پرتال امام خمینی(س)؛ یادداشت ۹۲/ آیت الله سید محمد علی ایازی:
آیتالله صانعی به معنای واقعی کلمه در دوران پس از انقلاب حیاتی فعالانه و پویا را در پیش گرفت. ایشان نه تنها به طور مستمر در رفتاری کنشگرانه با موقعیتهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فقهی قرار داشت بلکه به گواه کارنامهای که از این مرجع تقلید بزرگوار بر جای مانده، همواره دارای حضوری صفشکنانه و پیشرو در تمام این حوزهها بود. به یک معنا امروز که به سوابق ۴ دهه گذشته ایشان بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی نگاه میکنیم براحتی میتوان دریافت که این مرجع فقید از ثابتقدمترین علمای شیعه در مواجهه با تابوهای مختلف بود. به عبارتی وجه مشخصه و ویژگی برجسته مرحوم آیتالله صانعی را میتوان در این شاخصه عملکردی دانست که اول از هر چیز تلاش میکرد نگاهی پویا به ماهیت فقه شیعه داشته باشد. ویژگی دوم این بود که ایشان نگاه پویای خویش به فقه را با شرایط زمانه و مقتضیات روز جامعه تطبیق میداد. به عبارتی برخلاف رویهای که بسیاری بر آن تأکید دارند، آیتالله صانعی معتقد به انطباق فقه و شرایط روز با هم بود و عدم این انطباق را خطری برای رویگردانی مذهبی در جامعه میدانست. اما شاخصه سوم که در کنار این دو مهم قرار میگرفت، جرأت و جسارت ایشان برای هدف قرار دادن برخی مسائلی بود که از نظر بخشی از مذهبیون و حوزویان تبدیل به تابو شده بودند. مجموع این سه ویژگی در نهایت کارنامهای متفاوت برای این عالم برجسته بر جای گذاشت.
به عنوان نمونه برای مسائل یادشده فوق نمونههای متعددی وجود دارد. مثلاً ایشان در همان دوران تصدی قوه قضائیه کشور اولین کسی بود که نزد حضرت امام (ره)مسأله قرار گرفتن زنان در جایگاه قضاوت را مطرح کرد و اعتقاد داشت که چنین اتفاقی منافاتی با احکام مذهبی ندارد. یا در موردی دیگر تقریباً اولین کسی که از میان شخصیتهای برجسته حوزوی به موضوع تساوی دیه زن و مرد ورود و بر آن تأکید کرد، آیتالله صانعی بود. به همین شکل وی از نخستین افراد حوزوی بود که اعتقاد داشت سن ۹ سالگی برای بلوغ دختران برای تکلیف و ازدواج باید بر مبنای معیارهایی مورد بازنگری قرار بگیرد و بر اساس شرایط روز جامعه چارچوب دیگری برای آن تعیین شود. به طور کلی درخصوص این دست مسائل اجتماعی ایشان به طور مکرر، اولین کسی بود که در سطح مرجعیت به موضوعات ورود میکرد و بر تطبیق احکام فقهی با شرایط روز تأکید داشت.
به همین منوال میتوان در دیگر آرای فقهی ایشان هم نمونههای بسیار زیادی از نوآوریهای برجسته پیدا کرد. این فهرست میتواند با موارد زیاد دیگری، تکمیل شود که در این مجال نمیگنجد. اما لازم است که تأکید شود این نتیجهگیریها و احکام شرعی و فقهی آیتالله صانعی، ناشی از نگاه متفاوت ایشان به جامعه و اموری مانند مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود. نگاهی که در آن «انسان» به خودی خود دارای وجوه مختلف ارزش و احترام عالیه است و به همین منوال حقوقی دارد که نقض آنها نمیتواند و نباید به توجیهات شرعی و فقهی صورت بگیرد. در عین حال تأکید ایشان همواره بر این موضوع بود که نگاه متصلب و سختگیرانه در حوزه فقه، با بازتاب منفی اجتماعی و وازدگی عمومی مواجه خواهد شد و این خود بزرگترین ضربهای است که میتواند به حوزه شریعت و مذهب وارد شود.
آیتالله صانعی بعد از بازگشت به قم و آغاز مجدد تدریس در حوزه علمیه، با همین دیدگاه شروع به تربیت شاگردانی کرد که در همین چارچوب گفتمانی و دیدگاه فقهی نسبت به شریعت و مسائل روز جامعه مینگرند. بدون تردید هنوز نیز بخش عمده نگاه نوآورانه و پویایی که آیتالله صانعی در نسبت بین فقه و واقعیتهای روز جامعه داشت، محقق نشده است و تحقق آنها نیاز به زمانی طولانیتر دارد. اما جای امیدواری این است که این مسیر توسط شاگردان و تربیتشدگان مکتب ایشان ادامه پیدا کند و در آینده شاهد وضعیتی متعادلتر از این حیث باشیم. منبع: هفته نامه حریم امام
.
انتهای پیام /*