برهان نظم
برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)
امام خمینی (س) برای اثبات وجود حق تعالی از برهان نظم بهره گرفته، معتقد است هر کسی از نظام بدیع و صنعت دقیق به منظم و صنعتگر و در جستجوی پدید آورنده آن برمی آید و هیچ شکی در دل او خطور نمی کند که این صنعت عجیب، صنعتگر نمی خواهد، کشف امور مادی و مصنوعات عجیب، انسان را به اصل فطرت خاضع و قبول می کند که برای این امور، صنعتگری است و اگر بگوید که اینها محتاج به صنعتگر نیستند، احتمال غلط در ذهن هر کسی می آید که چگونه این امور مادی ساخته دست بشر صانعی ندارد. به طریق اولی نظام عجیب عالم و صنعت بزرگ محیر العقول کائنات صانع می خواهد؛ از این رو هیچ کس قانع نمی شود که نظمی بدون ناظم و صنعتی بدون صانع باشد.(۱) و نمی توان گفت این دستگاه خلقت انسانی با این عظمت و اعضاء و اجزاء بیشمار که هر یک از روی کمال صنعت به مصلحت به کار برده شده، محتاج به صانع و حکیم عارفی نیست.(۲) بلکه اطلاع بر لطایف صنعت و اسرار خلقت با آن همه نظم که از روی اسلوب کمال است که در هر موجودی حتی حقیرترین موجودات می باشد، برای انسان غیر ممکن است تا چه رسد به نظام کلی عالم. اتقانی که بین شمس و قمر و مدار معین هر یک از آنها است و اگر به این نظم و ترتیب نبود، نزدیکی و دوری خورشید سبب حرارت و سرمای شدید زمین می شد. تمام این نظام کلی و جزئی با یک ترتیب منظم و نظام مرتبی بنا شده که کسی به ذره ای از آن ایراد نمی تواند بکند و عقول تمام بشر از فهم دقیقه ای از دقایق آن عاجز است؛(۳) بنابراین از این اتقان خلقت کائنات و حسن ترتیب و نظم آنها، به موجودی منظم که علمش محیط به دقایق و لطایف است، پی برده می شود.(۴)
(۱) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۱۱۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۲. نظام بدیع
(۲) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۱۲۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۲. عظمت و اجزاء
(۳) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث۱۹۷-۱۹۶، ص، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. تفکر در لطایف
(۴) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۲۰۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ علمش محیط؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۵، ص۱۲۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.
.
انتهای پیام /*