• اخلاق و عرفان
نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

معنای صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (س)

صراط مستقیم

معنای صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از اوصاف قرآن صراط مستقیم است که در آیه ۶ سوره مبارکه حمد ذکر شده است.

مفهوم ضلالت از دیدگاه امام خمینی (س)

ضلالت

مفهوم ضلالت از دیدگاه امام خمینی (س)

ضلالت از جمله مفاهیمی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.

حقیقت عالم در نگاه امام خمینی (س)

عالم (جهان)

حقیقت عالم در نگاه امام خمینی (س)

جهان همان عالَم (به فتح لام) می باشد و عالم کلمه ای عربی است.

حقیقت عبادت در نگاه امام خمینی (س)

عبادت

حقیقت عبادت در نگاه امام خمینی (س)

واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیاری از واژه شناسان به معنی «خضوع» طبری در تفسیر «جامع البیان» می گوید: اصل عبودیت « که به نظر او شامل عبادت نیز می شود » نزد همه عرب به معنی ذلت و خاکساری است.

عبودیت از دیدگاه امام خمینی (س)

عبودیت

عبودیت از دیدگاه امام خمینی (س)

عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل می باشد.

عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

عدل الهی (اعتقادات)

عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

در آیات قرآن کریم، عادل بودن و قیام به عدل به عنوان یک صفت مثبت برای خداوند ذکر شده است یعنی در قرآن تنها به تنزیه خداوند از ظلم و ستم در آیات قرآن قناعت نشده است بلکه به طور مستقیم نیز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است چنانکه می فرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو والملائکة واولوالعلم قائما بالقسط؛ خدا و فرشتگان و دارندگان دانش گواهی می دهند که معبودی جز خدای یکتا که بپادارنده عدل است، نیست». بنابراین از نظر اسلام، عدل الهی حقیقی است و عدالت از صفاتی است که قطعا باید خداوند را به آن موصوف نمود.

عرش از نگاه امام خمینی (س)

عرش

عرش از نگاه امام خمینی (س)

در بسیاری از آیات قرآن به مفاهیمی بر می خوریم که نمی توان آن ها را از روی ظاهر تفسیر کرد و اگر با همان عباراتی که دیده می شوند تفسیر شوند، شاید در برخی موارد نوعی اسائه ادب نسبت به ساحت مقدس خداوند وارد شود. از جمله این موارد آیاتی است که در آنها پیرامون عرش خداوند صحبت شده است. در این مقاله سعی شده است به برخی از این نظریات اشاره شود.

حقیقت عصمت و اقسام آن در نگاه امام خمینی (س)

عصمت

حقیقت عصمت و اقسام آن در نگاه امام خمینی (س)

عصمت ملکه دوری از گناه و خطا است.

علم کلام از دیدگاه امام خمینی (س)

علم کلام

علم کلام از دیدگاه امام خمینی (س)

علم کَلام یا کلام شناسی، دانشی است که به بحث پیرامون اصول اعتقادی و جهان بینی دینی بر مبنای استدلال عقلی و نقلی می پردازد و به شبهه هایی که در این زمینه مطرح می شود، پاسخ می دهد. درباره تاریخ تولد علم کلام، و این که از چه زمانی در میان مسلمین پدید آمد، به طور دقیق نمی توان اظهار نظر کرد.

قدرت الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

قدرت مطلقه الهی

قدرت الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اگر فاعلی، شرائط لازم برای انجام دادن فعلی را داشته باشد می گوییم قوه یا توان انجام دادن آن را دارد و اگر علاوه بر داشتن شرائط لازم، دارای علم و اختیار هم باشد از واژه « قدرت »، استفاده می کنیم و گفته می شود چنین فاعلی قادر بر فلان فعل است.

قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی (س)

قضا و قدر

قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی (س)

قضا و قدر از عقاید قطعی اسلامی است که در کتاب و سنت وارد شده و دلایل عقلی نیز آن را تأیید می کند. قضاء به معنای گذراندن و به پایان رساندن و تقدیر به معنای اندازه گیری است و از این روی مرتبه تقدیر قبل از مرتبه قضاء خواهد بود. تقدیر و قضاء از صفات فعلیه الهی است و برای تعیین جایگاه آنها باید مراتب فعل را مورد توجه قرار داد. اشکال اصلی در مورد قضاء و قدر الهی این است که اگر افعال اختیاری انسان هم مشمول آنها باشد جایی برای انتخاب و اختیار وی باقی نمی ماند. در پاسخ این اشکال باید گفت که تعلق اراده و قضا و قدر الهی به افعال انسان در طول تعلق اراده انسان است و با آن مزاحمتی ندارد.

حقیقت کلام الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

کلام الهی از منظر کلامی

حقیقت کلام الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

مقصود از کلام خداوند از منظر کلامی چیست و این که کلام خداوند حادث است یا قدیم و تکلم از صفات ذاتی خداوند است یا از صفات فعلی او، آراء مختلفی مطرح شده است.

صفحه 5 از 58 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >