محمود سریع القلم، پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران از "سی ویژگی یک فردِ نُرمال" نوشته است.
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
امام و معمار بزرگ انقلاب ما با بسیج همگانی، اعتماد به نفس، هوشیاری، اتکال به خدا و نترسیدن از دشمن جلوه طاغوت را از بین برد و انقلابی در عصر ما پدید آورد که نظیر و نمونه آن نیست. امام با سلوک و مکارم اخلاقی اش درس درست زیستن را به جامعه ما داد.
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
اگر عده ای در حوزه و غیر حوزه میخواهند شخص بنده را حذف کنند و تک صدایی در حوزه باشد، اقراء به جهل نکنند و بدانند که رسالت روحانیت، دفاع از حقوق انسانها و ضعفاء بوده و این نباید فراموش شود. کار روحانیت تملق گویی و توجیه نیست، اگر کسی انتقاد یا اشکالی می کند از سر دلسوزی برای نظام هست، متملقین و آنهایی که عیوب را میبینند و نمی گویند تا این اشکالات بر طرف شود، اینها طرفدار و دلسوز نظام نیستند!
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
حجت الاسلام والمسلمین محمود رستگاری نجف آبادی نویسنده و خطیب دینی ضمن بیان مطالبی پیرامون جایگاه مادر امام صادق(ع) و وجه ملقّب شدن آن حضرت به «صادق»، به برخی فعالیت های علمی و فرهنگی آن حضرت اشاره کرد.
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
نگاه زیبای امام راحل به شخصیت پیامبر اکرم و بیان خاطراتی از زندگی ایشان در تأسی و الهام گیری از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم مطالبی هستند که پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت به مناسبت میلاد رسول اعظم به آن پرداخته است.
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به جماران گفت: آن روزها را به خاطر دارم که وانفسایی در کشور بود و عمده نیروهای نظامی ما درگیر مقابله با ضدانقلاب در کردستان بودند. یک دوقطبی سنگینی را بنی صدر بین سیاسیون ایجاد کرده بود. شرایط عجیبی بود. بعید است حضرت امام (ره) در حالیکه کشور درگیر چنین شرایطی است بخواهند جبهه جدیدی باز کنند و مطلبی عنوان کنند که صدام را تحریک تا به مرزهای ما حمله کند. حضرت امام (ره) تا آن زمان اصلاً صحبتی درمورد صدام نکرده بودند. زمانی حضرت امام (ره) درباره صدام صحبت کردند و او را نکوهش کردند و نیروهای عراقی را به نوعی ملزم کردند که از دستورات صدام سرپیچی کنند که صدام به کشور ما حمله کرده بود.
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید، رژیم بعث عراق پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درصدد حمله به مرزهای ایران بود و صدام قصد داشت خسارتی را که به کشور عراق در اثر امضای قرارداد ۱۹۷۵ زده بود جبران کند و صدام که خیال خام رهبری کل منطقه را در سر داشت، به مرزهای بین المللی ایران حمله کرد. حال چه شده است که همه شواهد تاریخی در اذهان برخی فراموش شده، الله اعلم.
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی پرتال در یک سال گذشته (نوسازی محتوایی و فنی)
پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
در مراسم سی و پنجمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)؛
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: ما در دفاع از امام و انجام کارها به هیچ وجه نباید به رفع تکلیف اکتفا کنیم. یک وقت کسی کاری را از سر رفع تکلیف انجام می دهد ولی یک وقت کسی مثل خط مقدم ایستاده و یک لحظه هم چشم روی هم نمی گذارد. مؤسسه یک سازمان اداری نیست که بگوییم صبح می آییم و ظهر می رویم.
چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۹
حضرت آیت الله خامنه ای: «واقعه ی دفاع مقدّس یک برهه ی برجسته و مهمّی از تاریخ کشور ما است... ما تا کنون نتوانستیم جزئیّات این تابلوی عظیم و پُرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم... ظاهر دفاع کننده ها، ظاهر ارتش و ظاهر سپاه، یا به شکل همین تنظیمات متعارف دنیا بود امّا باطنش یک چیز دیگری بود؛ باطنش اصلاً شباهت به لشکرکشی های دنیا نداشت.اولا فرمانده این مجموعه ــ امام بزرگوار ــ یک مرد الهی بود؛ یک عنصر الهیِ بی نظیر؛ که در کنار دانش و فکر و تجربه و پختگی از جهات مختلف ــ در کنار همه ی اینها ــ [دارای] آن روح زلال و صفای معنوی بود؛ لذا نفَسش تأثیر داشت... [مثلاً وقتی گفت] پاوه باید نجات پیدا کند، بنده از خود مرحوم چمران شنیدم که گفت «به مجرّد اینکه ساعت دو بعدازظهر پیام امام در رادیو منتشر شد ــ اینها در پاوه در محاصره بودند دیگر؛ اطرافشان را گرفته بودند ــ دفعتاً و همان به مجرّد اینکه این پیام منتشر شد، [درحالی که] هنوز هیچ نیرویی نرسیده، شاید هنوز حرکت هم نکرده، ما دیدیم که اطرافمان باز شد.»؛ نفْس این پیام، نفوذ این کلام [اثر داشت].
چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
از سوریه و لبنان برگشته بودند، به فرودگاه که رسیدند یکراست راهی جماران شدند. جلسه شورای عالی دفاع هم برقرار بود. آنها هم وارد شدند. وقت اما وقت نماز بود. بعد از نماز گزارش کار دادند و آنگاه همگی سراپا گوش شدند.
چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
امام ، رهبر ملت ایران بود و در آن زمان به گواهی هزاران عکس و فیلم و روایتهای صادق روایتگران حوادث ایران اکثریت قاطع ملت ایران هویتشان و شعارهایشان و مطالباتشان رنگ و بو و خاستگاه دینی داشت و امام حق نداشت به خاطر خوشایند ۲ تا ۵ درصد جامعه مسیر انقلاب و قانون اساسی آینده را طبق میل این اقلیت بنویسد اقلیتی که خود مظهر دهها خواستها و شعارهای متضاد بود.
چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲
چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۱۷
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی شکستن حصر ابادان
چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
پرتال امام خمینی(س): همه چیز از گرفتن یک عکس در تونس آغاز شد و ۱۰ ماه بعد «مریم» دختر اهل بوسنی که فقط ۱۹ سال سن دارد برای بازدید از خانه امام خمینی و حسینیه جماران به ایران سفر کرد.
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
برای نخستین بار منتشر می شود
آغازگر جنگ رژیم بعثی با ایران: بدون شک صدام حسین است.
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۸
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۹
مبحث ایـجاب و قبول و سهم هریک از آنها در تحقق اثر مطلوب، از مباحث مهمباب معاملات به ویژه باب بـیع است. به مشهور فـقیهان نـسبت داده شده است کههریک از ایجاب و قبول را از ارکان اصلی عقد به شمار آورده اند به طوریکه فقدان هریک می تواند مانع از انعقاد عقد و ترتب اثر مطلوب بر آن گردد.
شیخ انصاری از طرفداران این نظریه محسوب می گردد. در بـرابر، فقیهانی از جمله امام خمینی (س)، رکن اصلی عقد را ایجاب دانسته اند که موجب با انجام آن، انشای اصلی را انجام می دهد و قبول قابل، نقشی بیشتر از نقش اجازه در عقد فضولی را دارا نمی باشد. در این نوشتار هر دو دیدگاه مـورد کـاوش قرارگرفته و به نوعی دیدگاه امام خمینی (س) به عنوان یک نظریۀ قابل توجه و قابل دفاع بیشتر معرفی شده است و در پایان به برخی آثار آن پرداخته شده است.
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۳۱
در قرائت قرآن کریم مطلوب آن است که در قلب، صورت باطنی آن نقش بندد و اوامر و نواهی آن تاثیر کند و دعوت های آن جای گزین شود و از نـظر عرفا این غایت حاصل نمی شود، مگر آن که آداب تلاوت لحاظ شود و توسط قاری رعایت گردد. مقصود از آداب، آن نیست که پیش قاریان متداول شده است؛ به طوری که همّ و غمّ قاری فقط به مخارج الفـاظ و ادای حـروف و رعایت تجوید معطوف شود، تاحدی که به غفلت از معنی و تفکر در آن بینجامد. این یکی از کیدهای شیطان است که انسان متعبد را تا آخر عمر به الفاظ قرآن سرگرم می کند و از سّر نزول قـرآن و از حـقیقت معارف والای آن به کلی غافل می کند. تازه بعد از ۵۰ سال قرائت، معلوم می شود که از شدت تغلیظ و تشدید در آن، از صورت کلام به کلی خارج شده و صورت غریبی پیدا کرده است، بلکه مقصود آدابـی اسـت که در شریعت مقدسه منظور شده است که عمدة آن ها تفکر و تدبر و اعتبار به آیات آن است.
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۸
یکی از گستره های وجودی حضرت امام خمینی (س) که کم تر به آن توجه و پرداخته شده است، روش تدریس ایشان است و این نوشته درصدد بیان فقط جلوه هایی از آن است.
گفتنی است که دراین بیان و پردازش، به معنای عـام روش تدریس ـ نه معنای خاص آن ـ نظر شده است و البته باید دانست که برخورداری از روش تدریسِ خوب و جذاب و تأثیرگذار، از ویژگی های ارثی و ژنتیکی و مادرزادیِ انسان نیست؛ بلکه باید با مطالعة نوشته ها و کتاب هایی که در زمـینة آمـوزش «روش تدریس» است و نیز با کسب تجربه در این امر و مشورت با دیگران و جز آن، روز به روز به تدریسی موفق و شاگردپسند نزدیک تر شد.
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۵
بـحث مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خـمینی (س) مورد بحث قرار مـی گیرد.
پیوندی ناگسستنی میان احکام صادره از سوی حاکم اسلامی و مصلحت وجود دارد، به گونه ای که مصلحت ملاک محوری و منشأ صدور حکم حاکم (ولی فقیه) خواهد بود و مصلحت در واقع مصدر اصلی و عمده برای صدور حـکم حکومتی است. بنابراین، ولی فقیه می تواند با توجه به مصلحت جامعه و مسلمین، مثل امام معصوم (ع) تصمیماتی را اتخاذ و اجرا نماید. امام خمینی (س) می فرماید:
این توهم که اختیارات حکومتی رسـول الله (ص) بـیشتر از حضرت امیر (ع) بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است. لکن زیادی فضایل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد. هـمان اخـتیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه (ع)، در تدارک بسیج و سپاه، تعیین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است. منتها شخص معینی نـیست، روی عـنوان عالم عادل است.
سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۱
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۶
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵