنگی دولت و ملت)
حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت
اگر این مردم، خصوصاً این مستضعفین، خصوصاً این جنوب شهریهای به اصطلاح پابرهنه ها، اگر اینها نبودند، شماها یا در حبس الآن بودید یا در تبعید بودید یا در انزوا؛ همۀ شما، یا باید بنشینید توی خانه هایتان و نتوانید یک کلمه صحبت بکنید یا اگر صحبت کردید، باید حبس بروید، زجر بکشید، باید تبعید بشوید و امثال ذلک. این ملت است که آمد شما را از این همه گرفتاریها بیرون آورد و آورد و با رأی خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همۀ چیزهایی که ما داریم از این مردم است، خصوصاً از این مستضعفین...
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۵۶
سخنرانی در جمع اعضای شورای اسلامی کارگران و پرسنل ارتش (هوشیاری ملت)
قانونی شدن امور در کوتاه ترین مدت
این یک سالی که، یک سال و چند ماهی که انقلاب اسلامی شما با دست توانای شما ملت اسلام به پیش رفت و تمام چیزهایی که مربوط به دستگاه دولتی و جریان امور مملکتی است درست کردید، از جمهوری اسلامی اش تا مجلس شورایش، چندین دفعه رفتید به صندوقها و رأی دادید و آزاد، آزاد رأی دادید، این یک تیری است در چشم این اشخاصی که اسلام را نمی خواهند ببینند، اینها می دانند که اگر این نهضت اسلامی نبود، نمی شد به این زودی این کارها انجام بگیرد. این کارها را قدرت اسلام است که پیش می برد.
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۶۱
سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده افسری ارتش (ادعای صلح طلبی صدام)
وضعیت نیروهای مسلح در زمان سابق و حال
این یک ترکیب الهی است؛ یک ترکیب الهی مرکب از روحانیون، ارتش، ژاندارمری، شهربانی، سپاه، بسیج و ملت. همه یک موجودند اینها، یک مخلوط اند اینها. این موجود مخلوط، یک ترکیب خاص الهی است و این ترکیب خاص الهی ناشناخته است و لهذا، نمی توانند بفهمند شما چی می خواهید اصلش.
ادعای کذب صدام در صلح طلبی اش
آن صلحی که ما می خواهیم، امثال صدام یا حسین یا حسن کجایی نمی توانند بفهمند چی است. آنها صلحها را مثل صلحهایی می دانند که در زمانهای سابق، دولتها با هم صلح می کردند؛ در عین حالی که صلح می کردند، باطنشان در جنگ بود که چه وقت فرصت پیدا بکنند و بچاپند همه را.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۲۶
سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (ضرورت حفظ هماهنگی دولت و ملت)
حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت
مسئله این [است] که ما رئیس جمهوری داریم که باید حتماً به مردم حکومت کند و نخست وزیر و هیأت دولتی داریم که همۀ امور دست اینهاست. و «ملت چه کاره است، ما هستیم که هستیم»، این مسئله در ایران مطرح نیست. و یکی از تحولات بزرگی است که ایران به خواست خدای تبارک و تعالی به دست آورده و این تحول موجب این شده است که کارهای شما پیش برود. شما نمی توانید کارهایی که الآن در ایران هست انجام بدهید، الاّ با هماهنگی با ملت. هماهنگی با ملت هم این است که شما توجه کنید به خواستهای اینها. مردم یک استاندار خوب می خواهند، اینکه تقاضای صحیحی است. خوب، شما یک استانداری که ـ فرض کنید ـ در فلان جا هست و با مردم نمی سازد، این استاندار را بردارید، یک استاندار دیگر بگذارید؛ تفاهم کنید. علما هم فرض کنید که در بلاد هستند، آنها نمی خواهند که سلطنتی بکنند، حکومتی بکنند. آنها مصالح مردم را ملاحظه می کنند. فرض کنید می گویند: فلان رئیسی که در اینجا هست، این با مصالح مردم سازگار نیست. این کاری ندارد؛ خوب، این را یک جای دیگر می گذارندش. یا اگر آدمی است که واقعاً هر جا بگذارند خراب است، کنارش می گذارند و چه می کنند. مقصود من این است که تفاهم بین دولت و ملت و تفاهم اساسی بین ملت و دولت وقتی است که بین روحانیت و ملت باشد.
سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد اصفهان (توطئه های امریکا)
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
آزادی الآن حاصل است برای ما یکی از آن چیزهایی که ملت ما فریاد می کرد برایش، به دست آورده.
استقلال هم اگر چنانچه آنها می گویند که الآن امریکا در اینجا دارد حکومت می کند. شما می بینید که الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته اند گرفته اند، و امریکاییهایی هم که در آنجا بوده گرفتند، و آن لانۀ فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی [کند]، مگر امریکا می تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا می تواند مقابل همۀ دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند.
صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۵۱۶
نامه به آقای محمد علی انصاری (منشور برادری)
منشور برادری ـ مفتوح بودن باب اجتهاد در حکومت اسلامی
در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می کند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینۀ اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد...
صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۷۷-۱۷۹
در «کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک» که مربوط به دیپلمات ها و فرستادگان سیاسی بود به همه کشور ها حقوق متساوی و متقابل عطا شد. اما دولت و مجلس سنای ایران در سکوت خبری مستشاران نظامی آمریکایی را هم مشمول این قرارداد وین نمودند.(در حالی که مستشاران نظامی در استخدام دولت ایران بودند)
زمانی که امام خمینی از مفاد مصوبه اطلاع یافت در سخنان کوبنده خود آن را خیانت به کشور و به معنای احبای کاپیتولاسیون دانست؛ شاه و امریکا که از افشاگری های امام خسته شده بودند تصمیم به تبعید ایشان گرفتند.
اما آرامش ظاهری شان ۱۵ سال بیشتر دوام نیاورد.
سخنرانی در جمع اعضای شوراهای اسلامی روستاها (ابر قدرت ها، منشأ مشکلات دنیا)
همانطوری که شیوۀ ائمۀ ما و اولیای خدا و انبیای خدا بوده است که خودشان را خدمتگزار مردم می دیدند و با حسن معاشرت و با رفتار انسانی، با رفتار الهی رفتار می کردند و کارهایی را که باید انجام بدهند، با همین حسن رفتار انجام می دهند
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۷۹
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (دولت های اسلامی، منشأ گرفتاری های مسلمین)
ایجاد نقطه عطفی میان مسلمانان با نامگذاری هفته وحدت توسط امام خمینی (س)
متقابلاً این عید بزرگ را، عید مبارک میلاد رسول اکرم و فرزند بزرگ [وی] امام صادق ـ سلام الله علیه ـ را به همۀ حضار و همۀ مسلمین جهان و مستضعفان سرتاسر عالم تبریک عرض می کنم.
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۶۰
ایشان معتقد بودند که مسلمانان شیعه و سنی اگر وحدت داشته باشند هیچ نیرویی نمی تواند به آنها ظلم و ستم کند.
یکی از روزهایی که برای وحدت مسلمین؛ مسلمین آگاه، از سالهای طولانی انتخاب کردند، مسئله این است که به اعیاد از قبیل مولود رسول اکرم و سایر موالید و سایر ایام الله مردم احترام قائل بشوند و اجتماع کنند در محافل و موجب تحکیم وحدت آنها بشود.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۳۹-۴۴۰
دیدار ورزشکاران با امام خمینی (س) در نخستین ماههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، که محمد نصیری و محمود نامجو با رهبر انقلاب صحبت می کنند و از ایشان درخواست تسریع در ساخت سرود ملی اسلامی مطابق با آرمان های انقلاب میکنند.