• اخلاق و عرفان
سیزدهم آبان تجلی خشم مردم علیه آمریکا

مصاحبه با مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی

سیزدهم آبان تجلی خشم مردم علیه آمریکا

دعاهای امام سجاد (ع) دعوت به توحید، تزکیه نفس و ساختن مردم برای رسیدن به کمال بود
تعبیر زیبای امام خمینی از دعاهای امام سجاد (علیه السلام)

دعاهای امام سجاد (ع) دعوت به توحید، تزکیه نفس و ساختن مردم برای رسیدن به کمال بود

حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) (۳۸-۹۴ق)، ملقب به زین العابدین و سجاد، چهارمین امام شیعیان است که به مدت ۳۵ سال در دوران خلفای اموی، امامت کردند. مجموعه ای از دعاها و مناجات حضرت در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. امام سجاد (علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشت ولی به علت بیماری سخت، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد. واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (علیه السلام) روی داد. بنابر روایات شیعیان، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) است.

نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

امام خمینی برای تمام رهبران مسلمان الگو بود/ امروز ایران، مهد انقلاب اسلامی است که با خون شاگردان امام خمینی آبیاری شده است

امام خمینی برای تمام رهبران مسلمان الگو بود/ امروز ایران، مهد انقلاب اسلامی است که با خون شاگردان امام خمینی آبیاری شده است

سراج الحق – رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در دفتر یادبود حسینیه جماران در مورد امام خمینی (س) نوشت: ایشان یک عالم بودند، یک رهبر بودند، یک مربی بودند، انقلابی بودند، مجاهد بودند، به تنهایی یک لشکر بودند.

امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی

امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی بر اساس ماهیت خود که ماهیتی عقلانی است، انسان کلی را مورد نظر قرار می دهد.

برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب

برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب یعنی اثبات وجود خداوند از طریق امکان ماسوا می باشد.

برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع

برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع، از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است.

اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهان حدوث و قدم

اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهانی کلامی بر وجود خداوند ، مبتنی بر فرض آغازی زمانی برای آفرینش جهان را برهان حدوث و قدم گویند.

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت یکی از با سابقه ترین برهان هایی است که فلاسفه الهی برای اثبات وجود خدا اقامه کرده اند. ارسطو نخستین فیلسوف الهی است که برهان حرکت را به صورت روشن مطرح کرده است؛ از این رو به برهان ارسطویی شهرت یافته است. برهان حرکت در فلسفه و الهیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و به گونه های مختلف تقریر و تبیین شده است. این تقریرها بر اساس مطلق حرکت از حیث فاعلی و غایی، حرکت نفوس فلکی و نفوس انسانی، و حرکت جوهری استوار گردیده است.

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان صدیقین

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

اصطلاح صدیقین را نخستین بار «بوعلی سینا» با استفاده از آیات قرآن کریم در تسمیه برهانی به کار برد که بر اساس امکان ماهوی برای اثبات وجود خداوند سازمان داده بود.

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

برهان نظم

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

یکی از رایج ترین، کهن ترین و آشناترین، ساده ترین و عمومی ترین برهانی است که برای اثبات وجود خداوند ارائه شده است.

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ (فلسفه)

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ به معنی باطل کردن، متداول کردن و پی در پی آمدن است. اما در اصطلاح فلسفی عبارتست از انتقال نفوس اشقیا است بعد از فساد ابدان انسانی به ابدان دیگر که مناسب آن ابدان است در اخلاق و افعال.

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزء لایتجزا

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزءلایتجزّا، اصطلاحی در کلام و فلسفه اسلامی، به معنای کوچک ترین جزء جسم می باشد.

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی در مقابل جسم طبیعی به کار برده می شود. جسم طبیعی همان امتداد جوهری در جهات سه گانۀ طول، عرض و عمق است اما جسم تعلیمی، امتداد عرضی در جهات سه گانه است که بر امتداد جوهری عارض می شود و مقدار و اندازۀ آن را مشخص می سازد.

جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی

جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای جوهر قابل ابعاد ثلاثه است.

حقیقت  جسم  مرکّب  از دو جوهر مادّه  و صورت  از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم فلسفی

حقیقت جسم مرکّب از دو جوهر مادّه و صورت از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم ، از اقسام موجود بماهو موجود و از آن جهت که دستخوش تغییر می شود، موضوع علم طبیعی جسم نزد حکما لفظ مشترکی است به دو معنای جسم طبیعی و جسم تعلیمی.

صفحه 10 از 108 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >