امام خمینی در ۳۱ مرداد سال ۵۸ در حکمی آقای محمد صدوقی را به سمت امام جمعه یزد منصوب نمودند
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۷
این گریه ها زنده نگه داشته مکتب سید الشهدا را؛ این ذکر مصیبتها زنده نگه داشته مکتب سید الشهدا را.
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۵
حجت الاسلام و المسلمین شیخ مصطفی بنابی امام جمعه بناب به جماران گفت: امام الگوی تمام عیار یک روحانی کامل بود. آن پیشوازش بود که مردم ایشان را به صورت میلیونی از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا(س) آوردند، این هم بدرقه و مشایعت ایشان بود که تا آرامگاه ابدی وی را همراهی کردند. امام در 11 سال رهبری تنزل نکرد، بلکه ترقی کرد و همه به خلق و خوی و برخورد و صداقت آن مرد عظیم الشأن برمی گردد.
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۵
انساب، سه طبقه می باشند: ... طبقه دوم: اخوه (برادر و خواهر) و اولاد آن ها - که به «کلاله» نامیده می شوند - و اجداد به طور مطلق، می باشند و هیچ یک از این ها در صورت وجود یک نفر از طبقه سابق، ارث نمی برد.
فرض خواهر و برادر متوفی «نصف است برای خواهر یگانه پدر و مادری یا پدری، در صورتی که برادر این چنینی با او نباشد.» و «ثلث (یک سوم) است برای برادر و خواهر مادری، در صورتی که متعدد باشند.» و «دو ثلث است برای دو خواهر - و بیشتر - پدر و مادری، در صورتی که برادر پدر و مادری نباشد، یا دو خواهر - و بیشتر - پدری است در صورتی که برادر پدری نباشد.» و «سدس (یک ششم) است برای برادر یا خواهر مادری، در صورتی که از طرف مادر، متعدد نباشند.»
از ملاحظه فروض ظاهر می شود که بعضی از طبقه اول و دوم اصلاً فرضی ندارند و بعضی از آن ها مطلقا دارای فرض می باشند و بعضی از آن ها در بعضی از حالات - نه در همه حالات - صاحب فرض می باشند مانند «یک خواهر و دو خواهر پدری و پدر و مادری، پس این ها فرض دارند در صورتی که مردی با این ها نباشد و اگر مردی باشد دارای فرض نمی باشند.»
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
معاویة بن عمّار گوید شنیدم حضرت صادق علیه السلام می فرمود: بود در جمله وصیت های پیغمبر، صلّی اللّه علیه و آله، که به علی، علیه السلام، گفت: «یا علی وصیت می کنم تو را در خودت به خصلت هایی، پس حفظ کن آن ها را.» پس از آن گفت: «بار خدایا اعانت فرما او را.» تا آن که فرمود: «و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب.» از صدر و ذیل حدیث کمال اهمیت فهمیده می شود.
مسافر و جوانی که خوف آن را دارد که نماز شب را در وقتش نتواند بخواند، می توانند نافله شب را قبل از نصف شب بخوانند، بلکه هر کسی که دارای عذر باشد - مانند پیر و کسی که ترس از سرما یا احتلام دارد - می تواند قبل از نصف شب آن را بخواند. و سزاوار است که این افراد نیّت تعجیل نمایند نه ادا.
قضای نمازهای نافله شبانه روزی، مستحب است، و ترک قضای آن ها در صورتی که به خاطر جمع کردن دنیا، آن ها را ترک نموده، کراهت مؤکّد دارد. و کسی که نمی تواند آن ها را قضا نماید، برای او مستحب است که به مقدار توانایی اش صدقه بدهد و کمترین صدقه آن است که برای هر دو رکعت، یک مدّ (حدود ده سیر گندم مثلًا) صدقه بدهد و اگر نتوانست، برای هر چهار رکعت، یک مدّ صدقه بپردازد و اگر نتوانست، یک مدّ برای نمازهای مستحبی شب و یک مدّ برای نمازهای مستحبی روز صدقه بدهد.
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۹
اگر بر کسی که منقرض می شود وقف نماید مانند این که بر اولادش وقف نماید و به یک بطن یا چند بطن از کسانی که غالباً منقرض می شوند، اکتفا کند و مصرف بعد از انقراض آنان را ذکر نکند، در صحت آن از جهت وقف یا حبس یا بطلان آن به طور کلی چند قول است که اقوی، قول اول (صحت آن از جهت وقف) است. پس وقفی که آخرش منقطع است صحیح است، به این معنی که تا زمان انقراض و پایان یافتن موقوف علیهم، حقیقتاً وقف است و بعد از آن، عنوان وقف برطرف می شود و به واقف یا ورثه اش برمی گردد، بلکه خروج آن از ملک واقف در بعضی از صورت های مسأله مورد منع است.
از اقسام وقف منقطع الآخر است آنچه که بنا بر دوام، وقف باشد، لیکن بر کسی که وقف بر او در اول صحیح است نه در آخر، مانند این که بر زید و اولاد او وقف نماید و بعد از انقراض آنها مثلاً وقف بر کنیسه ها و معبدهای یهود و نصاری باشد؛ پس نسبت به کسی که وقف بر او صحیح است - نه غیر آن - صحیح می باشد. همچنین «اگر بر جهت یا غیر آن وقف نماید و شرط کند که در وقت نیازش به او برگردد، بنابر اقوی صحیح است؛ و برگشت آن به این است که مادامی که به آن احتیاج ندارد، وقف می باشد و در وقفی داخل می شود که آخرش منقطع است. و اگر واقف بمیرد پس اگر بعد از عروض احتیاج باشد، ارثیه می باشد وگرنه بر وقف بودن باقی می ماند.»
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰
نقش و اهمیت مساجد
مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.
صحیفه امام؛ ج 2، ص 451
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی مساجد
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰
نقش و اهمیت مساجد
اجتماعات خود را هرچه بیشتر در مساجد و محافل و فضاهای باز عمومی برپا نمایید.
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
امام هر شب بعد از نماز مغرب و عشا با تاکسی در شهر قم می گشتند و به چند مسجد و تکیه سر میزدند.
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
امام خمینی در ۳۰ مرداد سال ۵۵ نامه ای به فرزندشان احمد نوشتند
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
امام خمینی (س) در دوازدهم تیر ماه سال ۶۱ مطابق با یازدهم رمضان ۱۴۰۲ در پیامی خطاب به شورای عالی تبلیغات اسلامی بر اهمیت تبلیعات در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴
باید ما محرّم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۹
بمناسبت یکصدمین سال هجرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری به ایران:
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۲
ظِهار، طلاق در زمان جاهلیت و موجبِ حرمت ابدی بود و شرع اسلام حکم آن را تغییر داد و آن را موجب تحریم زوجه مظاهره و لزوم کفّاره به جهت برگشتن، قرار داد.
اگر ظهار با شرایطش تحقق پیدا کرد، پس اگر مطلق باشد، وطی مظاهره بر مظاهر حرام است و برای او حلال نمی شود تا این که کفّاره بدهد؛ پس اگر کفّاره داد وطی او برایش حلال می شود و بعد از وطی او، کفّاره دیگر لازم نیست. و اگر او را قبل از آن که کفّاره بدهد وطی کند دو کفّاره بر او لازم است. و اشبه آن است که سایر استمتاعات قبل از کفّاره دادن حرام نمی باشد. و اگر مشروط باشد، وطی بعد از پیدا شدن شرطش بر او حرام می شود؛ پس اگر آن را بر وطی معلّق کرده باشد وطیی که ظهار بر آن تعلیق شده حرام نمی باشد و به آن کفّاره تعلق نمی گیرد.
اگر مظاهره بر ترک دخول صبر کند اعتراضی نیست و اگر صبر نکند مرافعه را نزد حاکم شرع می برد، پس حاکم، مرد را حاضر می کند و بین رجوع به زن بعد از کفّاره دادن و بین طلاق دادن، او را مخیّر می کند، پس اگر یکی از آن دو را اختیار نماید که همان است وگرنه از وقت مرافعه، سه ماه به او مهلت می دهد پس اگر مدت منقضی شد و یکی از آن دو را اختیار نکرد او را حبس می کند و در مأکل و مشرب بر او تنگ می گیرد تا یکی از آن دو را اختیار نماید، ولی او را بر یکی از آن دو مجبور نمی نماید و از طرف او طلاق نمی دهد.
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۲
ما تابع ملت هستیم، ما خدمتگزار ملت هستیم، ما باید روی مسیر ملت سیر بکنیم. ما هیچ خوفی از این نداریم که بربخورد به آقای کارتر یا امثال او و توطئه زیادتر بکند. یک کسی، یک کشوری که برای خدا قیام کرده است، فریادش الله اکبر بوده، او را از چه می ترسانند اینها؟ یک کشوری است که جوانها در میدان رفتند و با تانکها مقابله کردند. نه جوانها، بچه ها. یکی از دوستان می گفت که من خودم شاهد بودم که یک موتورسواری، بچه ده، دوازده ساله ای حمله کرد به تانک و رفت زیر تانک. یک همچو مملکتی را نمی توانند اینها خوف در آن ایجاد کنند. کی را می ترسانند؟ من از بچگی در جنگ بودم، تا حالا نگفتم. ما مورد هجوم «زَلَّقی»ها[۶] بودیم. مورد هجوم «رجبعلی»ها[۷] بودیم و خودمان تفنگ داشتیم. و من در عین حالی که تقریباً اوایل شاید بلوغم بود، بچه بودم، دور این سنگرهایی که بسته بودند در محل ما، و اینها می خواستند هجوم کنند و غارت کنند، آنجا می رفتیم سنگرها را سرکشی می کردیم. اینها از چی ما را می ترسانند؟ صحیفه امام، جلد ۱۱، صفحه ۱۲
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
از چیزهایی که سزاوار است انسان به آن اهتمام بورزد، این است که در صفات کسی که می خواهد با او ازدواج نماید، دقت کند. ازدواج با زناکار با قطع نظر از هم کفو بودن و نبودن، از جهت فقهی صور مختلف دارد. به فتوای امام خمینی (س) «ازدواج با زن زناکار و زنی که از زنا تولد یافته و ازدواج شخص، با قابله خود یا دختر قابله اش مکروه است.» حتی اگر زنی از زنا حامله شده و شخصی با آن زن به همین حال ازدواج کند، عقد او «صحیح است.» زیرا نفس ازدواج با زناکار مکروه است نه حرام؛ و زنا عده ندارد تا حامله بودن زناکار نافی صحت آن باشد. و اما ازدواج با زن بعد از زنای با او حرام نیست مشروط بر این که در حال زنا شوهر نداشته و یا در عده طلاق رجعی نبوده باشد. به عبارت دیگر ازدواج انسان با زنی که قبلاً مرتکب زنا با او شده در حالی که شوهر نداشته و در عده طلاق رجعی هم نبوده است، نه تنها حرام و اطل نیست بلکه چه بسا در صورت تحقق توبه، از جهت اخلاقی و انسانی عملی جوانمردانه و نوعی مسئولیت پذیری است. هرچند که این ازدواج سبب پاک شدن گناه زنای قبل از ازدواج و بی نیازی از توبه نمی شود.
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
در پی درگذشت داماد همکار گرامی آقای مهندس علی یوسفی، مدیر موسسه چاپ و نشر عروج، پیام تسلیتی از سوی دکتر علی کمساری منتشر شد.
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۸
امام خمینی در ۲۹ مرداد سال ۵۸ در حکمی بنا به درخواست آقای محمد حسین شاکر مجوز واگذاری پرسنل ارتشی به منظور تقویت نیروهای انتظامی در کردستان را صادر کردند
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۵۹
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی ولادت امام باقر علیه السلام
یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۰
در برنامه «حضور» مطرح شد؛
سعید اوحدی: در دوران اسارت همه سلیقه ها و همه دیدگاه ها حضور داشتند. اما وقتی که آرمان و هدف شما مشخص شد، مطمئن باشید که یک انسجامی به وجود می آید و یک قدرتی به شما می دهد که شما می توانید به آرمان های خود برسید. الان نزدیک انتخابات است؛ بالاخره ممکن است یک نگاه باشد و بگوید که مثلاً ما باید خالص سازی بکنیم و یک نگاه هم آن نگاهی است که همیشه مقام معظم رهبری تأکید کردند که سلایق مختلف باید باشند. ایشان همیشه بر حضور حداکثری مردم تأکید کردند.
شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۷
امام خمینی در ۲۴ مرداد سال ۵۸ در جمع نمایندگانی از کشور سوریه به سخنرانی پرداختند
شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴
شما اگر ادعیه امام سجاد و سایر ائمه را ملاحظه بفرمایید مشحون است
شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۲
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافیک کودتای ۲۸ مرداد
شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
به فتوای امام خمینی (س): جادو کردن و یاد دادن و یاد گرفتن و کسب کردن با آن، حرام می باشد؛ و منظور از جادوگری آن است که با نوشتن یا سخن گفتن یا دود نمودن یا با تصویر یا دمیدن یا گره زدن و مانند این ها انجام می گیرد که در بدن شخص سحر شده یا قلب او یا عقل او اثر می کند، پس در احضار او یا خواب کردن یا بی هوش کردن یا به دوستی و یا دشمنی واداشتن او و مانند این ها تأثیر می نماید.
و به خدمت گرفتن فرشتگان و حاضر کردن جن و تسخیر آن ها و احضار ارواح و تسخیرشان و امثال این ها به جادوگری ملحق است. بلکه «شعبده» به آن ملحق می شود یا قسمی از آن است؛ و همچنین است «کهانت» و «قیافه شناسی» و «تنجیم».
خبر دادن به گرفتن خورشید و ماه و به اول هر ماه و به نزدیکی کواکب و جدا شدن آن ها، در صورتی که از روی اصول و قواعد درستی ناشی باشد، جزء تنجیم حرام نیست. و اشتباهی که احیاناً از آن ها واقع می شود، مانند سایر علوم، از خطای در حساب و به کارگیری قواعد، سرچشمه می گیرد. همچنین رجوع به ساحر برای ابطال سحر مانع ندارد، ولی تنها احتمال، موجب جواز رجوع به ساحر نیست.
جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
امام خمینی در نامه ای به درخواست وزیر مسکن وقت درباره مسکن مستضعفان پاسخ دادند.
جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰
شما ادعیه حضرت سجاد را میبینید، دعاست اما چه میکند در این دعاها!
جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷