رأی به «جمهوری اسلامی»
برادرهای سنی ما مثل ما هستند، با ما هیچ فرقی ندارند در حقوق؛ حقوق همۀ آنها داده خواهد شد. شرکت کنند آنها هم در آنچه سرنوشت آنها را تعیین می کند. به حرف اشخاصی که بین آنها می خواهند تفرقه بیندازند، می خواهند به اسم سنی و شیعه بین ما برادرها را جدایی بیندازند و منافع ما را به جیب دیگران بکنند، به حرف اینها اعتنا نکنید.
صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۳۳
تلاش برای تحقق وحدت بین مسلمین جهان
و ان شاءالله خداوند به همۀ شما توفیق عنایت کند و هیچ وقت از این های و هویها و از این تبلیغات خارجیها خوف به خودتان راه ندهید، آن خوفی که باید باشد از خدای تبارک و تعالی باید باشد. از دیگر قدرتها خوف نداشته باشید، برای اینکه، قدرتی در کار نیست غیر قدرت حق تعالی. قدرت حق تعالی است که جلوه اش، جلوۀ ضعیفش در سرتاسر عالم طبیعت پیدا شده است. و شما هیچ وقت نترسید. و مستقیم و پای برجا بایستید و در مقابل همۀ قدرتها استقامت کنید. و خداوند با شماست و شماها را ان شاءالله حفظ می کند از شرّ اشرار و مملکت شما را نجات می دهد، و مهم این است که از شما راضی باشد حق تعالی.
صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۳۶-۴۳۷
ضرورت همکاری مردم با دولت در رفع مشکلات
یک همچو زلزله ای آمده و همچو کشتاری شده و همچو بیخانمانی، خوب، چهار روز دیگر زمستان می آید، این همه جمعیت آنجا؛ چه بکنند. دولت نمی تواند همۀ این کارها را انجام دهد. مشغول اند آنها همه، بیچاره ها هلال احمر هم مشغول است، دولت هم مشغول است، همه مشغول اند، اما ننشینید به اینکه فقط آنها کار بکنند و بحمدالله ننشستید و آن طوری که اخیراً این اشخاص از خارج آمده بودند، گفتند بی سابقه است، لکن مع ذلک، دنبال کنید، بروید ببینید و همان طوری که تا حالا کردید، انجام بدهید وظیفه را. یک وظایفی است که وظایف انسانی است، همه برادر شما هستند، خواهر شما هستند، فردا زمستان می آید، اینها باید اداره بشوند، باید ساخته بشود برایشان کارها و این دولت تنها نمی تواند. همۀ ما باید در این امر شرکت کنیم.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۰۱-۱۰۲
وظیفۀ روحانیت دخالت در سیاست است
معاویه یک سلطان بود در آنوقت؛ حضرت امام حسن بر خلافش قیام کرد در صورتی که آن وقت همه هم با آن مردک بیعت کرده بودند و سلطانش حساب می کردند. حضرت امام حسن قیام کرد تا آن وقتی که می توانست. وقتی که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام بدهد، با آن شرایط صلح کرد که مفتضح کرد معاویه را. آنقدری که حضرت امام حسن معاویه را مفتضح کرد به همان قدر بود که سیدالشهداء یزید را مفتضح کرد.
صحیفه امام، ج ۲، ص ۳۷۱
رحلت علامه طباطبایی ضایعه ای برای مسلمین
من قبلاً باید از این ضایعه ای که برای حوزه های علمیه و مسلمین حاصل شد ـ و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است ـ اظهار تأسف کنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه های علمیه، تسلیت عرض کنم. خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان ایشان و به متعلقین و شاگردان ایشان صبر عنایت فرماید.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۶۳
لزوم آگاه نمودن مستضعفان جهان از گرفتاریها
همۀ شما و همۀ ملتهای ضعیف دردها را می شناسند، می دانند که از کجا صدمه می بینند و کی به آنها صدمه می زند و چه رژیمی آنها را تحت فشار قرار می دهد، و درمان را باید بدانند که تا جهان مبتلا به این جنایتکاران است و وابستگان به این جنایتکاران، روی خوش نخواهد دید.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۳۱۰
زنده نگهداشتن محرّم و ذکر مصائب اهل بیت (ع)
این خون سیدالشهداست که خونهای همۀ ملتهای اسلامی را به جوش می آورد و این دسته جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می کند.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۳۱
کتابخانه دیجیتالی آیت الله شهید مصطفی خمینی
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با همکاری آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه دانشگاه شریف کتابخانه موبایلی این شهید را برای استفاده کلیه محققین، پژوهشگران و علاقمندان تولید کرده است.
این نرم افزار در حال حاضر حاوی آثار مکتوب شهید همچنین آثار منتشر شده در رابطه با ایشان می باشد که در بخش کتاب و گالری و تصاویر ارائه می گردد.
سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی
حاج مصطفی در کلام یاران و نزدیکان
یهودی نبودن صهیونیستها
ما حساب جامعۀ یهود را از حساب «صهیونیزم» و صهیونیستها جدا می دانیم. آنها جزء اهل مذهب اصلاً نیستند. تعالیم حضرت موسی ـ سلام الله علیه ـ که تعلیمات الهی بوده است، و در قرآن بیشتر از همۀ انبیا ذکر حضرت موسی شده است، و تاریخ حضرت موسی در قرآن گفته شده است، یک تعلیمات ارزنده ای است. و ترتیبی که حضرت موسی رفتار کرده است با فرعون، یک شبان بوده است با یک عالَم قدرت و اراده، و این بر ضد قدرت بزرگ فرعون قیام کرد، و فرعون را از بین برد.
صحیفه امام، ج ۷، ص ۲۸۹
تربیت همه جانبه انسان، هدف اصلی
انسان حیوان نیست، انسان یک موجودی است که در طرف سعادت به بالاترین مقام می رسد، در طرف کمال به بالاترین مقام موجودات می رسد؛ و اگر انحراف داشته باشد، از پست ترین موجودات پست تر است.
صحیفه امام، ج ۷، ص ۵۳۲
درس آموزی از مکتب عاشورا
در مقابل یزید، حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان همچو تحقیری نشنیده بودند، و صحبتهایی که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبری که حضرت سجاد ـ سلام الله علیه ـ رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیۀ مقابلۀ غیر حق با حق نیست؛ یعنی، ما را بد معرفی کرده اند؛ سیدالشهدا را می خواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل حکومت وقت، خلیفۀ رسول الله ایستاده است. حضرت سجاد این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب هم.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۴
شهادت بیمه کننده پیروزی اسلام
محرم است. این محرم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سیدالشهداست و شهادت اوست.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۸
حفظ اسلام، تکلیف بزرگ
اسلام یک امری است که انبیا، که نبی اکرم، که اولاد نبی اکرم و اصحاب متعهد نبی اکرم برای او جانفشانی ها کردند و برای او زحمتها کشیدند. اسلام چیزی است که از [سوی] خدا آمده است و باید حفظ بشود و اگر ـ خدای نخواسته ـ این پیروزی که دنبال این انقلاب به دست شماآمده است، به واسطۀ سستی ما، به واسطۀ ضعف تبلیغ ما، به واسطۀ ضعف حضور ملت ما، به شکست ـ خدای نخواسته ـ برسد، بدانید که اسلام تا قرنها دیگر نمی تواند سربلند کند. تکلیف، بزرگ است و همه باید این تکلیف بزرگ را بپذیریم. آخر مطلب شهادت است و وصول به لقاءالله و حضور در محضر حضرت سیدالشهدا و امثال او، و این غایت آمال اشخاصی است که عشق به خدا دارند.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۷
برکات و درسهای نهضت امام حسین (ع)
حضرت سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ به همه آموخت که در مقابل ظلم، در مقابل ستم، در مقابل حکومت جائر چه باید کرد. با اینکه از اول می دانست که در این راه که می رود، راهی است که باید همۀ اصحاب خودش و خانوادۀ خودش را فدا کند و این عزیزان اسلام را برای اسلام قربانی کند، لکن عاقبتش را هم می دانست.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۲
انسجام ملت به برکت اسلام
پیغمبر اسلام برای اینکه مردم تربیت نمی شدند غصه می خورد به طوری که خدای تبارک و تعالی او را تسلیت می داد؛ در مشقّت بود، خدای تبارک و تعالی به او خطاب می کند که ما قرآن را نفرستادیم که تو در مشقّت باشی.و برای ملتها از پدر برای اولادش، از پدر مهربان برای اولادش، بر ملتهای عالم او بیشتر غصه می خورد.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۹۲